Aja penkkaan, älä perään
Lisää aiheesta
Runsasluminen talvi on tehnyt teistä liukkaita ja pöpperöisiä. Ne ovat erittäin vaativia etenkin raskaalle kalustolle. Joissain tilanteissa ajoneuvon ohjaamisella lumipenkkaan voi välttää uhkaavat onnettomuudet.
Kuorma-auto ajaa valtatietä ja kuljettaja näkee jo kaukaa, että edessä on monen henkilöauton ketjukolari. Tonneja painava ajoneuvoyhdistelmä voisi jyrätä alleen kaikki tielle jääneet autot. Silloin syntyisi pahaa jälkeä.
Kuljettaja on kuitenkin valpas, ehtii hiljentää vauhtia ja ohjaa kulkuneuvonsa lumipenkkaan. Rekka ajaa ulos tieltä, mutta pysyy pystyssä eikä kaadu.
Tällaisia tilanteita sattuu tieliikenteessä aina silloin tällöin, mutta lumipenkkaan ajettuja läheltä piti -tilanteita ei ole SKAL:in asiantuntijan Matti Grönforsin mukaan mitenkään tilastoitu.
Viime talvien uutisoinnin perusteella vaikuttaa kuitenkin, että raskaan liikenteen onnettomuudet ja kaluston kaatumiset liukkaiden tai heikosti aurattujen teiden vuoksi ovat lisääntyneet.
Grönfors arvioi, että raskaan kaluston onnettomuudet ylittävät herkemmin uutiskynnyksen kuin aiemmin. Toisaalta kyse voi olla myös tiedotusvälineiden, kelikeskuksen tai tiellä liikkuvien halusta jakaa nopeasti ajantasaista tietoa uhkaavista tilanteista tien päällä.
Ennakoi, jätä pelivaraa ja mieti entä jos -tilanteet
Grönfors muistuttaa muutamasta perusasiasta, joita noudattamalla voi pyrkiä eliminoimaan vaaratilanteita talviaikaan, ajoipa sitten raskasta kalustoa tai henkilöautoa.
– Talvi on aina tullut ja teillä on lunta ja liukasta. Liikuttiinpa millä kalustolla tahansa, vaatii ajaminen talvioloissa enemmän valppautta ja ennakointia. Hätäjarrutuksiin ja kaluston oikaisuun on varattava enemmän aikaa, Grönfors sanoo.
Kuljettajan oikea vireystila on turvallisen ajamisen perusta. Lähde liikkeelle vasta kun olet levännyt kunnolla. Tarkkaile säätiedotuksia ja arvioi, miten sääolot voivat vaikuttaa ajamiseen.
– Havainnoi ajaessa aktiivisesti, miten liikenne sujuu. Jos keli on huono, kannattaa pudottaa nopeutta riittävästi. Kun nopeudesta pudottaa pois 15 kilometriä tunnissa, jarrutusmatka voi lyhentyä jopa puolella, Grönfors sanoo.
Riittävä turvaväli antaa myös enemmän aikaa ennakoida ja reagoida, jos edessä on uhkaava tilanne.
On myös hyvä käydä läpi mielessä erilaisia entä jos -tilanteita, jolloin on paremmin varautunut tositilanteeseen ja osaa ketterämmin reagoida, jos yllättäen joutuu hätätilanteeseen ja riskinä on joutua onnettomuuteen.
– Tieltä pois ajaminen on viimeisiä keinoja välttää kolari ja tarkoittaa, että hätätilanne on jo päällä.
Jos sääolot matkan aikana muuttuvat entistä hankalammiksi, kannattaa ajoneuvo pysäyttää turvalliseen paikkaan, pitää taukoa ja odottaa, että tien kunnossapidosta vastaavat auraavat, hiekoittavat ja suolaavat väylän.
Rataharjoittelulla tuntumaa vaaratilanteisiin
SKAL järjestää yhdessä eri toimeksiantajien kanssa ammattikuljettajille liukkaan kelin ajoharjoittelukursseja ympäri vuoden eri paikkakunnilla.
Koulutuksissa kuljettajat pääsevät harjoittelemaan ennakoivaa ajoa ja testaamaan, miten raskas kalusto käyttäytyy liukkaalla tiellä, kun tehdään esimerkiksi hätäjarrutus.
– Kursseista on tullut paljon hyvää palautetta. Valveutuneet ja vastuulliset kuljetusyritykset ovat valmiita investoimaan kuljettajiensa ammattitaidon kehittämiseen tarjoamalla mahdollisuuden tällaisiin erikoiskoulutuksiin, Grönfors sanoo.