Nappasitko taas ostoskoriin terhakan basilikan ja raikkaan salaatin? Ei mikään ihme, sillä markettien hevi-osastot hurmaavat väreillään, tuoksuillaan ja monipuolisuudellaan.

Me suomalaiset olemme oppineet syömään takavuosien kiinankaalin ja jäävuorisalaatin lisäksi monenlaisia salaatteja ja yrttejä. 

Yksi salaatteja ja yrttejä tuottavista yrityksistä on Famifarm. Se toimii Järvikylän kartanon mailla Joroisissa, jota myös Savon Pariisiksi kutsutaan sen monissa kartanoissa 1700–1800-luvuilla vietetyn kansainvälisen seuraelämän takia.

Myös tänä päivänä Järvikylässä puhutaan monia kieliä, sillä kasvihuoneissa on noin 140 työntekijää eri puolilta maailmaa, muun muassa Ukrainasta ja Thaimaasta.   

Caroline Grotenfelt-Fyhr pyörittää Karl-isänsä perustamaa perheyritys Famifarmia yhdessä veljensä Albert Grotenfeltin kanssa. Sisarusten isä innostui 1980-luvulla vesiviljelystä, jossa kasvit saavat ravinteensa vedestä. Vuonna 1987 isä rakensi tilan ensimmäisen kasvihuoneen navetan vintille ja aloitti lehtisalaatin viljelyn. Seuraavat tuotteet olivat tilli, ruohosipuli ja persilja.

Nykyään Famifarmin valikoimissa on noin 40 tuotetta.

– Salaatteja, salaattisekoituksia sekä yrttejä ja tuorepestoja eri kokoisissa pakkauksissa kuluttajille ja ammattikeittiöille. Lisäksi syötäviä kukkia sekä sesonkituotteita, kuten Aasiassa suosittu Pak Choi, Famifarmin toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr kertoo. 

Vuonna 2023 Famifarm palkittiin jo toistamiseen Suomen arvostetuimpana vihannesbrändinä.

Famifarmin kasvihuoneissa viljely tapahtuu vesiviljelyssä suljetussa kierrossa, eli kasteluvesi kiertää kasvatuskouruissa eikä ravinteita pääse ympäröivään luontoon. 
Yritys panostaa työntekijöidensä työviihtyvyyteen ja ergonomiaan. Van nostaa salaatteja hihnalle.

Ruokatrendit muokkaavat tuotevalikoimaa

1990-luvulla uudet salaatit ja yrtit tulivat meille suomalaisille hiljalleen tutuiksi, kun ryhdyimme seuraamaan television suosittuja ruoka- ja kokkausohjelmia. Myös ulkomaan matkailun yleistyminen ja ravintolamaailmaan muun muassa Aasiasta, Etelä-Amerikasta ja Välimeren maista hiipineet vaikutteet toivat uusia aineksia keittiöihimme.

Maailmalta tulvivat ruokatrendit muuttavat kuluttajatottumuksia edelleen, joten tuottajien pitää tuoda markkinoille jatkuvasti uusia tuotteita menestyäkseen. Famifarmin viime vuosien uutuuksia ovat olleet syötävät orvokit, laventeli, pallobasilika, pestot, valmiit salaattisekoitukset ja yrttimixit. 

Yksi trendeistä on ruuanlaiton helppous ja nopeus.

Syksyllä 2023 yritys lanseerasi nuoret lehdet -tuoteperheen: pienilehtisiä baby leaves -salaatteja. 

Baby leaves -salaatit kasvavat uudella Juvan tuotantolaitoksella tilaa säästävässä kerrosviljelyssä, eli suljetussa tilassa, useassa kerroksessa ja led-valojen alla. Erona perinteiseen kasvihuoneviljelyyn on täysin kontrolloitu, suljettu ympäristö. Se mahdollistaa kiertotalouden mukaisen tuotannon, jossa ravinteita, vettä ja energiaa sekä kasvatuspinta-alaa käytetään tehokkaasti. 

– Teemme jatkuvasti tuotekehitystä. Siinä työssä meidän on oltava vähän etukenossa ja seurattava alan trendejä. Yksi trendeistä on ruuanlaiton helppous ja nopeus, Grotenfelt-Fyhr toteaa. 

Joskus yrityksessä on oltu liikaakin etukenossa, kuten 15 vuotta sitten, jolloin yritys lanseerasi neljän aasialaisen yrtin tuoteperheen. Kuluttajat eivät kuitenkaan tuolloin ihastuneet uutuuksiin, ja tuoteperheestä jäi markkinoille vain Aasian minttu.

– On iso kustannus vetää tuote pois markkinoilta. Mieluummin teemme tarkkaa markkina-analyysiä ja tuotekehitystä.

Tuotanto lähti liikkeelle lehtisalaatista, nyt tuotteita on noin 40. Yritys toimii Joroisissa ja Juvalla. 
Famifarm on ollut oleellisesti mukana siinä ruokakulttuurin kehityksessä, jossa muun muassa erilaiset basilikat, korianteri tai oregano ilmestyivät ruokapöytiimme ruohosipulin, tillin ja muiden suomalaisten yrttien kavereiksi. Alexander Batlsevitch pakkaa tuotteita.

Muoviruukku vaihtui paperiseen, fossiilinen energia uusiutuvaan

Vuosi sitten Järvikylän salaattien ja yrttien ruukut vaihdettiin muovisista paperisiin. Multapaakkua ei enää tarvitse repiä irti muoviruukusta ja eritellä jätteitä eri keräysastioihin, vaan ruukun paakkuineen voi heittää biojäteastiaan. Lisäksi muoviset kuljetusalustat on vaihdettu kartonkisiin.
 
– Näin olemme vähentäneet 220 000 kiloa muovia vuodessa, Grotenfelt-Fyhr kertoo.

Famifarmin tuotteiden viljelyssä on jo vuosia tehty vastuullisia valintoja.

– Salaatit ja yrtit kasvavat osaksi kotimaisella tuuli- ja aurinkoenergialla. Omassa aurinkovoimalassamme on noin 700 aurinkopaneelia.

Vastuullisuusvaatimusten kasvu tulee lähiaikoina vääjäämättä vaikuttamaan pk-sektoriin.

Taustalla on muun muassa Euroopan Komission vuonna 2021 antama ehdotus uudesta CSRD-direktiivistä (Corporate Sustainability Reporting Directive, kestävyysraportointidirektiivi), joka laajentaa ja selkeyttää vastuullisuusraportointivelvoitteita. Direktiivin tavoitteena on liittää vastuullisuus osaksi yritysten talousraportointia erityisesti ihmisoikeuksien, ympäristön, monimuotoisuuden ja korruption näkökulmista. 

Famifarmin vastuullisuusraportit vuosilta 2016, 2019 ja 2022 ovat kaikkien luettavissa yrityksen verkkosivuilla. Viimeisimmässä raportissa kerrotaan muun muassa keinoista, joilla yritys ruokkii vihreää siirtymää ja toimii ekologisesti vastuullisesti. Sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa Farmifarmille työyhteisön vaalimista ja taloudellinen vastuullisuus sitä, että yritys kasvaa kestävästi. 

Famifarmin perustajan Karl Grotenfeltin mielestä maa- ja karjataloutta harjoittaneelle tilalle piti keksiä jotain uutta, jotta tila siirtyisi seuraaville sukupolville. Ensimmäinen kasvihuone oli navetan vintillä, ja siellä viljellään yhä. 
Famifarmilla on oma aurinkovoimala. 

Viljelytiimi vähensi omilla toimillaan sähkönkulutusta 

–  Vastuullisten valintojen tekeminen on meille positiivinen asia. Valinnat, kuten muoviruukun korvaaminen paperiruukulla, tarkoittavat kustannuksia, mutta tuottavat pitkällä aikavälillä hyvää kuluttajille, maailmalle ja ympäristölle, Grotenfelt-Fyhr sanoo.

Vastuullisuus kulkee yhtenä arvona mukana kaikessa toiminnassa ja päätöksenteossa. 

– Toimimme alihankkijoiden kanssa yhdessä vastuullisesti, ja alihankintaketjumme on yksinkertainen. Se koostuu siementen- ja turpeen- sekä pakkausmateriaalien toimittajista. Esimerkiksi pakkausten toimittajalla on tarjota monia ekologisia pakkausmateriaaleja, kuten pahvia ja biomuovia. Vastuullisilla tuottajilla on IP Kasvikset ja IP Työehdot -sertifioinnit. Lisäksi Famifarmilla on ISO9001-2015 laatujärjestelmä käytössä. 

– Käymme asiakkaidemme kanssa jatkuvaa vuoropuhelua vastuullisuusaiheisista asioista ja vaatimuksista. Tarvittaessa teemme toimenpiteitä niiden suhteen.

Famifarm kantaa myös sosiaalista vastuuta työntekijöistään. Ergonomiasta ja työturvallisuudesta huolehditaan, ja fysioterapeutti tarkistaa säännöllisesti työasennot. Tämä on jo vähentänyt tuki- ja liikuntaelinsairauksista johtuvia sairauspoissaoloja kahden viimeisen vuoden aikana. 

Monikulttuurisessa työyhteisössä puhutaan joko suomea tai englantia, jotta työohjeet tulevat ymmärretyksi. 

– Myös työntekijät voivat vaikuttaa vastuullisuuteen. Esimerkiksi viljelytiimi on vähentänyt omilla toimillaan sähkönkulutusta 10 prosenttia vuodesta 2019. Olemme järjestäneet myös suomen kielen kursseja, Caroline Grotenfelt-Fyhr kertoo.

– Haluamme olla mukana kestävässä ruokamurroksessa, jossa kaikki yrityksen toimialasta riippumatta toimivat samansuuntaisesti, sanoo toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr.