QuietOn tähtää autotallissa kehitetyllä prototyypillään 30 miljoonan liikevaihtoon
Lisää aiheesta
Entiset nokialaiset toivat viisi vuotta sitten markkinoille korvanappimalliset vastamelutulpat. QuietOnin toimitusjohtaja Jussi Lemiläinen kertoo, miten hän on luotsannut yrityksen kapeikkojen läpi.
Vuonna 2016 perustettu vastamelukorvatulppia valmistava QuietOn kasvaa kovaa vauhtia, ja kasvupotentiaalia on vielä runsaasti. Yrityksen viime tilikauden liikevaihto oli 3,7 miljoonaa euroa, josta voittoa oli 111 000 euroa.
Yrityksen tarina lähti liikkeelle vuonna 2015, kun Nokia-taustaiset QuietOnin perustajat Janne Kyllönen ja Matti Nisula ryhtyivät toteuttamaan tuoteideansa prototyyppiä oululaisessa autotallissa. Miehillä oli ajatuksena toteuttaa korvatulppa vastamelutoiminnolla. Teknologia vastamelukuulokkeisiin oli tuolloin olemassa, mutta korvanappimallia ei vielä ollut markkinoilla.
– Saimme prototyypistä positiivista palautetta Finnairilta ja he tilasivat tuotteet myyntiin lentokoneisiinsa helpottamaan lentomelua. Ensimmäisen sukupolven tuote tuli myyntiin vuonna 2017, sitä myytiin noin 20 000 kappaletta, QuietOnin toimitusjohtaja Jussi Lemiläinen kertaa yrityksen alkuvaiheita.
Kasvua jokaisen tuotelanseerauksen myötä
Jussi Lemiläinen tuli QuietOniin mukaan enkelisijoittajana, ja vuonna 2019 hänestä tuli yrityksen toimitusjohtaja. QuietOn on kasvanut jokaisen lanseeratun tuotesukupolven myötä.
– Ensimmäistä tuotetta myytiin yli miljoonalla tuoteinnovaatioiden joukkorahoitussivusto Indigogossa. Toisen sukupolven tuote lanseerattiin vuonna 2019 ja sitä myytiin miljoonalla jo ennakkoon. Toisen sukupolven tuotelanseerauksen jälkeen maailmaan iski korona.
QuietOnin liiketoiminnan kolme tukijalkaa ovat: lentokone- ja lentokenttämyynti, teollisuus ja hammaslääkärisasemat sekä kuluttajat. Korona hiljensi kaksi ensin mainittua liiketoiminta-aluetta kertarytinällä.
– Reagoimme nopeasti muutokseen heti tammi–helmikuussa 2020 ja laitoimme kaikki paukut kuluttajamyyntiin. Onnistuimme kolminkertaistamaan kuluttaja-asiakkaiden myynnin viime vuonna. Kokonaismyynti oli tuotantorajoitushaasteista huolimatta sama kuin edellisvuonna.
QuietOnin päämarkkina-alue on Yhdysvalloissa, jossa unihygienia on iso juttu. Toista vastaavaa tuotetta ei ole markkinoilla. QuietOnin pääkilpailija on apteekkien myymät muotoonvaletut korvatulpat. Tuotteita myydään pääasiassa verkossa.
– Maailmassa on puoli miljardia ihmistä, jotka kärsivät huonosta unenlaadusta. Suurin syy huonoon unenlaatuun on kuorsaava puoliso. Myös liikenteen melulta halutaan suojautua kotona tai matkustettaessa.
Rahoitusprosessit vievät liiketoimintaa eteenpäin
– Nopea kasvu on helposti sudenkuoppa, kun kasvu sitoo pääomia ihan toisella tavalla, toteaa Lemiläinen.
QuietOnin taustalla ovat kokeneet yritysmaailman ammattilaiset sekä tarkoin valitut yhteistyökumppanit, joiden kanssa karikot on onnistuttu välttämään.
– Ymmärrämme hyvin, mitä kasvu vaatii kassalta tai tuotantoketjuilta. Olemme osanneet ajoissa tehdä tarvittavia muutoksia. Olemme saaneet rahoittajilta apua vientirahoitukseen. Iso kiitos tästä lähtee Finnveralle, Osuuspankille ja Business Finlandille. Nämä ovat mahdollistaneet meille kasvun.
Lemiläinen kokee rahoitusprosessit hyödyllisiksi ja liiketoimintaa kehittäväksi.
– Rahoittajan tehtävä on haastaa toimijaa. Silloin on enemmän silmäpareja kertomassa, onko toiminnassa järkeä vai ei. Olen ottanut sen positiivisena tiimityönä, joka puskee meitä eteenpäin.
Suurimpana kasvuhaasteena Lemiläinen mainitsee toimintaympäristön muutokset. Viimeiset kaksi vuotta korona on aiheuttanut maailmalla erilaisia logistiikka- ja saatavuusongelmia, mikä heijastelee kassanhallintaan. Ennustettavuus on ollut vaikeaa ja välillä suorastaan mahdotonta.
Toimitusjohtajalla pitäisi olla budjetissa aina ylimääräinen 100 000 euroa piilossa, josta kukaan muu ei tiedä.
Kassanhallinta vaatii jatkuvaa hereilläoloa
Kasvun edellytyksenä on suunnitella liiketoimintaa menestyksen mukaan.
– Kaikkea ei voi ennustaa ja negatiivisiin skenaarioihin keskittyminen vie voimia. Ei voi lähteä häviämään.
Ennakkomyynti voi olla kasvuyritykselle sudenkuoppa. Jos ennakkomyynnistä saadut rahat on käytetty ennen kuin tuotteita on saatu toimitettua, on edessä ongelmia.
– Kassanhallintaan täytyy olla erilaisia skenaarioita, että ymmärrämme reagoida ajoissa muuttuviin tilanteisiin. Päätämme etukäteen, mitkä ovat ne tarkistuspisteet, joissa varmistamme, että kuljemme oikeaan suuntaan.
Valmistavan toimijan kassanhallinnan haasteeksi voi muodostua hintapisteen arviointi, joka puolestaan vaikuttaa rahoitustarpeen arviointiin. Myös tuotannon syklien arviointi saattaa vaikeuttaa kassanhallintaa.
– Jos sykliä aliarvioi tai yliarvioi, myös investointien tuotot arvioidaan väärin. Oman haasteensa tähän arviointiin on tuonut viime aikojen toimitusvaikeudet.
Excel on toimitusjohtajalle välttämätön työkalu erilaisten laskelmien laatimiseen.
– Toimitusjohtajalla pitäisi olla budjetissa aina ylimääräinen 100 000 euroa piilossa, josta kukaan muu ei tiedä, toteaa Lemiläinen nauraen. Ja tietysti hyvä kirjanpitäjä on korvaamaton, hän lisää.
Luotettavat yhteistyökumppanit ovat menestyksen edellytys
Kova kasvu ei ole tarkoittanut QuietOnille valtavaa määrää rekrytointeja, sen sijaan he ovat keskittyneet luotettavan yhteistyöverkoston luomiseen.
– Olemme rakentaneet hyvissä ajoin suhteet yhteistyökumppaneihin. Yhteistyöyritysten kanssa vallitsee molemminpuolinen luottamus.
Partneriverkostoa täytyy uudelleenarvioida säännöllisesti.
– Ne, jotka ovat auttaneet meitä menestykseen, eivät välttämättä osaa auttaa enää jatkossa. Tässä täytyy olla jatkuvasti aktiivinen.
Jos jokin asia toistuu useammin kuin neljä kertaa, se on syytä painaa mieleen.
Apua kapeikkojen tunnistamiseen
Kasvavan yrityksen kasvukipuja Lemiläinen kutsuu mieluummin kapeikoiksi.
– Kapeikkojen tunnistaminen voi olla aloittelevalle yrittäjälle haaste. Aina kuitenkin löytyy ihmisiä, jotka ovat tehneet samoja asioita aiemmin. Kannattaa hakea apua ajoissa ja jututtaa ihmisiä, joilla on kokemusta vastaavasta. Jos jokin asia toistuu useammin kuin neljä kertaa, se on syytä painaa mieleen.
Lemiläinen selvästi syttyy haasteista ja kannustaa muitakin kokeilemaan rohkeasti uusia asioita.
– Jos oma tekeminen tuntuu helpolta, kannattaa pohtia onko tavoitteet liian matalalla. Uuden tekeminen on aina oppimisprosessi. Kaikkea kannattaa kokeilla nopeasti ja rohkeasti. Ei isolla riskillä, vaan nopeammalla syklillä. Mieluummin erehdyt 10 kertaa pienesti kuin kerran isosti.
Lemiläinen kehottaa miettimään isosti oman toimintaympäristön kokonaispotentiaalia. Tästä on apua segmentoinnissa
– Meillä on 250 miljoonaa potentiaalista asiakasta maailmalla, jotka kaipaavat helpotusta nukkumiseen. Pyrimme siihen, että pääsisimme 30 miljoonan liikevaihtoon. Tämä vaatisi nykyisen tilanteen kymmenkertaistamista. Meillä on loistava tuote, joten tavoite on realistinen. Haluamme, että QuietOn on tunnettu brändi, joka yhdistetään hyvän uneen ja rauhallisuuteen, mutta ennen kuin tämä toteutuu, meidän pitää kasvaa paljon.
Autamme löytämään parhaiten sopivan rahoituksen yrityksesi tarpeisiin. Tutustu rahoitusratkaisuihimme. |