– Haluamme tukea suomalaisia yrityksiä tässä vaikeassa tilanteessa. Siksi tämän vuoden teemaksi on valittu paikallisten yritysten tukeminen, kiteyttää omistaja-asiakkuuden asiakaskokemuksesta vastaava Mirja Leinikka.

OP Joukko-osto -palvelussa yritykset voivat myydä palveluitaan ja tuotteitaan osuuspankkien omistaja-asiakkaille. Seuraava joukko-ostokampanja käynnistyy toukokuussa. Syksyllä vastaavat kampanjat järjestetään elo–syyskuussa sekä marraskuussa. Yksi kampanjajakso kestää 1–2 viikkoa.

OP:n yritysasiakkaat voivat nyt hakea kumppaniksi OP Joukko-osto -palveluun. Kun haet 3.5. mennessä, voit saada tuotteesi jo toukokuun kampanjajaksolle.

– OP Joukko-osto sopii erityisen hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka kaipaavat apua markkinointiin ja myyntiin. OP ei veloita yrityksiltä myynneistä komissiota, ja palvelun kautta voi tavoittaa valtakunnallisesti kaksi miljoonaa osuuspankkien omistaja-asiakasta, Leinikka kertoo.

Näin palvelu toimii

Palvelu on yrityksille varsin vaivaton. Kauppias myy tuotteet ja palvelut asiakkaille omilla ehdoillaan ja vastaa niiden toimituksesta. Yrityksellä tulee olla joko oma verkkokauppa tai kyky toimia verkkokauppamaisesti, ja se saa päivittäin listan myydyistä tuotteista.

– OP puolestaan huolehtii taustaprosesseista. Hoidamme esimerkiksi käytännön maksuliikenteen ja markkinoimme palvelua näkyvästi eri kanavissamme. Myyntituotot tilitämme yritykselle kerralla kampanjan jälkeen, Leinikka kertoo.

Leinikan mukaan parhaiten kaupaksi ovat käyneet etenkin elämykset, kuten hotelli-, matkailu-, kylpylä- ja ravintolapalvelut, sekä design-tuotteet, arjen käyttötavarat ja erilaiset erikoiserät.

– Yritykset voivat myydä tuotteiden lisäksi myös lahjakortteja. Esimerkiksi viime vuonna salolainen Mathildedal-hotelli myi ennätysajassa kaikki myynnissä olleet lahjakorttinsa.

Myytävien tuotteiden kirjo on kuitenkin ollut laaja, ja asiakkaat toivovatkin monipuolista valikoimaa.

– Kun yritykset tulevat kumppaneiksi, mietimme yhdessä, mikä tuote menisi parhaiten kaupaksi. Päivittäistavara- ja kertakäyttötuotteita emme kuitenkaan voi ottaa mukaan.

Tuetaan yhdessä paikallisia yrityksiä

OP Joukko-osto on osuuspankkien omien asiakkaiden ideoima palvelu, ja se lanseerattiin vuosi sitten.

Alkuperäisenä ajatuksena on ollut, että OP Joukko-ostossa yritykset voivat tarjota tuotteita ja palveluita isompina erinä erikoishintaan omistaja-asiakkaille. Nyt yritykset voivat kuitenkin myydä tuotteitaan normaalihintaan.

– Haastamme omistaja-asiakkaamme tukemaan paikallisia yrityksiä. Voimme jokainen omalta osaltamme auttaa pk-yrityksiä selviämään tukalasta tilanteesta, Leinikka kannustaa.

Lue lisää:

Tutustu OP Joukko-osto -palveluun ja hae yrityskumppaniksi.

Artikkeli on osa Puhalletaan yhteen Suomeen -teemaa, jolla OP haluaa tukea yrityksiä poikkeustilanteen aikana, kiinnittää huomiota yritysten tärkeään merkitykseen yhteiskunnassa ja kannustaa muitakin toimimaan paikallisten yritysten puolesta. Tutustu teemasivuihin op.fi/yhteensuomeen, jonne on koottu OP:n tukitoimet, helpotukset, ohjeet ja vinkit yrityksille.