Harvassa ovat ne aloittavat yrittäjät, joilla kaikki menee kuin Strömsössä. Yrityksen alkutaipaleella on usein valtavasti opittavaa ja kysymyksiä, valmiita vastauksia vähemmän.

Myös hyvinkääläinen valokuvausyrittäjä Elli Keski-Loppi on ehtinyt tehdä virheitä. Hän perusti toiminimen vuonna 2016. Alussa Keski-Loppi teki aivan liikaa töitä ja myi työpanostaan liian alhaiseen hintaan. Brändin luomisessakin oli hakemista.

Moni virheistä liittyi epäonnistumisen pelkoon, valokuvaaja pohtii nyt. Yritystä perustaessaan Keski-Loppi oli 22-vuotias, vähätteli osaamistaan eikä tuntenut muita yrittäjiä, joihin tukeutua. Eniten jännitti julkinen mokaaminen.

– Valokuvaus on sellaista työtä, että pitää laittaa itsensä likoon. Ajattelin, että kaikki näkevät, jos tästä ei tulekaan mitään.

Kaikkia neuvoja ei tarvitse kuunnella

Reilun kolmen vuoden yrittämisen jälkeen päällimmäinen tunne on se, että kaikki on mennyt pienestä töppäilystä huolimatta paremmin kuin Keski-Loppi uskalsi haaveilla. Oma erikoisala löytyi kivuttomasti perhekuvauksesta, ja töitä riittää. Kauhukuvat eivät käyneetkään toteen.

Matkan varrella on riittänyt paljon neuvojia. Keski-Loppi korostaa, että kullanarvoiset vinkit voivat parhaimmillaan pelastaa monelta mokalta. Hänen tärkein oppinsa on kuitenkin terve kriittisyys neuvoja kohtaan.

– Yrittäjyys on vähän kuin lasten kasvatus: kaikilla on siitä mielipide. Olen päättänyt, että kuuntelen neuvot niiltä ihmisiltä, jotka ovat päässeet siihen pisteeseen, jossa itse haluaisin olla.

Parhaat vinkit osaa usein antaa se, joka on itse tehnyt asiat ensin vaikeimman kautta. Siksi Keski-Loppi jakaa kolme ensimmäisen yrittäjävuotensa aikana tekemäänsä virhettä ja kertoo, mitä niistä oppi.

Kaikkea ei voi tehdä itse

Yritystä perustaessaan Keski-Loppi kuuli useaan kertaan, että kirjanpidon ulkoistaminen ammattilaiselle kannattaa. Hän kuitenkin päätti tehdä sen itse.

– Yritystä perustaessa ei vielä edes tiedä, mitä kaikkea ei tiedä. Lisäksi olen kai sellainen luonne, että haluaisin oppia kaiken itse. Yritin myös karsia kaikki ei-välttämättömät menot.

Keski-Loppi on oppinut yrityksen talousasioista paljon, mutta sitä ennen hän töppäili rahan kanssa. Ensimmäisellä tilikaudellaan Keski-Loppi esimerkiksi ilmoitti väärinymmärryksen seurauksena verottajalle tuloksensa sijasta liikevaihdon.

– Sieltä tuli melkoiset ennakkoverot, joita en edes osannut kyseenalaistaa, kun kaikki olivat varoitelleet yrittäjien kovasta verotuksesta. Toki sain ne sitten takaisin palautuksina.

Esittämällä ei pääse pitkälle

Aloittaessaan yritystä Keski-Lopin oli vaikea luottaa näkemykseensä ja kykyihinsä.

– Ajatukseni oli se, että yrityselämä on kylmää bisnestä, ja vaikuttaakseni uskottavalta minun pitää esiintyä hillittynä ja jopa maskuliinisena.

Keski-Loppi näki paljon vaivaa muun muassa sen eteen, että hänen verkkosivuillaan ei ollut tyttömäisenä pidettyjä värejä tai hempeilevää kuvastoa. Lopulta yrityksen brändi ei enää vastannut yrittäjän luonnetta.

– Kolmen vuoden aikana olen siirtynyt tekemään minulle luontaisia vauvakuvauksia ja päätynyt samalla ihan päinvastaiseen tyyliin markkinoinnissa. Annan persoonani ja tyylini näkyä, ja se vetoaa myös asiakkaisiin.

Palaute kirpaisee vain kerran

Asiakkailta saatava palaute on Keski-Lopin mukaan hänen työnsä tärkeimpiä rakennuspalikoita. Kesti kuitenkin hetken ennen kuin hän uskalsi pyytää sitä.

Asiakaspalautteen pyytäminen tuntui vaikealta, koska mahdollinen kritiikki pelotti.

– Olisin päässyt paljon nopeammin eteenpäin, jos olisin kysynyt palautetta heti. Yrittäjänä asiat kuitenkin ottaa helposti liian henkilökohtaisesti, kun työssä näkyy niin vahvasti oma kädenjälki.

Viivyttelyn jälkeen Keski-Loppi ymmärsi, että asiakaskokemusta ei voinut hioa ilman asiakkaiden mielipiteiden kuulemista. Hän nieli henkilökohtaisen ylpeytensä ja lähetti palautekyselyn kaikille menneille kuvattaville. Moni myös vastasi siihen.

– Kerralla tuli paljon palautetta, ja olihan siinä sulateltavaa. Myönnän, että muutama kyynel vierähti mutta samalla opin todella paljon.

Nyt Keski-Loppi ajattelee, että kriittinen palaute kirpaisee vain hetken eikä kohdistu häneen henkilönä. Se voi kuitenkin auttaa merkittävästi liiketoiminnan kehittämisessä ja estää samojen virheiden toistamisen.