Jos jokin toimii purjeveneen kannella, miksi se ei voisi toimia myös ulkoillessa, kävellessä ja juostessa? Entinen kilpapurjehtija Kare Tikka vakuuttui paljasjalkakenkien pitävyydestä veneen kannella ja lähti mukaan paljasjalkakenkiä ja varvassukkia valmistavaan Feelmax-yritykseen.

Viime vuonna yritys teki varsin poikkeuksellisen ratkaisun: se siirsi tuotantonsa Aasiasta Suomeen, perinteisiin Itä-Suomen maisemiin.

– Paljasjalkakenkien tuotanto oli alun perin Thaimaassa, sitten siirsimme sen Kiinaan. Mutta kengissä oli jatkuvasti laatuongelmia; välillä tuli oikein hyvänlaatuista kenkää, mutta välillä ei. Olemme tutkineet tuotantomahdollisuuksia Euroopassa jo pitempään, Kare Tikka kertoo.

Kun Aino- ja Reino-tossuja valmistava yritys hakeutui konkurssiin, jäi Lieksaan paitsi tyhjiä tuotantotiloja, myös osaavaa työvoimaa. Kare Tikka päätti tarttua tilaisuuteen.

Mutta voiko kenkien tuotanto Suomessa enää nykyään kannattaa? Tikan mukaan kyllä voi.

– Kun tuotteita tuodaan Kiinasta, jo pelkästään tuontitullit ovat aika isoja. Se tasaa tuotantokustannusten hintaeroa jo merkittävästi. Ja kun toimitilat ovat Lieksassa, myös laadunvalvonta hoituu paikan päällä, Tikka muistuttaa.

Kaikki lähtee suunnittelusta

Myös suunnittelulla on iso rooli, kun Suomessa valmistetulle tuotteelle haetaan kannattavia lukuja.

– Kun tehdään kenkädesignia, se täytyy suunnitella niin, että käsin tehtäviä työvaiheita on mahdollisimman vähän. Se on aina suurin kustannus kengän valmistuksessa.

Kengistä valtaosa tehdään liimaamalla. Lieksassa valmistettavissa paljasjalkakengissä käytetään tekniikkaa, jossa pohja sulatetaan päälliseen kiinni. Näin säästytään käyttämästä liimoja, jotka voivat pahimmillaan olla työntekijän terveydelle vaarallisia.

– Samalla laatu paranee, koska valtaosa kenkien reklamaatioista on johtunut juuri liimausten irtoamisesta, Tikka summaa.

Suunnittelupöydällä tehdään myös iso työ sen eteen, miten suuri jalanjälki maapallon luonnonvaroihin painautuu tuotteen ansiosta. Feelmaxin paljasjalkakengissä käytetään kierrätyskumia. Kengän pohjassa oleva kumi on saanut ensimmäisen elämänsä autonrenkaana.

Lapsille ja aikuisille

Valmistuksen siirtäminen Suomeen on tuonut paljon positiivista palautetta, samoin kierrätysmateriaalien käyttäminen. Kaiken keskellä on kuitenkin tärkeintä se, että kuluttajat saavat tuotteen, joka toimii.

Paljasjalkakengät ovat vuosien mittaan kasvattaneet suosiotaan niin juoksijoiden kuin ulkoilijoidenkin keskuudessa. Lasten kenkinä paljasjalkakengät ovat kevyitä ja antavat jalan lihaksien ja rakenteen tehdä töitä sen sijaan, että kengän jäykkyys ohjaisi jalan muotoutumista.

Paljasjalkakenkien lisäksi Lieksan tehtaalla valmistuu parhaillaan myös uuden mallisia Suomi-kotitossuja. Nämä tossut nostavat hattua perinteikkäille Ainoille ja Reinoille, mutta muotokieli on modernimpi.

Suomi-tossut tehdään Suomessa. Ainojen ja Reinojen uusi omistaja teki toisenlaisen ratkaisun ja siirsi Aino- ja Reino-tossujen tuotannon Italiaan.

– Lieksan alueella oli iso juttu, että alueella jatketaan kuitenkin tossujen valmistusta. Toivomme, että asiakaskunta ottaa Suomi-tossut hyvin vastaan, Tikka pohtii.

Tutustu yrityksen vakuutuksiin ja erilaisten riskien hallintaan - ja pyydä tarjous