Turun kaupungin sisäiseen ja seutuliikenteeseen on tulossa 42 sähkökäyttöistä telibussia jo heinäkuussa. Elokuun puolella 35 prosentista HSL:n bussiliikenteestä vastaavan Nobinan sähköbussit alkavat liikennöidä muun muassa Helsingin runkolinjoilla 20, 30 ja 40.

– Näillä suosituilla runkolinjoilla otetaan käyttöön 18-metriset sähkönivelbussit, joihin mahtuu kerralla 100 matkustajaa, sanoo Nobina Oy:n toimitusjohtaja Petri Auno.

Modernien sähköisten haitaribussien lataamista varten Nobina rakentaa varikkolatausasemien lisäksi kolme latausasemaa Helsinkiin ja Vantaalle, jotta sähköbusseilla on käytössä riittävästi virtaa pitkin päivää. Lisäksi HSL rakennuttaa yhden latausaseman Helsinkiin.

”Sähköbussien teknologia on laadukasta ja kestävää, mikä takaa sen, että niillä voidaan ajaa useampikin sopimuskausi”, Auno sanoo.

Suomesta konsernin sähköistynein maayhtiö

Mittavalla investoinnilla sähköbusseihin pohjoismaisen Nobina-konsernin Suomen tytäryhtiöstä tulee kertaheitolla konsernin suhteellisesti sähköistynein maayhtiö.

– Lähes neljännes bussikalustostamme Suomessa on sähköbusseja, kun Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa noin 10 prosenttia kalustosta on sähköbusseja.

Ruotsissa Nobinalla on ollut sähköbussit käytössä jo viitisen vuotta. Kokemukset niistä ovat olleet hyvin myönteisiä.

– Suomessa olemme uusineet kalustoa vähän hitaammin, mutta nyt se uusiutuukin sitten kertaheitolla, Auno sanoo.

Sähköbussit toimittaa kiinalainen BYD, jonka suurin asiakas Nobina on Euroopassa. BYD on globaalisti maailman suurin sähköbussien valmistaja, joka on toimittanut sähköbusseja ympäri maailmaa yli 50 000 kappaletta.

Pääkaupunkiseudulle on tulossa samalla kertaa laaja BYD:in tuotevalikoima, kun modernien haitaribussien lisäksi liikenteeseen saadaan kolmeakselisia telibusseja ja pienempiä kaksiakselisia sähköbusseja.

Toimitusjohtaja Petri Aunon mukaan Nobinan mittava investointi sähköbusseihin maksaa itsensä takaisin ajan kanssa.

Vastuullinen rahoittajakumppani mahdollistaa investoinnin

Nobinan suurinvestoinnin kaupunkiliikenteen sähkösukkuloihin Suomessa mahdollistaa sitoutunut rahoittajakumppani OP.

– Etsimme yhteistyökumppaniksi rahoittajaa, joka näkee vastuullisessa sijoittamisessa arvoa ja jakaa omat toiminta-ajatuksemme tavoitteena kuljettaa yhteiskuntaa eteenpäin vähäpäästöisesti. Suomen kansalle tuttu OP on luonteva lisä pohjoismaisen konsernimme muihin rahoittajatahoihin, Auno sanoo.

Vihreä Matka -konseptin seuraava vaihe

Nobinan investointia sähköbusseihin kirittävät tietysti kaupunkiseutujen tavoitteet ja EU:n puhtaita ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin vaatimukset, mutta Aunon mukaan satsaus päästöpihiin joukkoliikenteeseen jatkaa dynaamisesti Nobinan pitkäjänteistä ympäristöstrategiaa.

– Haluamme osaltamme kannustaa kansalaisia valitsemaan joukkoliikenteen yksityisautoilun sijasta. Kehitämme aktiivisesti joukkoliikenteen vähäpäästöisiä palveluja, jotka kuormittavat mahdollisimman vähän ympäristöä ja ovat energiatehokkaita.

Nobina on laatinut myös Vihreä Matka -konseptin, joka mittaa kuljettajan ajotapaa, bussin joutokäyntiä ja jarrujen tarpeetonta käyttöä.

– Jo kymmenen vuotta käytössä olleen konseptin avulla on voitu vähentää sekä polttoaineen kulutusta että pakokaasupäästöjä. Investointi sähköbusseihin parantaa myös asemiamme kaupunkiliikenteen kilpailutuksissa, kun niiden kriteereissä kannustetaan joukkoliikenneoperaattoreita panostamaan sähköbusseihin ja muihin vähäpäästöisiin joukkoliikenteen vaihtoehtoihin, Auno sanoo.