Ei mikään tavallinen yrityskauppa ‒ neljästä tuli yksi
Lisää aiheesta
Kimppa-malli tarjoaa mahdollisuuden kasvuun, riskinottoon ja lisää yrittäjien motivaatiota.
Raumalainen JH-Sprinkleriurakointi Oy oli jokin aika sitten hankalan paikan edessä. Vuonna 2008 perustettu automaattisten sammutuslaitteiden asennus- ja suunnitteluliike oli kasvattanut liikevaihtonsa yli viiteen miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Jani Hämäläinen sanoo, että yrityksen elinkaaressa oli edessä strategisesti toinen pullonkaula. Ensimmäisen yritys oli kokenut, kun sen liikevaihto puhkaisi miljoonan.
‒ Kasvun näkökulmasta viisi miljoonaa euroa on se toinen raja, jolloin on ruvettava strategisesti pohtimaan yrityksen toimintoja ja johtamista uudestaan, Hämäläinen kertoo.
Jos eteen ei olisi tullut mielenkiintoista mahdollisuutta, kasvuhaaveet olisivat Hämäläisen arvioiden mukaan unohdettu.
‒ Seuraava askel olisi jäänyt ottamatta ilman tehtyä järjestelyä, Hämäläinen analysoi.
Viime kesänä JH-Sprinkleriurakointi Oy sai siis kaipaamansa mahdollisuuden, kun pk- ja perheyritysten omistusjärjestelyihin erikoistunut Aronia Group Oy saattoi yhteen peräti neljä erillistä paloturvallisuusalalla toimivaa yhtiötä luomansa Kimppa-mallin turvin. Mistään tavallisesta yrityskaupasta ei kuitenkaan ollut kyse.
Kaikki samalla viivalla
Heinäkuussa perustettiin kokonaisvaltaisia paloturvallisuuspalveluita tarjoava Paloff Group Oy.
Paloffin muodostavat sprinkleriurakointiin erikoistunut JH-Sprinkleriurakointi Oy ja paloteknistä- sekä sprinklerisuunnittelua tarjoava Novecom Oy. Uudessa yhtiössä ovat mukana myös LVI-suunnitteluun erikoistuneet tytäryhtiöt Hewal Oy ja sprinklerihuoltoon erikoistunut JH-Sprinklerihuolto Oy. Yhdeksi sen osaomistajaksi tuli myös Aronia Group Oy.
Aronia Groupissa toimialajärjestelyistä vastaava Kaisa Arovaara sanoo, että heidän panoksensa omistuksessa on ohjauksessa.
‒ Tarjoamme apua esimerkiksi uudelleenjärjestelyissä ja strategisissa toiminnoissa, Arovaara sanoo.
Käytännössä tehty järjestely tarkoitti sitä, että uusi perustettu yhtiö osti aiemmat yritykset. Näin yrittäjät saivat osan kauppahinnastaan itselleen. Osan he sijoittivat takaisin uuteen yhtiöön. Henkilökohtainen riski kuitenkin pieneni. Järjestelyllä haetaan riskinottohalun lisääntymistä ja kasvuvauhtia.
Aronia Groupin luoman Kimppa-mallin mahdollistamiseksi prosessiin tarvittiin rahoitusta niin Finnveralta kuin Länsi-Suomen Osuuspankista. Jani Hämäläisen mukaan ilman rahoitusta yritysten voimien yhdistäminen ei olisi ollut mahdollista.
‒ Kimppa-mallin paras puoli on se, että uudessa yhtiössä kaikki yrittäjät ovat tasapuolisessa asemassa. Koska meillä kaikilla on osakkuus ja päätäntävaltaa, se lisää motivaatiota viedä yritystä eteenpäin. Se, että joku yksittäinen yritys olisi ostanut toimintamme ja meidät olisi sulautettu yrityskaupassa johonkin muuhun yritykseen, olisi varmasti vähentänyt motivaatiotamme.
Yhdistyminen yrittäjien ehdoilla
Konseptissa tärkeintä on juuri yrittäjävetoisuus, Arovaara painottaa. Aronian tärkeimpänä tehtävänä alkuvaiheessa on etsiä ne yritykset, jotka voitaisiin tuoda yhteen.
Arovaara sanoo, että tarkoituksena on ollut saattaa saman katon alle uuteen perustettavaan yhtiöön sellaisia toimijoita, jotka tuovat asiakkailleen sekä toisilleen lisäarvoa ‒ ja toisaalta monipuolistavat oman toimialan tarjontaa. Uuden yhtiön myötä pienemmistä toimijoista tulee sekä vahvempia että kilpailukykyisempiä.
Kaikki Paloffin alla toimivat yritykset ovat toistaiseksi jatkaneet toimintaansa aiemmin luotujen identiteettien turvin. Tavoitteena on jatkossa nostaa Paloffia vaihe vaiheelta enemmän esille.
Pienet toimijat ovat yhdistymisen myötä saaneet lisää vastuunkantajia, mikä mahdollistaa myös kasvun.
Esimerkiksi Paloff pystyy tarjoamaan asiakkaalle kaikki paloturvallisuuteen liittyvät palvelut eikä välikäsiä tai koukeroisia toimintaketjuja tarvita.
Paloff on uuden konseptin ensimmäinen kokeilu. Arovaara kertoo, että Kimppa-mallilla perustettiin marraskuussa 2017 myös sähköalan yhtiö.
Laajemmat palvelut hyödyttävät
Hämäläisen päätä ei hetkeäkään paleltanut lähteä mukaan uuteen kokeiluun. Kun hän kuuli järjestelyn eduista, hän oli heti vakuuttunut. Hämäläiselle ja tämän yhtiökumppaneille Paloff Group tarjosi tavan päästä läpi pullonkaulasta, joka oli vääjäämättä heidän edessään.
‒ Meidän tapauksessamme hyvää oli myös se, ettemme olleet täysin vieraita toimijoita Novecomin henkilökunnan kanssa, sillä olimme tehneet aiemmin yhteistyötä.
Puolisen vuotta toimineen yhtiön tulevaisuuden tavoitteena on hyödyntää entistä enemmän monipuolista osaamista ja vallata näin jalansijaa omalla toimialalla. Hämäläisen mukaan jatkossa Paloffista syntyvät hyödyt näkyvät asiakkaille entistä selkeämmin esimerkiksi palveluvalikoiman kasvaessa.