Rajusti noussut polttoaineen hinta, koronapandemia, nopeasti vaihtelevat talvikelit, tiestön kunto ja kiristyvä kilpailu ovat koetelleet kuluvana talvena monia kuljetusalan yrityksiä.

Edellä luetellut murheet ovat tulleet tutuiksi myös lohjalaisessa Kuljetus Sundell Oy:ssä. Jo kolmannessa polvessa toimiva perheyritys on kuitenkin selvinnyt haasteista kunnialla: se teki viime vuonna runsaan 5 miljoonan euron liikevaihdon ja työllisti liki 50 kuljetusalan ammattilaista. Myös kuluva vuosi on alkanut vastaavissa merkeissä.

Toimitusjohtaja Mika Sundellin mukaan tärkeä syy menestykseen on oman väen vahvan ammattitaidon lisäksi onnistunut riskienhallinta. Jos vakuutuksissa tai työturvallisuudessa on pieniäkin aukkoja, saattaa lopputulemana olla todella kallis jälkilasku.

– Pelkästään vakuutusten osalta on oltava todella tarkkana, sillä niissä on huomioitava mahdollisten materiaali- ja henkilövahinkojen lisäksi myös ympäristöriskit. Kuljetettava lasti on niin ikään vakuutettava joko tiekuljetusvakuutuksesta tai asiakkaan puolelta, Sundell listaa.

Kokeneen konkarin mukaan tarkkuutta vaaditaan vielä silloinkin, kun perävaunua tai lavaa ollaan kiinnittämässä vetoautoon. Oma lukunsa on vielä lastin nostotyö sekä siihen tarvittava kalusto, jotka niin ikään vaativat oman vakuutuksensa.

– Yleensä liikennöitsijä vakuuttaa auton alustan ja tilaaja kuormatilan, mutta tässäkin on välillä poikkeuksia. Keskinäiset vastuut kannattaakin tarkastaa huolellisesti ennen lähtöä tien päälle, Sundell opastaa.

Pohjola Vakuutuksen ammattiliikennemestari Perttu Niitynpää (oik.) tuntee kuljetusalan erityispiirteet ja on ollut Mika Sundellille (vas.) hyvänä sparrausapuna riskienhallintaan liittyvissä kysymyksissä.

Työhyvinvointi on tärkeä osa kokonaisuutta

Tärkeä osa kuljetusyrityksen riskienhallintaa on henkilöstön työturvallisuus ja työhyvinvointi. Kuljettajan työpäivään kuuluu ajamisen lisäksi paljon kapuamista ja kiipeilyä, kävelyä, nostamista, rullakoiden siirtelyä ja lastin purkamista trukin avulla.

Erilaiset tuki- ja liikuntaelinvaivat ovatkin alalla yleisiä. Talvella riskinä ovat myös liukastumiset.

– Henkilöstölle on säännölliset työterveystarkastukset. Lisäksi käymme työsuojelutoimikunnassa yhdessä läpi erilaisia turvallisuusriskejä ja puutteita, joita porukka on itse havainnut ja joissa on parannettavaa, Sundell kertoo.

Erilaisten suojavarusteiden, kuten hanskojen, kypärän ja turvajalkineiden käyttö onkin kuulemma jo arkinen asia.

– Turha ”äijäily” ja riskinotto on samalla jäänyt pois, Sundell kertoo.

Kuljetusyrittäjä Mika Sundell (vas.) kannustaa pyytämään rohkeasti apua kuljetusalan riskienhallintaan. 

Apua riskienhallintaan löytyy monesta suunnasta

Kuten Mika Sundellin kertomasta voi päätellä, on kuljetusyrityksen riskienhallinta etenkin aloittavalle yrittäjälle melkoinen pykäläviidakko, mutta työläs ja paneutumista vaativa kokonaisuus se on myös alan kokeneemmille konkareille.

Hän kannustaakin kysymään rohkeasti neuvoja muilta yrittäjiltä, kuljetusalan etujärjestö SKAL:sta sekä omasta vakuutusyhtiöstä.

– Niin tein aikanaan itsekin, kun tartuin yrityksen puikkoihin. Ulkopuolisen tahon näkemykset ja neuvot avaavat aina silmiä, Sundell muistuttaa.

Yksi hänen sparraajistaan on Pohjola Vakuutuksen ammattiliikennemestari Perttu Niitynpää, jonka asiantuntemuksesta on ollut vuosien varrella paljon apua.

– On todella tärkeää, että yhden puhelinsoiton päässä on henkilö, joka tuntee sekä perheyrityksen että kuljetusalan erikoispiirteet, Sundell kiittelee.

Niitynpää suhtautuu kehuihin vaatimattomasti, mutta tunnustaa kuljetusalan vaativan kokemusta ja ymmärrystä sen erikoispiirteistä.

Muuttuviin tilanteisiin on pystyttävä reagoimaan todella nopeasti: joskus vakuutukset on saatava voimaan saman tien, jotta lasti saadaan ylipäätään liikkeelle.

– Kuljetusalalla ei tosiaankaan pärjätä pelkillä oman toiminnan vastuuvakuutuksilla ja samalla on tärkeää huolehtia myös yrittäjän omasta vakuutusturvasta. Usein riskienhallinnassa lähdetäänkin liikkeelle siitä, että YEL-, työkyvyttömyys-, sairauskulu- ja muut henkilövakuutukset laitetaan tasolle, jossa yrittäjällä on varaa olla myös sairauslomalla, Niitynpää toteaa.   

17.3.2022 vietettiin SKAL Liikenteessä -päivää. Päivän tavoitteena on tuoda lisää myönteistä näkyvyyttä kuljetusalalle ja korostaa alan merkityksellisyyttä ympäri Suomen. Lue lisää SKAL Liikenteessä -päivästä.
OP:n asiantuntijat tuntevat toimialasi riskit ja haasteet vuosien kokemuksella. Saat OP:lta räätälöidyt ratkaisut henkilöstösi, ajoneuvokaluston sekä omaisuuden ja toiminnan turvaksi. Lue lisää ammattiliikenteen vakuutuksista.‍
Kattavat vakuutukset ovat tärkeä osa yrityksen työturvallisuutta. Lue lisää yrittäjän vakuutuksista.

Lue lisää

Kallis diesel kiristää kuljetusyrittäjien vyötä

Kuljetusyritykset aktivoituvat ilmastotalkoisiin