Pienyrityksen on tärkeä huolehtia, että asiakas maksaa laskunsa ajallaan. Jos suorituksia jää saamatta, kassa ehtyy ja ilman suurta puskurirahastoa yrityksen oma maksukyky vaarantuu. Edessä voi olla jopa konkurssi.

– Jos maksua ei kuulu, kannattaa toimia nopeasti, kehottaa kaupallinen johtaja Juha Iskala Intrum Oy:stä.

Seuraavat neuvot auttavat varmistamaan, että asiakas maksaa laskunsa.

1. Tarkista asiakkaan luottotiedot

Luottotietojen tarkistaminen luottotietopalvelusta on halpa vakuus asiakkaan maksukyvystä. Se maksaa muutamia euroja, mutta voi pelastaa tuhansien eurojen harmilta.

– Maksuvaikeudet ikävä kyllä kasaantuvat, eli jos asiakas on jo ennestään perinnän tai ulosoton asiakas, on mahdollista, että myös sinun yrityksesi laskut jäävät maksamatta, Iskala varoittaa.

2. Kirjaa sopimukseen maksun ehdot tarkasti

Huolehdi, että tarjous ja sen pohjalta tehty sopimus ovat kunnossa ja että maksuajat sekä maksuehdot on kirjattu sopimukseen yksiselitteisesti. Määrittele sopimuksessa myös viivästyskorko. 

3. Laskuta viipymättä

Laskutus on syytä hoitaa kohtuullisessa ajassa työn tekemisen jälkeen.

4. Lähetä muistutuslasku

Laskun maksuaika on yleensä 14 vuorokautta. Jos maksua ei kuulu, lähetä maksumuistutus viipymättä. Muistutukseen on hyvä kirjata, että maksamaton lasku siirtyy perintätoimistolle.

– Muistutuksia voi lähettää useampiakin, mutta yleensä ne eivät auta, jos ensimmäinen muistutus ei ole tehonnut, Iskala toteaa.

Laskumuistutuksen voi myös ulkoistaa perintätoimistolle, jolloin asia siirtyy pois yrittäjän työlistalta. Mutta aiheuttaako perintätoimiston mukaan ottaminen skismaa yrityksen ja asiakkaan välille?

– Sitä voi miettiä, kannattaako sellainen asiakas pitää, joka ei maksa laskuja. Millä pienyrittäjä maksaa omat veronsa, laskunsa ja palkkansa, jos asiakkaat eivät huolehdi maksuista, Iskala ihmettelee. 

Hän lisää, että perintätoimistossa asiat hoidetaan asiallisesti asiakassuhdetta kunnioittaen.

5. Siirrä lasku perintätoimistolle

Jos huomautuksesta huolimatta asiakas ei maksa laskujaan, se kannattaa siirtää perintätoimiston hoidettavaksi. Tämä tapahtuu normaalisti kuukauden päästä ensimmäisen laskun lähettämisestä.

– Maksumuistutukset voi lähettää itse, mutta perintä kuuluu lain mukaan perintätoimistolle. Perintäkirjeitä saavat lähettää vain viralliset perintätoimistot, Iskala tarkentaa.

Perintä tarkoittaa sitä, että laskun maksamisesta sovitaan asiakkaiden kanssa. Perintätoimisto on yhteydessä asiakkaaseen eri keinoin, kuten soittamalla ja lähettämällä tekstiviestejä. 

– Lähes aina vapaaehtoinen perintä auttaa, eli asiat saadaan sovittua tekemällä esimerkiksi maksusuunnitelma, Iskala vakuuttaa.

Perintätoimisto veloittaa perinnästä yrittäjältä noin 100–200 euroa, joten ihan pientä laskua ei kannata siirtää perintään. Perintäsopimuksen voi tehdä suoraan perintätoimiston kanssa tai esimerkiksi OP-mobiilipalvelun kautta.

6. Harkitse raastupaa

Jos asiakas ei perinnästä huolimatta maksa, asia voidaan viedä käräjäoikeuteen.

– Käräjäoikeus antaa päätöksen ulosmittauksesta, joka on viimeinen keino maksujen saamiseen. Ulosotto tehdään palkoista, eläkkeistä ja varoista. Joskus joudutaan odottamaan esimerkiksi veronpalautuksia, Iskala selittää.

Aina ei kuitenkaan kannata raastupaan lähteä, koska tyhjästä on paha nyhjäistä.

– Perintätoimisto antaa suosituksen, kannattaako asia viedä raastupaan vai ei. Jos laskun maksajalla ei kerta kaikkiaan ole rahaa tai varoja, lasku voi jäädä maksatta. Siksi luottotietojen tarkistaminen ennen sopimuksen tekemistä kannattaa, Iskala painottaa.