Rohkeus, luovuus, joustavuus ‒ näillä konsteilla valtaat markkinat
Lisää aiheesta
Uuden tuotteen vieminen markkinoille vaatii yrittäjältä paljon ajatustyötä ja aikaa. Sulapac Oy:n toimitusjohtaja antaa vinkkinsä, miten vaikeassa tehtävässä onnistuu.
Harva löytää yritysideaa kylpyhuoneen kaapista, mutta niin kävi Sulapac Oy:n perustajille Suvi Haimille ja Laura Kyllöselle. Vartalo- ja kasvovoiteet, hiustenhoitotuotteet ja meikit on kaikki pakattu muoviin ‒ toisin sanoen edullisiin ja kestäviin purkkeihin. Ongelmana vain on, ettei muovijäte hajoa kovinkaan helposti.
Kun molemmat tahoillaan kävivät läpi kaappiensa sisältöä, he alkoivat pohtia, voisiko kosmetiikkaa pakata ympäristöystävällisemmin, mutta edelleen kestävästi.
Jo lapsuudessa molemmille Sulapacin perustajille oli syntynyt kunnioitus luontoa kohtaan. Kumpaakin harmitti, että muovijäte täytti roskasäiliöt ja merenpohjaan päätyy paljon muoviroskaa.
Biomateriaaleihin erikoistuneet Haimi ja Kyllönen päättivät pistää pystyyn yrityksen helmikuussa 2016. Sulapac on kehittänyt biohajoavan pakkausmateriaalin puuhakkeesta ja luonnosta peräisin olevista sidosaineista.
Sekä Haimilla että Kyllösellä on pitkä tutkimustausta biomateriaaleista. Kymmenessä vuodessa kartutettua kokemusta on hyödynnetty pakkausmateriaalin kehityksessä.
Monen yrityksen ja testipurkin jälkeen Haimi, Kyllönen ja taustajoukot onnistuivat luomaan biohajoavan puuhaketuotteen, joka kesti ruiskuvalun. Sitä käytetään tyypillisesti muovituotteiden valmistuksessa.
Sulapacin keksintö on vakuuttanut rahoittajat ja erilaisten kilpailujen tuomaristot.
Suomalaisinnovaatio on vasta ottamassa paikkaansa markkinoilla. Tämän vuoksi se ei pysty vielä kilpailemaan hinnassa muovin kanssa. Niinpä Sulapac on keskittynyt hakemaan asiakkaita luksuskosmetiikan parista. Näin kulut pysyvät kurissa eikä uusi pakkaus lisää merkittävästi tuotteen hintaa.
Haimi antaa nyt vinkkinsä, miten täysin uudenlainen tuote kaupallisestaan.
1. Varmista tuotteen kysyntä
”Mieti, kenelle myyt tuotetta ja kysy rohkeasti kohderyhmän mielipiteitä. Esittele prototyyppejä, seuraa vastaanottoa ja kehitä suunnitelmaa. Älä lähde liikkeelle vain yhden vaihtoehdon turvin. Joskus muutoksiin on reagoitava nopeasti. Epäonnistumisia ei saa pelätä, sillä niitä tulee vastaan aina. Siksi on hyvä, että on pohtinut ennakkoon erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Ole luova ja idearikas.”
2. Päätä ensimmäinen tuote
”Älä lähde liikkeelle liian monella tuotteella kartoitusvaiheen jälkeen. Kun kaupallistat uutta innovaatiota, on tärkeää erikoistua. Tee myös suunnitelma, miten paljon tarvitset esimerkiksi rahoitusta tai sijoituksia taustallesi. Tee laskelmat siitä, kuinka paljon tuotetta on myytävä, jotta se on kannattavaa.”
3. Luo tuotteelle identiteetti
”Kun tuo uuden tuotteen markkinoille, on korostettava sen erikoisominaisuuksia. Muista tuotteista on voitava erottua edukseen. Sulapacin kohdalla nostamme esille sen vahvuudet ympäristöystävällisenä tuotteena ja painotamme sen pohjoismaista designia.”
4. Ratkaise, mille markkinalle tähtäät
”Tee laskelmat siitä, mitä haet ja kuinka paljon tuotteita on myytävä. Mieti, pääsetkö tavoitteeseen pienempien kumppanien kanssa vai tarvitsetko isompia asiakkaita. Esimerkiksi tuotteen kustannukset vaikuttavat valittuun markkinaan. Lisäksi on mietittävä tuotantoa ja sitä, miten mahdolliseen kysyntään pystytään vastaamaan. Mieti, tarvitseeko tuotetta valmistaa 10 000 vai kymmenen miljoonaa kappaletta? Entä onko markkinasi globaali vai riittääkö Suomi?”
5. Ole joustava
”Muutoksia sattuu jatkuvasti. Varaudu niihin ja suunnittele ratkaisumalleja jo etukäteen. Tilanne on kurja, jos ei ole yhtään varavaihtoehtoa vastaamaan yllättävään tilanteeseen.”
6. Kartoita verkostot
”Kartoita verkostoja, jotta tiedät mistä voit löytää tarvittaessa apua tai osaamista. Ongelmanratkaisua ei tarvitse tehdä yksin.”
Tutustu OP:n uuden yrittäjän palveluihin.