Palveluvalikoima on sesonkiyrittäjän valttikortti
Lisää aiheesta
Sesonkiyrittäjän on usein tehtävä suurin osa koko vuoden tilistä muutamassa kuukaudessa. Kaksi saaristossa toimivaa yritystä kertoo, miten se onnistuu.
Kesän kynnyksellä alkaa monen sesonkiyrittäjän urakka. Kotkan Saaret Oy:n toimitusjohtaja Ismo Räty kertoo, että sesonkiyrittäjyys on usein sään armoilla taistelua. Sään lisäksi liiketoimintaan vaikuttaa yleinen taloustilanne.
– Matkailu vähenee huonossa taloustilanteessa, ja yritykset käyttävät maltillisemmin edustusbudjettiaan, Räty miettii.
Matkailu- ja ravintolatoimintaan keskittyvälle Kotkan Saarille sesonki alkaa koulujen loppumisen aikaan ja päättyy, kun koulut taas alkavat. Kotkan Saaret pyörittää Kymenlaaksossa muun muassa hotellia, kahviloita, ravintoloita ja saaristoliikennettä.
Tänä vuonna alkukesän sateiden vuoksi veneily on ollut vähissä. Rädyn mukaan sesonkiyrittäjä ei voi luottaa yhteen tai kahteen palveluun. Kotkan Saaret Oy:n kuuluu kahdeksan toimivaa yritystä, joiden palkkalistoilla on vuoden ympäri sata ihmistä. Kesäisin palkataan noin 50 sesonkityöntekijää lisää.
– Olemme liian haavoittuvaisia, jos ollaan yhden yrityksen varassa. Siksi olemme reagoineet niin, että meillä on laaja yritysrypäs. Jos joku yritys ei toimi, niin toinen toimii. Emme voi vain odotella, että esimerkiksi veneilijät tulevat, sillä palkat on saatava maksettua.
Sesongin ulkopuolellakaan toiminta ei täysin lakkaa.
– Muuttolintujen aikaan syksyllä on luontomatkailua, sitten kalastajia asiakkaina. Ympäri vuoden voi olla kokouksia ja yritysten tyky-päiviä, Räty kertoo.
Talven aikana valmistaudutaan uuteen sesonkiin. Kiinteistöissä tehdään remonttia, saarissa saatetaan harventaa metsää tai kunnostaa polkuja ja penkkejä.
Asiakaskokemus ratkaisee
Räty on toiminut yrittäjänä 25 vuotta, joten kokemusta on kertynyt. Meri ja matkailu ovat olleet hänelle lapsesta asti tärkeitä asioita ja sitä kautta luonnollinen yrittäjyyden kohde. Puolustusvoimilta käytöstä poistuneen saaren ostaminen on ollut yksi tapa kehittää liiketoimintaa.
Tarjonnan monipuolistuminen onkin tuonut uusia asiakkaita.
– Osa haluaa yöpyä teltassa saaressa, osa rivitalomajoituksessa tai Karhulan Hovissa. Saariin tulee vieraiksi esimerkiksi suomalaisia yhdistyksiä. Moni tykkää nähdä armeijan karua saarta. Meillä on myös kaksi tykkiä omistuksessa, ja saarella on muun muassa venäläisten sata vuotta sitten tekemä kasarmi, Räty avaa.
Hyvän asiakaskokemuksen tarjoaminen on Rädyn mukaan yrittäjälle tärkeää.
– Tärkeintä on henkilökohtainen asiakaspalvelu. Saari-isäntä ottaa meillä aina asiakkaat vastaan, ja emännät tietävät paljon saarten historiasta.
Vain mielikuvitus on rajana
Pohjois-Karjalan Liperissä toimiva Saariston Puoti on ollut nykyisellä omistajalla Vilenin Tiimi Oy:llä kahdeksan vuotta. Puoti on auki toukokuusta syyskuun loppupuolelle. Myymälänhoitaja Oili Vilén kertoo, että yritystoiminnassa on jatkuvasti oltava hereillä sille, mitä asiakkaat haluavat.
– Monipuolisuus ja uudet tuotteet kannattavat. Pitää jotain tehdä aina enemmän ja paremmin, lisätä valikoimaa, Vilén pohtii.
Saariston Puotiin kuuluu venesatama, kauppa sekä kahvila- ja ravintolapuoli, jossa on anniskeluoikeudet ja ruokatarjontaa. Asiakaskunta koostuu pääosin saariston mökkiläisistä sekä matkailijoista. Alueella on noin 300 kesäisin aktiivisesti käytössä olevaa mökkiä, joille Puodin kauppa on lähin elintarvikekauppa.
Sää vaikuttaa Vilénin mukaan sesonkiyrittäjyydessä myyntiin kaikkein eniten. Sateisinakin päivinä puoti on auki, mutta aurinkoinen sää voi jopa viisinkertaistaa myynnin.
– Jos sataa, laitamme kiinni tasan kello 20. Mutta jos on hyvä päivä, jatkamme myöhempään, riippuen päivästä ja tapahtumasta.
Erilaisten tapahtumien järjestäminen on kiinteä ja kannattavaksi havaittu osa Saariston Puodin toimintaa.
– Meillä on onki- ja uistelukisoja, bändejä esiintymässä ja esimerkiksi hyvinvointi-iltapäiviä mökkiläisille. Silloin tuomme hyvinvointipalveluja tänne, kuten jalkahoitoja, hierontoja ja hiusten leikkausta, Vilén kertoo.
Moni vuosittainen tapahtuma, kuten Saariston soutu kesällä ja pilkkikisat talvella, ovat tulleet paikallisille tutuiksi ja tärkeiksi tapahtumiksi. Asiakas onkin yritystoiminnassa Vilénin mukaan kaikkein tärkein: palveluun on panostettava.
– Sanon usein asiakkaille, että soittakaa, jos haluatte jotain, mitä valikoimassamme ei ole. Kun käyn tukussa, voin ihan hyvin tuoda. Palvelu on ykkösasia, pitää olla sydämellä mukana tässä.