Tekoja tarvitaan. Ennakkoluuloton Pelle Peloton -kolmikko tarttui perinteikkään Finlaysonin ohjaimiin parisen vuotta sitten ja herätti yrityksen uuteen kukoistukseen.

− Yritysoston jälkeen pistimme strategian uusiksi, kun pääsimme kunnolla tutustumaan yritykseen, kuuntelemaan työntekijöitä ja rakentamaan visioita sisältä päin. Tarve muutokselle oli iso, mutta Finlaysonin tunnetussa ja arvostetussa, joskin pölyttyneessä brändissä oli uinuvaa potentiaalia, määrittelee toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Mainosmiestausta antoi voimaa: Kurttila oli johtanut luovaa työtä jo 20 vuotta ja ymmärrys kuluttajamaailmasta oli vankkaa. Omistajakolmikko luotti kykyihinsä tehdä kuluttajabisnestä.

− Liikevaihto oli laskenut viimeiset sata vuotta. Oli tekemisen aika. Räjäytimme hierarkkisen johtamismallin matalaksi organisaatioksi. Finlayson-brändi ja design-strategia määriteltiin ja vastuuta jaettiin. Olemme omistajina koko ajan läsnä, mikä helpottaa johtamista ja vuoropuhelua.

Keskeistä toiminnassa on vastuullisuus, jota alettiin pohtia koko firman voimin. Omistajat paneutuivat historiaan: miten Finlaysonin ostanut liikemies Nottbeck sai aikaan voimakkaan kasvun jo 1800-luvulla. Nottbeckin rohkeus ja vastuullisuus kolahtivat.

− Nykyään vaaditaan kuluttajia kantamaan vastuuta, ja sitä pitäisi vaatia myös yrityksiltä. Suomessa tehdään vähän vastuullisia tekoja. Haluamme raivata polkua ja näyttää, että vastuullisuus on sekä mahdollista että kannattavaa.

Tom of Finland toi kohua ja kehuja

Yrityksen periaatteisiin kuuluvat suvaitsevaisuus ja ennakkoluulottomuus nostivat myös yhteiskunnallista keskustelua, kun Finlayson lanseerasi Tom of Finland -mallistonsa. Kohu keräsi myös kehuja, myynti pomppasi ja suomalainen taide sai uutta tunnettuutta maailmalla.

Vastuullisuudesta kertoo myös kierrätyskampanja: yritys keräsi liki 20 tonnia vanhoja kodintekstiilejä ja teki niistä räsymattoja kotimaisin voimin. Kurttilan mukaan projektia oli laskutikulla vaikea saada kannattavaksi, mutta se tuntui silti hyvältä ja päätettiin toteuttaa. Suosio kasvoi odotuksia suuremmaksi, minkä ansiosta räsymattoprojekti onnistui ja kannatti.

Kun nyky-Finlaysonissa maailmaa katsotaan kuluttajien silmin innovatiivisesti, repertuaari on laajentunut. Kodintekstiileihin on tuotu digitaalisia sisältöjä ja Finlaysonin kuoseja löytyy talous- ja wc-papereistakin.

− Finlaysonin edellinen innovaatio oli 1960-luvulta: markkinoille tuotiin pussilakana, jota kutsuttiin unipussiksi. Kehitimme uuden tuotteen kauniin sanan ympärille, ja unipussista tuli kesän myyntihitti. Jatkossakin aiomme kuroa rivakasti kiinni viimeistä 50 vuotta, Kurttila vakuuttaa.

Finlayson Oy

• Vuonna 1820 perustettu tekstiilialan suomalaisyritys, joka sai vuonna 2014 uudet omistajat: Jukka Kurttila (tj), Petri Pesonen ja Risto Voutilainen.

• Liikevaihto vuonna 2015 oli 22,9 miljoonaa euroa ja liikevaihdon kasvu 22 prosenttia edellisvuodesta. Syksyllä 2016 liikevaihdon kasvu oli noussut jo 60 prosenttiin vuoteen 2015 verrattuna.

• 130 työntekijää.

• Pääkonttori Salmisaaressa Helsingissä.

• Tuotanto Turkissa, Belgiassa, Latviassa ja Virossa sekä Suomessa.

• 19 myymälää Suomessa ja 1 Ruotsissa. Jouluksi avataan 30 pop-up-myymälää Suomessa ja 4 Ruotsissa.

• Yritys sai viime vuonna Retail Awards -palkinnon Tom of Finland by Finlayson -malliston lanseerauksesta sekä Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen.