Kotimainen design on ollut nosteessa viime vuosina. Ihmiset arvostavat entistä enemmän käsin tehtyjä tuotteita, joilla on merkityksellinen tarina. Tämän tiedostavat myös Designkavereiden yrittäjät Essi Järviö, Ella Hurskainen ja Stiina Lampinen, jotka ovat luoneet yhteisön kotimaisen designin kavereille.

Kolmikko on pitänyt yhtä vuodesta 2015, jolloin he tapasivat Jyväskylän Tiimiakatemiassa. Opintojen aikana heille syntyi idea jouluisesta pop up -kaupasta, josta voisi hankkia harkittuja, viisaita ja kestäviä designlahjoja holtittoman kuluttamisen sijaan.

– Aistimme jo tuolloin, että pienet kotimaiset ja vastuullisesti toimivat designyrittäjät tarvitsevat oman fooruminsa, jotta myös entistä useampi kuluttaja löytää heidät, Järviö toteaa.

Niinpä vuonna 2018 naiset perustivat Designkaverit-yrityksen, joka on tullut tunnetuksi erityisesti joulun ajan pop up -myymälöistään. Onpa Iloisista Joulukaupoista muodostunut monelle suomalaiselle jo rakas perinne. Tänä vuonna jouluostoksille pääsee Jyväskylässä, Kuopiossa ja Tampereella.

– Kiirettä riittää taas varmasti, mutta onneksi aloitamme valmistelut jo hyvissä ajoin loppukesästä. Levolle ja palautumiselle kannattaa silti ottaa aikaa ja priorisoida työtehtäviä parhaansa mukaan, Hurskainen vinkkaa muitakin pienyrityksiä joulusesongin kynnyksellä.

Essi Järviön (kuvassa), Ella Hurskaisen ja Stiina Lampisen perustama Designkaverit luottaa kotimaisten ja vastuullisten designyritysten laadukkaisiin tuotteisiin. Viime vuosina yrityksen pop up -myymälät ovat saavuttaneet suuren suosion etenkin joulusesonkina.

Tukea ja näkyvyyttä kotimaisille designyrityksille

Designkavereiden liiketoiminta pohjautuu kotimaisuuteen, sillä yritys nostaa esiin vain suomalaisia toimijoita. Tällä kertaa joulukauppojen valikoimissa on yli 130 kotimaista merkkiä, vaikka tulijoita olisi enemmänkin. Ponnahtaahan uusia kiinnostavia designyrityksiä tiuhaan Suomen-markkinoille.

Designkaverit pyrkii siihen, että myös uusilla merkeillä on mahdollisuus päästä myymälöihin – sekä joulun pääsesonkina että keväisissä ja syksyisissä pop upeissa.

– Pienyrittäjillä ei ole aina resursseja isoihin markkinointiponnisteluihin, mahdollisuutta laajentaa toimintaansa uusiin kaupunkeihin tai aikaa myydä omia tuotteitaan paikan päällä. Moni yrittäjä kiitteleekin meitä siitä, että merkittävä osa heidän joulumyynnistään tulee meidän kaupoistamme, Järviö kertoo.

Suomalaista työtä yrittäjäkolmikko haluaa tukea vastedeskin. He uskovat, että jokainen pystyy vaikuttamaan omilla ostovalinnoillaan siihen, mihin suuntaan markkinat ja siten koko suomalainen yhteiskunta kehittyy.

– Kannattaa myös muistaa, että yhden tuotteen takana saattaa olla kymmenien yrittäjien ja työtekijöiden muodostama tuotantoketju, joten ostamalla tuotteen tukee heidän kaikkien työllisyyttään ja toimeentuloaan. Pienilläkin tietoisilla valinnoilla on merkitystä, Järviö huomauttaa.

Läpinäkyvyyttä lisää se, että Designkavereiden myymälöissä jokaisen yrityksen tuotteiden kohdalla kerrotaan muun muassa niiden valmistuspaikka ja valmistusmateriaalit. Rehellisyys luo vastuullisille designyrityksille uskottavuutta.

Kohti vastuullista elämäntyyliä yhdessä oppien

Kotimaisuuden lisäksi kuluttajien vaakakupissa painaa yhä enemmän vastuullisuus. Kun yksilön omat kulutustottumukset joutuvat puntariin, myös yrityksiltä vaaditaan vastuullista toimintaa. Desingkavereiden toimintakulttuuria vastuullisuus on ohjannut alusta pitäen.

– Pop up -kauppoihin hakevat yritykset täyttävät vastuullisuuskyselyn, joka tarkastelee muun muassa tuotteen valmistustapaa ja tuotantoketjua. Näin voimme varmistua, että yritykset todella toimivat vastuullisesti, Hurskainen valottaa.

Läpinäkyvyyttä lisää se, että myymälöissä jokaisen yrityksen tuotteiden kohdalla kerrotaan muun muassa niiden valmistuspaikka ja valmistusmateriaalit. Rehellisyys luo vastuullisille designyrityksille uskottavuutta.

Yrittäjäkolmikko myöntää, että vastuullisuus on iso kakku sulatettavaksi yksin. Siksi he haluavat oppia aiheesta lisää yhdessä muiden yrittäjien sekä kuluttajien kanssa. Yhteisössä on voimaa, kun yritys kannustaa kaikkia vastuullisen kuluttamisen polulle niin pop up -myymälöissään kuin sosiaalisen median kanavissaan.

– Kerromme kestävästä kuluttamisesta ilon kautta ja helposti lähestyttävästi, jotta mahdollisimman moni kokisi vastuulliseen elämäntyylin omakseen. Tulevaisuuteen on mahdollista vaikuttaa yhdessä, yrittäjät sanovat hymyillen.

Yrittäjyys luo työtä ja hyvinvointia Suomeen, ja antaa yrittäjälle mahdollisuuden toteuttaa unelmiaan. OP tukee yrittäjiä kaikissa yrityksen perustamisen vaiheissa. Lue lisää.