”Kun on pieni yritys ja pieni budjetti, on ajateltava luovasti”
Marja-Maija Valtonen perusti yrityksen, joka valmistaa kodintekstiilejä kestävästä luonnonmateriaalista hampusta. Monenlaisten kokeilujen kautta hän on onnistunut kehittämään yritystään ja saamaan tuotteitaan myyntiin eri verkkokauppoihin.
Marja-Maija Valtonen valmistui biokemistiksi Saksassa 2010-luvulla ja jäi maahan hyvien työmahdollisuuksien vuoksi. Kiinnostava työpaikka löytyi rahoitusmaailmasta, jossa hän pääsi seuraamaan lääkealan start-up-yrityksiä sijoittajien näkökulmasta.
Oli kiehtovaa nähdä, millaista paloa aloittelevat yrittäjät osoittivat bisnesideaansa kohtaan. Olisikohan minustakin yrittäjäksi, Valtonen pohti.
Valtonen kaipasi arkeensa rauhoittavaa paikkaa, metsien hiljaisuutta ja luonnon avaruutta.
Pian vastaus selvisi. Kyllä, hän halusi yrittäjäksi mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Tuloshakuisen start-up-maailman arvot ja toimintatavat eivät vastanneet hänen omiaan. Vähitellen Valtosen motivaatio heikkeni ja työ alkoi tuntua merkityksettömältä. Se uuvutti.
Valtonen huomasi haaveilevansa tasapainosta ja paluusta kotikonnuilleen Lappiin. Hän kaipasi arkeensa rauhoittavaa paikkaa, metsien hiljaisuutta ja luonnon avaruutta.
Ensin tarvittiin hyvä yritysidea
Yllättäen sattuma puuttui peliin. Hän törmäsi Saksassa keittiöpyyhkeeseen, joka oli tehty hamppukankaasta. Onpa kiinnostava tuote, Valtonen ihasteli ja alkoi tutkia huonosti tunnetun luonnonmateriaalin ominaisuuksia. Palaset loksahtivat paikoilleen. Valtonen irtisanoutui työstään ja muutti Lappiin.
– Päätös oli oikea, hän sanoo nyt.
Muuton jälkeen Valtonen otti hetken aikaa rennosti ja teki itselleen mieluisia asioita. Hän suoritti liikunta-alan ohjaajakurssin ja suunnitteli tulevaa liiketoimintaansa.
– Hahmottelin, minkälaista arkea haluan elää.
Vuonna 2017 Valtonen perusti Ivalossa kodintekstiilejä valmistavan toiminimen, Hempean.
– Olin innostunut, vaikka välillä jännittikin. Olen aina lähtenyt rohkeasti kohti erilaisia elämänvaiheita ja muutoksia.
Mielessä pyöri kysymyksiä: Saanko liiketoiminnan kannattavaksi? Miten omalle taloudelleni käy?
Tärkeintä oli löytää hyvä yritysidea ja sen jälkeen oikeat materiaalit ja kumppanit. Niiden selvittämiseen tarvittiin aikaa ja kärsivällisyyttä.
Valtosesta oli hauskaa työskennellä itselleen tärkeiden asioiden parissa ja käyttää luovuuttaan. Samalla vähän pelotti, ovatko tuotteet tarpeeksi hyviä ja pitävätkö ihmiset niistä.
Mielessä pyöri kysymyksiä: Miten pärjään myyntineuvotteluissa ja verkkokaupan ylläpidossa? Saanko liiketoiminnan kannattavaksi? Miten omalle taloudelleni käy?
Ja hyvinhän siinä kävi: tänä päivänä Hempealla on oma verkkokauppa ja jälleenmyyjäverkosto, joka kauppaa hampusta valmistettuja kodintekstiilejä Suomeen ja Eurooppaan.
Seuraava askel on ulkomaankaupan laajentaminen. Jotta suunnitelma toteutuisi, Hempean on lisättävä näkyvyyttään ja tunnettuuttaan.
Verkkokauppaa kotimaassa ja ulkomailla
Valtonen pani Hempean tuotteita myyntiin ensin Weecos.com-kauppapaikka-alustalle, jossa tuotteita myytiin provisiota vastaan. Pääosa Hempean tuotteista on suunnattu kuluttajille, osa b-to-b-asiakkaille.
– Weecos.com oli helpoin tapa saada tuotteille näkyvyyttä.
Sen jälkeen Valtonen avasi hempea.fin Shopify-alustalla ja lopetti myynnin Weecos.comissa.
Valtonen on laskenut, että noin kolmannes Hempean verkkokaupan asiakkaista on niin sanottuja palaavia asiakkaita.
Häntä kiinnostaa myös saksalainen, ekologisiin tuotteisiin erikoistunut verkkokauppa Avocadostore, sillä Saksa on hänelle tuttu markkina-alue.
Hän on saanut vinkkejä hyvistä verkkoalustoista kollegoiltaan ja osallistunut muun muassa Suomalaisen Työn Liiton järjestämälle verkkokauppakurssille.
Jälleenmyyjillä on sama arvomaailma
Brändiään Valtonen on rakentanut huolellisesti luonnonmateriaalin ja Lapin puhtaan luonnon ympärille. Tuotteet valmistetaan raaka-aineesta, joka on monelle kuluttajalle vieras. He aprikoivat, miten hamppu toimii käytännössä.
– Olen madaltanut ostamisen kynnystä tarjoamalla tuotteille ilmaisen toimituksen. Suosittelen tilaamaan ensin pienen tuotteen, esimerkiksi tyynyliinan, ennen monen sadan euron lakanasettiä.
Valtonen on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, ja hän on tehnyt vaikuttajamarkkinointia alusta alkaen.
Luvut puhuvat omaa kieltään. Valtonen on laskenut, että noin kolmannes Hempean verkkokaupan asiakkaista on niin sanottuja palaavia asiakkaita.
Valtonen myy tuotteitaan myös muutaman jälleenmyyjän kautta. Heidän roolinsa on tärkeä, sillä kivijalkaliikkeissä asiakkaat pääsevät tutustumaan tuotteisiin eri tavalla kuin verkkokaupassa.
– Haluan kuitenkin panostaa erityisesti omaan verkkokauppaani, vaikka sen kautta myyntityö on vaikeaa.
Monipuolista markkinointia eri kanavissa
Valtonen on kehittänyt toimintaansa vuosien varrella. Hän on käynyt markkinointikursseilla, kokeillut eri markkinointikeinoja, välillä epäonnistunut ja menettänyt rahaa mutta oppinut joka kerta jotain uutta.
Esimerkiksi sen, että tärkeimpiä asioita ovat hyvä tuote, hyvä brändi ja tehokas markkinointi.
– Kun on pieni yritys ja pieni budjetti, on ajateltava luovasti. Olen käyttänyt markkinointiin Facebookia ja Googlea, hakusanaoptimointia ja medianäkyvyyttä. Hempean tuotteita on myös ollut esillä sisustusalan lehdissä.
Valtonen on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, ja hän on tehnyt vaikuttajamarkkinointia alusta alkaen. Omat brändilähettiläät kertovat Hempean tuotteista Instagramissa ja bloggaajat blogeissaan.
”Merkitsen kalenteriin, että pidä tauko ja mene ulos. Muuten se helposti jää.”
– Tykkään tehdä yhteistyötä muiden yritysten kanssa, sillä siitä on hyötyä molemmille. Meillä on esimerkiksi yhteinen pyyhe kotimaisen urheiluvaatevalmistajan Népran kanssa.
Markkinoinnin suunnittelussa auttaa selkeä, muista erottuva brändi. Valtosen tuotteissa korostuvat ekologisuus ja luonto.
Hampun kasvattamisessa ei käytetä keinokastelua eikä kasvinsuojeluaineita. Raaka-aine tulee maatiekuljetuksena Romaniasta Ivaloon, missä se leikataan ja ommellaan lopputuotteiksi. Mallisto on pitkäikäinen – sesonkituotteita Valtonen ei tee.
Tasapaino työn ja perheen välillä
Valtonen on toistaiseksi Hempean ainoa työntekijä, mutta tulevaisuudessa heitä on tarkoitus palkata pari lisää. Suurta yrityskasvua Valtonen ei tavoittele, sillä hänen elämässään on muutakin kuin työ: perhe ja kolme pientä lasta.
– Aina tasapaino ei toimi, kun tekee työtä, josta tykkää. Välillä pitää asettaa itselleen rajoja. Merkitsen kalenteriin tehtäviä, joita teen päivän aikana. Laitan myös ylös, että pidä tauko ja mene ulos. Muuten se helposti jää.
Valtonen näki Saksassa, miten paineistettua start-up-yrittäjien elämä oli. Sellaista hän ei halunnut itselleen. Onneksi Lapissa on rauhallisempaa.