Vältä kasvun sudenkuopat – Nämä jokaisen kasvuhakuisen yrittäjän pitäisi tietää kasvusta
Lisää aiheesta
Halu kehittää yritystä ja kasvattaa liiketoimintaa kiinnostaa monia pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Kun kasvun polulle astelee, on hyvä ottaa mukaan kartta ja kompassi sekä suunnistaa yhdeltä rastilta seuraavalle. Mahdollisuus poiketa liikaa reitiltä vaanii jokaisella rastivälillä.
Häröiletkö sinne sun tänne? Jäikö rahoitussuunnitelma tekemättä? Kiinnostaako vain kasvu? Huomaatko olevasi yksin? Onko sinulla riittävästi tietoa johtamisen pohjaksi? Entä tunnetko asiakkaasi? Nämä ovat kysymyksiä, joihin kasvua havittelevan yritysjohtajan kannattaa löytää vastauksia.
Asiakkuuspäällikkö Erja Koivula Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskuksesta kehottaa tekemään huolelliset lähtövalmistelut ja kiinnittämään suunnitelmiin tarkan fokuksen.
– Mieti, mihin suuntaan olet lähdössä. Älä häröile sinne ja tänne, vaan tee merkityksellisiä asioita tarkoin harkitulle kohderyhmälle. Fokuksen puuttuminen on yleisin virhe kasvun hakemisessa.
Myös luottojohtaja Matti Arola OP Kymenlaakson Yrityspankista korostaa ennalta suunnittelun tärkeyttä. Kasvuun vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten liiketoiminta, markkinatilanne, tuotannontekijät ja rahoitus, ja nämä on huomioitava suunnittelussa.
– Kasvu vaatii aina rahaa, ja eteen tulee haasteita, joihin pitää varautua. Jos tätä ei tee ja suunnittele ennakkoon, kohtaa vaikeuksia. On hyvä tehdä useampi skenaario ja miettiä, mitä kunkin kohdalla voi käydä.
Huomio kassavirtaan ja kannattavuuteen
Arolan työ pankkialalla on lukujen kanssa työskentelyä. Yrityksen taloudenpidossa lukuja riittää, ja katse harhautuu kasvun keskellä helposti väärille riveille.
– Moni ihmettelee, mihin rahat menevät, kun liikevaihto ja tulos näyttävät hyvältä. Ei pidä tuijottaa pelkästään liikevaihtoa ja kasvua vaan siirtää katse kassavirtaan ja kannattavuuteen.
Koivula on Arolan kanssa samaa mieltä ja tähdentää, että kasvua ei tule hakea vain kasvun vuoksi. Jatkuvan kasvun tavoittelussa voi sokeutua kasvuhuuman pyörteisiin.
– Myynti, tuotteet ja palvelut unohtuvat eikä kasvu pysy hallinnassa. Kasvusta maksetaan tällöin liian iso hinta, Koivula toteaa.
Koivulan mukaan asiakkuuksiin perehtyminen ja niiden tutkiminen unohtuu liian usein. Kannattamattomista asiakkaista luopuminen vapauttaa aikaa kannattavien kanssa työskentelyyn, mikä taas lisää kustannustehokkuutta ja kannattavuutta.
– On tunnistettava asiakkaat ja kasvupotentiaali. Ei pidä ummistaa korvia, vaan kuunnella asiakkaita ja antaa heille aikaa.
Verkostoidu ja tee tietoisia ratkaisuja
Niin Arola kuin Koivula toivottavat kasvua tavoittelevat yrittäjät tervetulleeksi keskustelemaan. He tietävät kokemuksesta, kuinka tärkeää on hyödyntää kumppaneiden osaamista ja verkostoitumisen antia. Ovia on avoinna eri puolilla avun, näkemyksen ja vertaistuen saamiseksi.
– Kaikkea ei voi eikä pidä missään nimessä tehdä yksin. Kun kasvun haasteita katsoo useasta eri näkökulmasta, löytää uusia ajatuksia, oivalluksia ja vaihtoehtoja. Älä siis jää yksi, he painottavat.
Koivulan mielestä muhittelua ja mietintää sisältävä strategiatyövaihe on kasvun kannalta tärkein vaihe. Jos strategian yhteiselle pohdinnalle ei anna riittävästi aikaa, on kuin lähtisi pitkälle vaellukselle vailla pitävää pohjakuntoa.
Mittaaminen, seuraaminen, analysoiminen ja tutkiminen on yhtä kuin tiedolla johtamista. Kun tekee ratkaisuja mututuntuman sijaan olemassa olevan tiedon pohjalta, on helpompi pysyä valitussa suunnassa.
Erja Koivulan ja Matti Arolan vinkit: Näin vältät sudenkuopat kasvupolullasi
|
Lue myös:
Viisi kannattavan kasvun kulmakiveä – Näin teet kasvusuunnitelmista totta
Mistä rahoitus yritykselle, joka haluaa kasvaa tai kansainvälistyä?
Tutustu kasvavan yrityksen vakuutuksiin - ja pyydä tarjous
Kasvata talousosaamistasi Yrittäjän talousvalmennuksessa. Opi uutta talouden eri teemoista, lue yrittäjätarinoita ja vie oivallukset arkeesi. Tutustu Yrittäjän talousvalmennukseen. |