Se oli Lymedille täysin luonnollinen ratkaisu, jonka toteuttamista ei mietitty sen enempää. Toimitusjohtaja Teija Toikka kertoo, että vuonna 1993 perustettu tamperelaisyritys asetti melkein heti tavoitteekseen kansainväliset markkinat.

‒ Tiesimme heti alusta lähtien, että laajentuminen vaatii kansainvälistymistä. Niinpä kaksi vuotta yrityksen perustamisen jälkeen kiersin maailmalla messuja, joista oli toiveissa löytää mahdollisia asiakkaita.

Nykyisin Lymedin valikoimaan kuuluu painehoitoon soveltuvia vaatteita arpihoitoon sekä neurologisiin sairauksiin. Painevaatteilla voidaan palovammojen ohella hoitaa arpia, syöpäsairaita tai esimerkiksi autismipotilaita.

Tuotteilla ennaltaehkäistään, helpotetaan ja edesautetaan potilaan parantumista tai sairauden hoitoa.

Kansainvälistymissuunnitelmien ensimmäisenä etappina oli Ruotsi, jossa toimintatavat niin sairaanhoidossa kuin yrityskulttuurissa olivat lähellä suomalaisia. Näin varmistuttiin siitä, että markkinat olisi helpointa ottaa haltuun.

Jotta tavat tulisivat tutuiksi, Lymedin väki matkusti Tukholmaan ja tutustui paikalliseen terveydenhuoltoon suurissa sairaaloissa.

‒ Meidän toimialallamme on erityisen tärkeää hankkia maahantuoja, joka tuntee maan talouden, uskonnon, kulttuurin ja poliittisen tilanteen. Terveydenhoitoon ja sen toimintamenetelmiin vaikuttaa todella moni seikka, Toikka opastaa.

Lymedin liiketoiminnan kannalta yksin maahantuojan kulttuurin- ja maantuntemus eivät riitä. Tärkeää on myös löytää sopivat yhteistyökumppanit. Siksi kaikki henkilöt on tavattava ja maissa vierailtava, jotta saa paremman kuvan siitä, mistä oikeasti on kysymys.

‒ Kyllä sen nopeasti huomaa, onko yhteistyökumppani sopiva.

Yrittäjäksi tutkimustyön jälkeen

1990-luvun alussa lääkinnällisten painevaatteiden valmistus oli aivan toisella tasolla kuin nykyisin.

Kun Toikan lähipiirissä lapselle tehtiin ihosiirto ja tämä joutui käyttämään Etelä-Euroopassa valmistettuja karheita ja epämukavia painevaatteita, hän päätti lähteä rakentamaan entistä parempaa painevaatehoitoa.

Tyhjästä painevaatteiden valmistusta ei kuitenkaan voinut aloittaa. Niinpä Toikka keräsi ympärilleen tutkijoista ja ammattilaisista koostuvan tiimin, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaiset olisivat hyvät, kestävät ja haluttuja tuloksia tuovat painevaatteet. Kaksi vuotta työn aloittamisesta Lymed hankki y-tunnuksen.

Myös toimitusajat olivat pitkiä, joten kilpailuasetelmaan oli helppo iskeä nopeammalla reagoinnilla.

‒ Kysyntää oli paljon myös Suomessa. Tähän bisnekseen olisi voinut tarttua moni muukin, mutta Lymed oli silloin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, Toikka muistelee yrityksen syntyä.

Paine parantaa

Lasten tuotteista laajennettiin nopeasti myös aikuisten painevaatteisiin. Ja sitten koiriin. Koirilla painevaatteita käytetään yleisimmin käytöshäiriöiden, kuten eroahdistuksen hoitoon. Ne auttavat lemmikkiä palautumaan, rauhoittumaan ja keskittymään.

‒ Niin ihmisten kuin eläinten kohdalla vaatteen paineen avulla vastataan kunkin käyttäjän tarpeisiin. Esimerkiksi arpihoidossa vaatteen ulkopuolelta tuleva paine estää arven hallitsemattoman kasvun, Toikka antaa esimerkin.

Viimeisimpänä painevaatteita alettiin valmistaa kameleille.

Muutama vuosi sitten Lymed sai yhteydenoton Arabiemiraateista, jossa kameliravit ovat suosittu kilpailumuoto. Lymedin väki päätti tarttua tuumasta toimeen ja alkoi valmistaa tuotteita, jotka auttavat kameleita palautumaan urheilusuorituksista.

Kuten ihmisten, myös kamelien tapauksessa painevaatteet ovat yksilöllisiä mittatilaustöitä. Yrityksen henkilökunta matkusti Arabiemiraatteihin ottamaan kameleista tarvitut mitat. Valmiit tuotteet postitettiin Tampereelta asiakkaille.

Lymedin valikoimassa on myös yleisiä malleja, mutta Toikan mukaan merkittävä osa tuotteista valmistetaan yksilöllisesti juuri tietyn asiakkaan tarpeisiin. Kaavoituksella on iso merkitys painevaatteiden valmistamisessa, jotta tuotteella saadaan aikaan paras mahdollinen lopputulos.

Toikka on äärimmäisen ylpeä myös siitä, että koko mittatilaustuotanto on Tampereen tehtaalla, vaikka kansainvälisiä asiakkaita riittää peräti 13 eri maassa.

Vakuuttavalla messuosastolla mieleen

Uskalias kamelikokeilu kertoo paljon myös Lymedin yrityskulttuurista, sillä rohkeutta ja joustavuutta löytyy, mikä myös houkuttaa ja sitouttaa asiakkaita. Toikka sanoo, että suomalaiset tuotteet ja toimintatavat ovat kulkeneet Lymedin vanavedessä hänen kiertäessään ulkomaisia messuja.

‒ Olemme jääneet asiakkaiden mieleen. Joka vuosi meillä on hienompi, suurempi ja vakuuttavampi messuosasto. Yksi maista, johon tuotteitamme viedään, on Ruanda. Kun yhteistyö alkoi, he sanoivat muistavansa meidät jo monen vuoden takaa.

Mutta miksi ruandalaiset ovat kiinnostuneita suomalaisista lääkinnällisistä painevaatteista? Toikasta syy on yksinkertainen. Vaikeista historiallisista tausoista nousevalla Ruandalla on valtava halu kehittyä terveydenhoidossaan. Painehoitoa käytetään apuna esimerkiksi leikkauksista toipumiseen.

Vaikka Lymed suuntasi ulkomaille pikavauhdilla perustamisensa jälkeen, kansainvälistyminen on Toikasta ollut maltillista. Luotettavuudella ja suomalaisella arvopohjalla Lymed on hakenut timanttista lopputulosta.

Toikan mukaan näin on luotu pitkiä ja tilanteiden mukaan eläviä yhteistyösuhteita. Esimerkiksi Saudi-Arabiaan Lymed on vienyt tuotteita jo 17 vuotta.

OPlta saat ratkaisut yrityksesi kansainväliseen liiketoimintaan. Lue lisää.