Tänä keväänä Muumilaakso herää henkiin pitkien talviunien jälkeen täysin uudella tavalla.

Suomalaisen Triberedin kehittämässä Moomin Move -mobiilipelissä yhdistyvät kuvitteellinen pelimaailma sekä todellinen maailma lisätyn todellisuuden eli Augmented Reality (AR) -teknologian avulla. Käyttäjän paikannusta hyödyntämällä peli tarjoaa muumifaneille uudenlaisia elämyksiä Muumilaakson asukkaiden antamien tehtävien parissa.

Huippusuositun Pokémon Go -pelin tapaan AR-teknologiaa hyödyntävässä Moomin Movessa pelaajat liikkuvat reaalimaailmassa ja löytävät sisäänkäyntejä Muumilaaksoon. Koska kaikki muumit ovat laaksossaan, eivätkä voi tulla sieltä reaalimaailmaan, on pelaajien tehtävänä auttaa hahmoja keräämällä ja toimittamalla heille Muumilaakson tarinoista tuttuja esineitä ja aarteita.

Peli sisältömarkkinoinnin alustana

Tribered Oy on toteuttanut Moomin Moven tiiviissä yhteistyössä Moomin Characters Ltd:n kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Muumimaailma, Muumikahvilat, ja Muumimuseo sekä kirjakaupat ja Silja Line. Peliä aletaan markkinoida yhteisvoimin näyttävämmin toukokuussa.

– Otimme spontaanisti yhteyttä Moomin Charactersiin. He innostuivat ideastamme. Yhteistyö lähti ripeästi liikkeelle, sanoo Tribered Oy:n toimitusjohtaja Jani Järvinen.

Yhteistyöhön inspiroi varmasti myös Triberedin digitaalisen markkinoinnin näytöt Olvin, Grandiosa Pizzan, Sanoma Pron ja Sony Musicin artistien kanssa.

– Vaikka olemme pieni, vain 11 henkeä työllistävä pelifirma, olemme kuuden toimintavuotemme aikana ehtineet toteuttaa jo useita näyttäviä hankkeita, Järvinen sanoo.

Järvisen mukaan Moomin Move on enemmän kuin pelkkä mobiilipeli, joka hyödyntää lisätyn todellisuuden teknologiaa.

– Pelaamisen ohella peli toimii sisältömarkkinoinnin alustana ja tarjoaa yhteistyökumppaneille tehokkaan digitaalisen markkinointi- ja mainoskanavan, hän sanoo.

Järvisen mukaan Moomin Move -peliä lähdettiin suunnittelemaan uudesta näkökulmasta.

– Tavoitteemme on ollut yhdistää sisällöltään koukuttava ja viihdyttävä peli sekä mainostajien tarpeet digitaalisen teknologian avulla. Tähän asti pelien kehittämisessä on vain harvoin mietitty niiden tuomaa lisäarvoa mainostajalle, Järvinen sanoo.

Aasian valloitukseen vuonna 2019

Järvisen mukaan Moomin Moven tämä vuosi menee pitkälti kotimarkkinoiden parissa. Odotukset kansainvälisestä läpimurrosta ovat korkealla, ovathan muumit suosittuja hahmoja ympäri maailman.

– Ensi vuonna tähtäämme toden teolla Aasiaan, jossa etenkin kiinalaiset ja japanilaiset ovat innostuneita muumeista. Vuonna 2019 saa maailmanensi-iltansa myös uusi 3D Muumi -animaatiosarja, ja muumit ovat varmasti jälleen kaikkien huulilla, Järvinen sanoo.

Uusi kansainvälinen muumibuumi tuo epäilemättä mukaan myös lisää kansainvälisiäkin yhteistyökumppaneita.

Suomalaisen Tribered Oy:n kehittämässä Moomin Move -pelissä muumit tulevat lisätyn todellisuuden avulla osaksi kaupunkia.

Fakta: Tuleeko lisätty todellisuus kaikkiin peleihin?

Lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR) tarkoittaa teknologista ratkaisua, jonka avulla todelliseen, meitä ympäröivän maailman näkymään saadaan tuotua digitaalista tietoa, joka voi olla kuvaa, ääntä, videota, tekstiä tai GPS-paikannustietoa.

Hittipeli Pokémon Go toi AR-teknologian koko maailman tietoisuuteen muutama vuosi sitten, mutta AR-teknologiaa on hyödynnetty myös monipuolisesti ammattikäytössä, esimerkiksi terveydenhuollossa, kunnossapito- ja huoltotehtävissä tai teollisuudessa.

Pelisisältöjen kehittämisessä AR herättää intohimoja, kun kaikki pelinkehittäjät haluavat luoda seuraavan hittituotteen AR-teknologiaa hyödyntämällä.

Viimeiset kuusi vuotta pelejä suunnitelleen Tribered Oy:n toimitusjohtaja Jani Järvinen neuvoo, miten trendikkääseen lisättyyn todellisuuteen kannattaa asennoitua pelien kehittämisessä.

– Lähtökohta on, että vahva sisältö on jokaisen pelin kovinta ydintä. Ilman hyvää sisältöä ei kannata kikkailla teknologialla. Ei ole järkevää ottaa AR-elementtiä mukaan vain teknologian vuoksi. On mietittävä, miten sen hyödyntäminen parantaa pelin käyttökokemusta. Pelkkä AR ei aktivoi käyttäjiä, vaan sen on aidosti tarjottava lisäarvoa pelin sisältöön, Järvinen sanoo.