Kun jyväskyläläinen Iida Liimatainen ryhtyi valokuvaajaksi, hän ymmärsi nopeasti verkostojen merkityksen. Yrittäjävuosina yhteisö hänen ympärillään on kasvanutkin suureksi. Siihen kuuluvat kuvattavat, asiakkaat, meikkaajat, maskeeraajat, kampaajat ja toiset valokuvaajat.

Liimatainen on siitä onnellisessa asemassa, että voi nykyisin jo päättää, kenet haluaa omaan verkostoonsa.

‒ Tässä ammatissa tapaan jatkuvasti uusia ihmisiä. Joku muu joutuu aloittamaan yksinyrittäjänä nollasta. Ilman verkostoja tai yhteisöjä kukaan ei pärjää. Joskus yllättävästäkin suhteesta voi olla hyötyä, Liimatainen muistuttaa.

Omia verkostojaan Liimatainen on kasvattanut myös sosiaalisessa mediassa ja osallistumalla järjestötoimintaan.

Nykyisin nainen työskentelee samassa tilassa muiden valokuvaajien kanssa. Siinä parasta on, että apu ja mielipiteet ovat lähellä. Yksinyrittäjänä työyhteisöstä saa valtavan henkisen pääoman ja lukot aukeavat helpommin.

‒ Ongelmat ratkeavat, kun on useampi pää pohtimassa niitä.

Yhteisöistä Liimatainen ei luovu vapaa-ajallaankaan. Mökkireissu omien valokuvaajakaverien kanssa pari kertaa vuodessa on tapa yhtäältä nollata ja toisaalta löytää uusia näkökulmia sekä intoa työhön. Kaverusten joukko asuu ja työskentelee pitkin Suomea, mikä on auttanut uuden rakentamista ja erilaisten mielipiteiden ymmärtämistä.

Luomistaan verkostoista Liimatainen on valmis pitämään kiinni kynsin ja hampain.

Sanna Jylänki

Samoilla linjoilla on Redesanin yrityssparraaja Sanna Jylänki. Hän antaa omat vinkkinsä, millä keinoin yksinyrittäjä voi löytää yhteisön:

1. Avaa suusi ja osallistu

Suomalaisten on vaikea avata suutaan vieraassa paikassa ja uudessa tilanteessa. Kannattaa harjoitella small talkia. Jo pelkkä keskustelu säästä voi riittää luomaan uuden ja merkittävän kontaktin. Tärkeintä on kuunnella, puhua ja olla läsnä. Silloin jättää itsestään parhaan kuvan.

2. Tilaa uutiskirje

Tilaa mahdollisimman paljon erilaisia uutiskirjeitä, joista voi olla sinulle ja yrityksellesi hyötyä. Niistä löydät uutta tietoa ja kiinnostavia tapahtumia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi paikallisten kehittämisyhtiöiden, elinkeinoasiamiehen, ELY-keskuksen ja kunnan uutiskirjeet.

3. Liity yrittäjäjärjestöihin

Suomen Yrittäjien ja Naisyrittäjien tapaisiin järjestöihin kuuluu hyvin erilaisia ja eritaustaisia yrittäjiä, joita tapaamalla on mahdollista rakentaa laaja ja monipuolinen verkosto. Järjestöjen tapahtumissa saa uutta tietoa sekä kuulee paljon kokemuksia, joista voi olla apua itselle. Järjestöjen avulla voi helposti rakentaa monipuolisia verkostoja.

4. Osallistu oman alan tapahtumiin

Yksi parhaista keinoista kartuttaa kontakteja on osallistua oman alan tapahtumiin. Niissä tapaa samanlaisia ihmisiä. Heidän kokemuksistaan ja ratkaisuehdotuksistaan kannattaa imeä kaikki irti. Kun kerran on luotu yhteys, on helpompi palata seuraavalla kerralla asiaan.

5. Ole sosiaalisessa mediassa

Valitse ne ryhmät ja yhteisöt, joihin haluat liittyä sosiaalisessa mediassa. Ryhmiä ei tarvitse olla kymmeniä – punnitse itsesi kannalta merkittävimmät. Tärkeintä on osallistua keskusteluun mahdollisimman aktiivisesti ja olla läsnä.

6. Perusta itse

Jos sopivaa verkostoa ei löydy tai ei ole olemassa, sen voi perustaa itse. Siihen voi kutsua samalla alalla työskenteleviä tai saman elämäntilanteen jakavia yksinyrittäjä. Verkoston kesken voi puhua, työstä, ongelmista, jaksamisesta ja jakaa vinkkejä tai suosituksia.

7. Mene rohkeasti uusiin paikkoihin

Työskentelyyn otolliset paikat tai yhteisölliset työtilat, joissa voit törmätä muihin yrittäjiin, ovat varteenotettavia mahdollisuuksia rakentaa uusia yhteisöjä. Yksinyrittäjälle työtoverit ja muiden henkilöiden läsnäolo ovat todella merkittäviä ja auttavat esimerkiksi jaksamisessa. Lähde siis pois mukavuusalueelta ja kokeile työskentelyä yhteisössä.

8. Merkitse ainakin yksi tapahtuma kalenteriisi

Kun kirjoitat kiinnostavat tapahtumat kalenteriin, muistat ne paremmin. Ota tavoitteeksesi, että osallistut ainakin yhteen tapahtumaan kuukaudessa. Näin varmistat sen, että verkostosi sekä laajenevat että säilyvät.