Olli Hirvonen, 24, ajaa vanhaa myymäläautoa Itä-Suomen kauniissa maalaismaisemissa. Alueella riittää kysyntää myymäläautolle, sillä perinteiset kyläkaupat ovat suurelta osin lopettaneet toimintansa. Miten ihmeessä nuorimies on päätynyt myymäläauton omistajaksi?

Levyseppähitsaajaksi kouluttautunut Hirvonen ehti olla armeijan jälkeen töissä paikallisella konepajalla, kunnes hänen määräaikainen sopimuksensa päättyi joulukuussa 2014. Muutaman kuukauden työttömyysjakson aikana alanvaihto tuli ajankohtaiseksi.

– Tämä sama myymäläauto kävi meillä kotipihassa. Olimme olleet jo pitkään auton asiakkaita ja tunsimme edellisen yrittäjän hyvin. Koska olin hänelle tuttu kaveri, se helpotti pääsemistä töihin kesäsesongin ajaksi. Kyseinen pesti venyi lopulta vuoden mittaiseksi.

Seuraavan vuoden helmikuussa kävi ilmi, että edellinen yrittäjä on siirtymässä uusiin haasteisiin, joten yritykselle etsittiin uutta omistajaa.

– Hän sanoi, että minä olen myymäläauton potentiaalisin ostaja, koska tunnen toiminnan jo entuudestaan ja jaksan kuulemma hyvin tehdä töitä, Hirvonen naurahtaa.

Noin kuukauden pohdinnan jälkeen Hirvonen päätti tarttua haasteeseen. Ennen yrityksen perustamista tehdyt kannattavuuslaskelmat ja keskustelut asiantuntijoiden kanssa tukivat päätöstä yrityksen perustamisesta.

– Kävimme liiketoimintasuunnitelmassa kaikki mahdolliset skenaariot läpi. Laskelmat näyttivät siltä, että kaikki mukana olevat tulevat saamaan palkkansa ja yritys pystyy myös tekemään tarvittavia investointeja.

Ihmiset ilahtuvat myymäläauton näkemisestä

Hirvosen myymäläauto liikkuu pääasiassa Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakunnissa: Kiteellä, Rääkkylässä, Tohmajärvellä ja Kesälahdella. Kesäaikaan reitit ulottuvat myös Punkaharjulle ja Uukuniemelle, missä perinteisten kyläkauppojen toiminta on supistunut.

– Aikaisempina kesinä meillä oli Punkaharjun suunnalle vain yksi reitti viikossa, mutta tänä kesänä sinnekin ajetaan kahdesti viikossa. Varsinkin mökkiläisiltä tuli paljon toiveita, että auto kävisi alueella myös perjantaisin.

Vaikka myymäläautoja näkee liikenteessä entistä harvemmin, Hirvosen mukaan liikkuvan kaupan pitäminen on silti kannattavaa toimintaa. Edelliseltä yrittäjältä peritty kalusto on vähentänyt investointien tarvetta.

– Kannattavuuslaskelmissa suurimmaksi riskitekijäksi nostettiin vuonna 1992 valmistunut myymäläauto, jossa alkaa olla miljoona kilometriä mittarissa. Tiesimme jo etukäteen, että huoltoihin tulee menemään paljon rahaa. Summat ovat kuitenkin onneksi pysyneet arvioiduissa rajoissa.

Hirvosen mukaan myymäläauton omistajan on oltava koko ajan kartalla asiakastilanteen muutoksista ja osattava reagoida niihin mahdollisimman nopeasti.

– Kaupan alalla on tärkeää hypätä nopeasti sesongista toiseen. Kun pääsiäinen loppuu, vapputavaran myynti alkaa heti. Sen jälkeen alkaa kesäsesonki ja kun se on lopuillaan, voidaan aloittaa jo syksyyn valmistautuminen. Kausista on otettava kaikki mahdollinen irti.

Myyntilukuja katsottaessa myymäläauton toiminta on hyvin kesäpainotteista. Hirvosen lisäksi mukana on yksi työntekijä ympäri vuoden ja vilkkaimman kesäsesongin ajaksi toimintaan palkataan yksi kausiapulainen.

– Kesäsesongille suunnittelemme ihan uudet aikataulut ja reitit. Talvella ajamme viitenä päivänä viikossa noin kahdeksan tuntia päivässä, kun taas kesäaikaan ajamme seitsemän päivää viikossa, noin 12 tuntia päivässä.

Valikoimassa on huomioitu lähitilojen tuotteet

Kaupan alan ketjuista riippumattomana toimijana Hirvonen saa päättää autonsa valikoimasta itse. Hirvosen mukaan myymäläauton houkuttelevuutta lisää nimenomaan se, että autosta saa myös sellaisia tuotteita, joita lähisupermarketit eivät myy.

– Nytkin olen menossa hakemaan lähituottajalta sellaista jauhelihaa ja makkaraa, jota ei lähimarketeista saa. Asiakkaat tietävät tulla hakemaan niitä myymäläautosta ja hyvin usein heidän mukaansa tarttuu muutakin ostettavaa. Toki myös periaate vaikuttaa, sillä kannatan itsekin lähiruokaa.

Yrittäjyys on tuntunut omalta uralta

Päätös yrittäjäksi lähtemisestä ei ole jäänyt Hirvosta kaduttamaan, vaikka toiminta onkin ajoittain hyvin hektistä. Vilkkaimpana kesäsesonkina, kesä-heinäkuussa, Hirvonen ei ehdi pahemmin lomailemaan. Hänen mukaansa lomat on ajoitettava niihin aikoihin, kun myymäläautossa on väljempää.

– Sanotaan näin, että Suomen kesä on onneksi niin lyhyt minun lomailuani ajatellen. Parhaiden myyntien kannalta kesäsesonki päättyy oikeastaan jo koulujen alkamiseen. Kun siirrymme talviaikatauluihin, niin ehdin kyllä vapaatakin viettämään.

Reipas nuorimies ratin takana herättää ajoittain ihmetystä asiakkaissa.

– Varsinkin alkuvaiheessa moni muisti mainita, että kannattaako nyt tuossa iässä alkaa tällaista osakeyhtiötä yksin pyörittämään. Kyllä se kieltämättä mietitytti, mutta näin jälkikäteen voi sanoa, että kyllä se ehdottomasti kannatti.

Ajoittain kuultavat uutiset myymäläautojen toiminnan loppumisesta mietityttävät Hirvosta, mutta asiaan liittyy myös positiivinen puoli.

– Toisaalta eipä täällä tule ainakaan muita myymäläautoja vastaan, joten aika yksin saan toimia – melkeinpä monopoliasemassa, Hirvonen naurahtaa.

Kolmen yrittäjävuoden aikana suuria taloudellisia notkahduksia ei ole tullut, eikä niitä ole vielä näkyvissäkään.

– Se on kovan työn tulosta. Tässä pitää olla koko ajan kartalla siitä, millä pysäkeillä kannattaa käydä ja missä ei. Kun vain pidän silmät ja korvat auki jatkossakin, niin mielestäni tulevaisuus näyttää ihan hyvältä.

Hirvosen mukaan mikään suunnitelma ei kuitenkaan ole riittävän hyvä ilman varasuunnitelmaa.

– Jos joskus 10-20 vuoden päästä en ole enää mukana tässä toiminnassa, yrittäjähistoriasta ei ole ainakaan mitään haittaa. Uskon, että työmahdollisuuksia löytyy varmasti, vaikka omaa yritystä ei enää olisikaan.

Tutustu OPn tarjoamiin yrittäjän palveluihin.