Kaikki lähti liikkeelle yhdestä twiitistä kaksi vuotta sitten. Kauppapuutarhaliitto ry:n toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen kysyi Twitter-seuraajiltaan, kiinnostaisiko heitä keltaisen värinen hyasintti. Jalkanen yllättyi siitä, miten voimakkaasti ihmiset reagoivat päivitykseen.

– Suosioon vaikutti samanaikaisesti monta eri tekijää. Ajankohta sattui sopivasti pääsiäiseen, jolloin keltaiset kukat ovat muutenkin hyvin suosittuja. Hyasintti ei monien suomalaisten mielestä kuulu kevääseen, mutta keltaisen värin ansiosta näin siinä paljon potentiaalia. Päivitys lähti leviämään somessa hyvin nopeasti.

– Tiesin kyllä jo ennakkoon, että muualla Euroopassa Ruotsia myöten hyasintti on suosittu kasvi myös kesäisin. Toimialan sisällä oli helppo kertoa suomalaisille viljelijöille, että tähän ideaan voisi kohdistua suuria odotuksia.

Erikoisesta ideasta kauppojen hyllyille

Kuluttajat ottivat keltaisen hyasintin hyvin vastaan.

– Menekki ei ole vielä joulun tasolla, mutta kyllä siitä on tullut jo pysyvä ilmiö. Sitä saa varmuudella kaupoista myös tulevina pääsiäisinä, Jalkanen toteaa.

Kauppapuutarhaliitto hyödyntää somea aktiivisesti asiakkaiden toiveiden kuuntelemiseen. Osa uusista ideoista kuihtuu, mutta osa lähtee nopeasti lentoon.

– Keltaisen hyasintin lisäksi syötävä orvokki on herättänyt ihmisissä paljon kiinnostusta. Se on myrkytön kasvi, joka vielä maistuukin ihan hyvältä. Muutama yrittäjä lanseerasi sen vuosi sitten toukokuussa. Minä ja keskusliikkeet levitimme sanaa Twitterissä, mikä osaltaan vaikutti siihen, että tuotanto myytiin nopeasti loppuun.

Tie uudesta ideasta toteutukseen ei kuitenkaan käy aivan hetkessä. Kuinka työlästä tai helppoa on tuoda täysin uusi tuote markkinoille?

– Haasteita aiheutuu siitä, että edustamani tuotanto ei kykene reagoimaan toiveisiin heti, vaan viive voi olla jopa vuosia. Tällä alalla se ei mene niin, että käynnistetään tuotanto tehtaassa ja laitetaan uusi tuote heti myyntiin.

– Kauppapuutarhaliiton rooli on tarjota ideoita, pitää yrittäjät ajan tasalla ja kertoa heille tulevista jutuista. Sen jälkeen yritykset miettivät omien suunnitelmiensa ja tuotantosuuntansa mukaisesti, sopisivatko kyseiset ideat heidän tarjontaansa.

Monipuolista palautetta suoraan asiakkailta

Kauppapuutarhaliitto hyödyntää somekanavia laajasti ja suosittelee samaa myös muille.

– Meillä on käytössä yli 20 kanavaa, joista Facebook ja Instagram ovat tärkeimmät. Niiden avulla olemme saaneet tavoitettua suuren määrän ihmisiä. Myös henkilökohtainen Twitter-tilini on osa kokonaisviestintää, sillä olen siellä hyvin aktiivinen.

Runsaan somenäkyvyyden ansiosta kuluttajilta tulee paljon suoraa palautetta.

– Saamme paljon sekä kritiikkiä että kehittämiskohteita. Kokemuksemme mukaan lähes kaikki palaute on kuitenkin asiallista, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Saamme hyvin paljon kysymyksiä liittyen siihen, mistä tuotteita saa ostaa.

– Ylipäätään tällainen keskusteleva ruokaklusteri on mainio ja some tarjoaa loistavan kanavan siihen. Sosiaalisen median avulla voimme olla yhteydessä eri toimijoihin ympäri maailmaa.

Somesta on hyötyä jokaiselle yrittäjälle

Kauppapuutarhaliitto on näyttänyt omalla esimerkillään mallia somen voimasta. Miten neuvoisit aloittelevaa yrittäjää olemaan vuorovaikutuksessa somessa, Kauppapuutarhaliitto ry:n toiminnanjohtaja, Jyrki Jalkanen?

– Ei ole sellaista yritystoimintaa, jolle sosiaalisesta mediasta ei olisi hyötyä. Somen antama positiivinen näkyvyys ja vuorovaikutus ovat hyväksi yritykselle. Vaikka yrittäjä luulee olevansa kuinka hyvä tahansa, aina on varaa parantaa. Somen kautta saatava palaute antaa erinomaisen lähtökohdan toiminnan kehittämiseen.

– Asiakkaiden kuuntelemisen lisäksi somen avulla on mahdollista parantaa tuotteen näkyvyyttä tai arvostusta. Olemme törmänneet kymmeniin esimerkkeihin, joissa maaseudulla toimivat yrittäjät ovat saaneet kohdennetun someviestinnän avulla asiakkaat käymään myymälöissään. Somelta ei kannata ummistaa silmiä, vaikka se pelottaisikin aluksi.

Tutustu OPn yrittäjän palveluihin.