Äiti ja tytär yhteisestä yrityksestä: ”Viimeisetkin kapinoinnin rippeet karisivat perustamisen myötä”
Lisää aiheesta
Tiina ja Liisa Saijonmaa perustivat yhteisen yrityksen alalle, jolta kummallakaan ei ollut aiempaa työkokemusta.
Liisa Saijonmaa oli aina ajatellut, että yrittäjyys ei ole hänen juttunsa.
– Ajattelin, että on paljon helpompaa ja stressittömämpää olla työntekijänä. Ajatus työn ja vapaa-ajan sekoittumisesta ei tuntunut houkuttelevalta, hän kertoo.
Toisin kuitenkin kävi.
Espoolaiset Liisa ja Tiina Saijonmaa ovat nyt reilun vuoden ajan pyörittäneet omaa, kodintekstiilejä ja vaatteita valmistavaa KIVIkivi-yritystään. Äiti Tiina on eläkkeellä ja tytär Liisa äitiyslomalla. Molemmat ovat tehneet uraa aivan eri aloilla, kuin millä nykyinen yritys toimii: äiti kemiantutkimuksen ja tytär rahoitusalan parissa.
Ajatus omasta käsityöalan yrityksestä oli kypsynyt pitkään Tiina Saijonmaan mielessä, ja hän oli siitä puhunut paljon. Rakkaus ompeluun kulkee suvussa: Tiinan isoäiti oli räätäli ja äiti teki työuransa käsityönopettajana.
– Ompeleminen on ollut minulle aina rakas harrastus, johon oma äitini ja isoäitini ovat minut opettaneet. Välillä mietin, miksen tehnyt niistä uraa itselleni. Tulin siihen tulokseen, että ehkä se oli ajatus siitä, että haluan kulkea omaa polkuani, Tiina Saijonmaa kertoo.
Yrityksen perustamiseen liittyvät käytännön asiat ja byrokratia mietityttivät häntä. Tytär lupasi auttaa niissä, vaikkei hänkään omien sanojensa mukaan ollut mikään yritysekspertti.
Oma tarve sysäsi liikkeelle
Varsinainen sysäys tuotteiden myyntiin laittamiselle syntyi omasta tarpeesta.
– Olin etsinyt pitkään pellavalakanoita lasten koossa. Mistään ei löytynyt standarditäkkeihin sopivaa mallia, ja ajattelin, että varmaan moni muukin olisi kiinnostunut sellaisista. Niinpä päätimme lanseerata lasten pellavalakanat, joista valikoima on sittemmin laajentunut aikuisten vuodevaatteisiin ja lasten- ja naistenvaatteisiin, Liisa Saijonmaa kertoo.
Yritys perustettiin helmikuussa 2017, ja innokkaat uudet yrittäjät suunnittelivat avaavansa verkkokaupan huhtikuussa.
– Lopulta verkkokauppa julkaistiin elokuussa, ja olimme oppineet valtavasti sen puolen vuoden aikana, Saijonmaat kertovat.
Suunnittelu, kaavoitus ja mallikappaleet tehdään Tiinan kotona Espoossa, Liisan kotona on tuotevarasto. Vaatteet ommellaan pienessä virolaisessa ompelimossa, joka löytyi sattumalta, kun Tiina etsi kaavojen sarjoittajaa. Oikeanlaiset tekijät tuntuivat olevan kiven alla, kunnes yhtäkkiä Tiinan asuinalueelta Espoosta löytyi hyvä kaavoittaja, jolla sattui olemaan ompelimo Tartossa.
Yhteinen yritys lähentää
Äidin ja tyttären roolit yrityksessä ovat jakautuneet luontaisesti.
– Emme ole tainneet missään vaiheessa käydä sen suurempaa keskustelua työnjaosta. Molemmille oli aika selvää, että minä vastaan ompelu- ja suunnittelupuolesta ja Liisa enemmän hallinnosta ja markkinoinnista. Kaikki asiat keskustelemme yhdessä, mikä on meille hirveän tärkeää, Tiina Saijonmaa kertoo.
Välit ovatkin tiivistyneet paljon yhteisen yrityksen myötä.
– On ollut yllättävää huomata, miten samalla tavalla kuitenkin ajattelemme asioista, Tiina Saijonmaa toteaa.
– Ennen kuin itse tulin äidiksi, emme olleet päivittäin yhteyksissä ja olin ehkä ajatellut, että olemme todella erilaisia. Tilanne muuttui 2012, kun sain ensimmäisen lapseni, ja nyt kun olemme puhaltaneet yhteen hiileen tämän yrityksen parissa, ovat viimeisetkin kapinoinnin rippeet karisseet, Liisa Saijonmaa nauraa.
Molemmat ovat sitä mieltä, että on suuri etu saada yrittää ihmisen kanssa, jonka tuntee niin hyvin.
– Aistimme toisistamme todella herkästi, jos jokin idea ei innosta, emmekä sitten tuputa sitä. Hauskaa on ollut huomata, että viikon päästä se idea tuleekin toisen suusta, Tiina sanoo.
Yhteydenpito on tiivistä, ja monesti tuotekehityspalavereja pidetään illalla FaceTimen kautta, kun Liisan lapset ovat menneet nukkumaan.
– On tärkeää jakaa ilot ja murheet toisen kanssa ja saada palautetta omista ideoistaan. Pienetkin ongelmat saattavat paisua mielessä valtaviksi, jos niitä vatvoo yksin, Tiina Saijonmaa sanoo.
– Työelämässä minulla oli tapana sanoa tiukoissa tilanteissa, että nukutaan yön yli ja keksimme varmasti ratkaisun. Se on ollut hyvä toimintatapa yrittäjänäkin, hän jatkaa.
Itsensä esille tuominen jännitti
Markkinointia yritys tekee toistaiseksi enimmäkseen sosiaalisessa mediassa, mikä on vaatinut molemmilta epämukavuusalueelle loikkaamista.
– Olimme kauhean varovaisia somen kanssa tätä ennen. Äiti ei edes ollut Facebookissa ja minäkään en koskaan julkaissut mitään, seurasin vain sivusta. Nyt on ollut pakko aktivoitua ja tuoda itseään esiin yrityksen mukana, Liisa toteaa.
Itsensä näkyväksi tekeminen, firman postausten jakaminen ja keskusteluun osallistuminen on Saijonmaiden mukaan ollut hirvittävää, mutta pelko on hellittänyt ajan kanssa.
– On myös suuri etu, että meitä on kaksi näin eri sukupolven netinkäyttäjää, kohderyhmässämme kun on kummankin ikäisiä. Ymmärrämme hyvin myös niitä, jotka eivät ole somessa ja parhaillaan mietimmekin, kuinka heidät tavoittaisimme parhaiten, Tiina kertoo.
Markkinointi on Liisa Saijonmaan mukaan tällä hetkellä muutenkin tasapainottelua sen kanssa, kuinka paljon myyntiä uskaltaa hakea lisää, jotta kapasiteetti riittää. Kasvu on tavoitteena, mutta korkeasta laadusta halutaan pitää silti kiinni, samoin kohtuullisista hinnoista.
– Missiomme on tarjota laadukkaita tuotteita kohtuuhintaan. Emme tee tätä katteet edellä, vaan haluamme, että mahdollisimman monella kaltaisellani äidillä olisi varaa ostaa tuotteitamme, Liisa valottaa.
Tulevaisuuden suhteen molemmat yrittäjät ovat luottavaisia. Tavoitteena on ainakin saada omia tuotteita laajemmin jälleenmyyjille ja brändi tunnetuksi.
– Meillä on visio, että tuotteemme ovat ruotsalaisten brändien joukossa edustamassa Suomea esimerkiksi rannikkoalueiden merellisissä lifestyle-myymälöissä. Uskomme sen olevan mahdollista, mutta sitä on välillä vaikea uskoa, että voiko yrittäjyys todella olla näin antoisaa ja innostavaa, Liisa Saijonmaa tiivistää.