Kun kioskiyrittäjä Mervi Väkiparta palasi helmikuussa kauppiaaksi Porvoon vanhassa kaupungissa sijaitsevaan R-Kioskiin, hän ei tiennyt, mitä olisi luvassa.

Väkiparta on toiminut kioskiyrittäjänä kuusi vuotta, ja nykyään hän on kauppiaana kahdessa kioskissa. Hän sai tiedon vanhan kaupungin kioskin tulevasta rakennustyömaasta, mutta sen suuruus ja kesto yllättivät täysin.

Maaliskuun puolessa välissä kioskin ympärille nousi suuri rakennustyömaa, joka motitti yrityksen.

– Siihen tuli vesilaitos tekemään kaivot ja vesiputket, Porvoon Energia uusi kaukolämpöputket ja kaupunki paransi maisemointia sekä liikenneratkaisuja. Porvoon sähköverkko teki vielä samalla verkonrakennustöitä.

Ongelmallisen tilanteesta teki se, että kulku kioskille vaikeutui. Asiakkaiden täytyi huomata pieni metalliaidoilla rajattu kulkureitti yrityksen ovelle. Monelle ohikulkijalle alue näytti kuitenkin rakennustyömaalta, jonne ei kannattanut lähteä seikkailemaan.

– Harva näki, mistä kioskille tullaan sisään, Väkiparta tiivistää.

Jos työmaan laajuus ja kesto olisivat olleet jo etukäteen tiedossa, yrittäjä olisi todennäköisesti miettinyt toisen kerran kioskin kauppiaaksi lähtöä.

Työmaan arvioitu rakennusaika oli pari kuukautta, mutta kesto kuitenkin venyi – ja sai yllättävän käänteen.

– Työmaalta löytyi jokin ruukunkappale, ja sinne tultiin tekemään arkeologisia kaivauksia. Sanoimmekin, että seuraavaksi sieltä löytyy jokin dinosauruksen luu. Niin ei onneksi käynyt, Väkiparta naurahtaa.

Arkeologit saapuivat kuitenkin paikalle tekemään siveltimentarkkaa työtään.

Asiakkaat palaavat

Kulku yritykselle palautui normaaliksi vasta heinäkuun alussa. Tavallisesti kesäkuukaudet ovat yritykselle tärkeä sesonkiaika, mutta tänä vuonna turistit eivät löytäneet kioskille rakennustyömaan takia. Myös kylmä kesä on vaikuttanut myyntiin ja turistimääriin laskevasti.

Väkiparta arvioi, että remontin aiheuttama tappio on jopa 40 000–50 000 euroa. Hän ei kuitenkaan aio lannistua.

Jo remontin aikana yrittäjä teki aktiivista asiakashankintaa tyttärensä ja kioskin toisen kauppiaan Susanna Huittisen kanssa. Remontin aikana rakentajat piipahtivat kioskille kahville tai hakemaan evästä.

Yrittäjät muuttivat kioskin toimintaa tilanteen mukaan ja sulkivat kioskin paria tuntia aiemmin kuin tavallista, koska asiakkaita ei riittänyt.

– Laitoimme myös opastekyltit, mutta silti tilanne näytti siltä, että alue on kokonaan rakennustyömaata, Väkiparta kertoo.

Vähitellen kioskin asiakkaat, kuten lähitalojen asukkaat ja yrittäjät sekä turistit, ovat palanneet. Asiakkaille on kuitenkin vielä totuteltavaa.

– Jos 4–5 kuukauden ajan asiakkaat eivät pääse yritykselle, vie aikansa, että he tottuvat jälleen käymään siellä.

Mitä tehdä, jos remontti tai rakennustyöt yllättävät?

1. Älä vaivu epätoivoon

Yrittäjä Mervi Väkiparta muistuttaa, ettei epätoivoon vajoaminen auta tilannetta. Myönteinen mieliala auttaa löytämään ratkaisuja. Tärkeää on saada myynti kuntoon. Tappiot hoituvat myymällä tuplasti.

2. Rakentajat asiakkaiksi

Kun rakennustyömaa motitti R-Kioskin Porvoossa, Väkiparran tytär ja kioskin kauppias Susanna Huittinen pyysivät rakennustyömaan työntekijät asiakkaiksi.

3. Mieti aukioloajat

Jos asiakkaita ei kuulu, kannattaa miettiä aukioloaikoja. Kannattaako yritystä pitää auki kello 20:een tai 21:een asti, jos asiakkaita ei käy kuin muutama? Lyhyempi aukioloaika voi pudottaa henkilöstökuluja.

4. Näy asiakkaille

Facebook-sivusto, lehtijutut ja mainokset välittävät asiakkaille viestiä siitä, että yritys on toiminnassa.

5. Hyödynnä lopputulos

Väkiparta uskoo, että remontin onnistunut lopputulos kääntyy vielä hyödyksi ja tuo lisää asiakkaita.

– Viihtyvyys on parantunut, kun kioskin lähettyville on tuotu lisää penkkejä sekä kauniit kukat ja laatoitukset.

6. Asiakashankinta jatkuu, vaikka remontti päättyy

Jos remontti kestää pitkään, asiakkaat saattavat tottua käymään muualla. Siksi yrityksen on tärkeää näkyä ja kuulua myös remontin jälkeen. Kampanjat saattavat houkutella asiakkaita.

Jutun kuvat ovat Mervi Väkiparran arkistosta.