Yritystä ei ole olemassa ilman näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Näin tiivistää hotelliyrittäjä Paula Pohjola.

Hänen yrityksellään, tamperelaisella Lillan Hotel Café Butikilla on 6 500 tykkääjää Facebookissa ja 4 800 Instagramissa.

Yleisön kiinnostusta voi alkaa herätellä jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Näin Pohjola teki. Hän alkoi pitää vuonna 2016 blogia hotelliunelman toteuttamisesta.

– Olin hyvin rehellinen ja todenmukainen. Kerroin remonttikaaoksesta, josta tulee jokin päivä vielä hotelli, Pohjola kertoo.

Blogi alkoi kerätä lukijoita ja myöhemmin seuraajat löysivät Lillanin sometilit, jotka avattiin jo hyvissä ajoin.

Paula Pohjola aloitti yrityksensä markkinoinnin somessa jo ennen toiminnan aloittamista.
Paula Pohjola aloitti yrityksensä markkinoinnin somessa jo ennen toiminnan aloittamista.

Aito arki kiinnostaa

Lillanin sosiaalisen median tilejä päivitetään fiilispohjalta. Sisällöt tekee pääosin Pohjola itse. Hän haluaa välittää aitoa kuvaa yrityksen arjesta. Hän korostaa, että sisältöjen täytyy myös olla brändin näköisiä.

Instagramissa yritys hyödyntää aktiivisesti tarinat-ominaisuutta. Se on Pohjolan mukaan suosittu: tarinoita katsoo vähintään tuhat, usein kaksikin tuhatta ihmistä.

– Teemme esimerkiksi paljon tarinaa keittiöstä. Meillä on kodinomainen keittiö fine dine -ravintolassa. Huomaan, että se kiehtoo, sillä saamme niihin tarinoihin aina paljon viestejä.

Lillanin sisällöt ovat usein myös informatiivisia: ne kertovat esimerkiksi uudesta menusta tai alkavasta brunssitarjoilusta. Sosiaalisen median voima näkyy selvästi, sillä varauksia alkaa tulla heti tällaisten päivitysten jälkeen.

Kohderyhmä ympäri Suomen

Sosiaalinen media on Pohjolan mielestä vaikuttavin markkinointikanava yritykselle. Hän ajattelee näkyvyyttä laajemmin kuin vain paikallisesta näkökulmasta. Lillanin kohderyhmä löytyy ympäri Suomea ja ulkomailta asti.

– Hotellimatkaajat tulevat ympäri Suomea. Ennen koronaa asiakkaista kolmasosa oli ulkomaalaisia. Silloin myös teimme somepäivityksiä enemmän englanniksi.

Sosiaalinen media toimii yritykselle myös eräänlaisena verkostoitumiskanavana.

– Seuraamme samantyyppisiä toimijoita kuin me ja he meitä. On hienoa, että pidämme yhtä ja lisäämme tietoisuutta saman alan toimijoista.

”Ylivoimainen mainoskanava”

Kempeleläisyritys Verson Puodilla on noin 50 000 seuraajaa Facebookissa ja 21 000 Instagramissa. Yritys valmistuttaa ja myy kankaita sekä valmistaa niistä lasten ja aikuisten vaatteita.

– Sosiaalinen media on ylivoimainen mainoskanava. Se tuo myyntiä merkittävässä määrin, sanoo Verson Puodin toimitusjohtaja Sami Kaikkonen.

Yrityksen asiakkaat ovat suurimmaksi osin naisia, ja sometilit sisältävät pääosin kuvia tuotteista.

Sisällöt syntyvät yrittäjien omissa käsissä. Kaikkosen mukaan tarkkoja suunnitelmia tekemisestä ei ole joulukalenteria lukuun ottamatta. Esimerkiksi sometilien kuvamaailman ei tarvitse ole yhtenäinen. Yritys nostaa esiin myös muiden julkaisemia kuvia tuotteistaan.

– Silloin ei välttämättä haeta teknisesti parasta kuvaa vaan katsotaan, onko meidän tuote tuotu kivasti esiin.

Sami Kaikkosen kokemuksen mukaan somemarkkinointi vauhdittaa myyntiä merkittävästi.
Sami Kaikkosen kokemuksen mukaan somemarkkinointi vauhdittaa myyntiä merkittävästi.

Yritys sai alkunsa somessa

Kaikkosen mielestä sosiaalinen media on yrityksille erinomainen vuorovaikutuskanava, kunhan sen hoitaa kunnolla. Tällä hän viittaa erityisesti asiakaspalveluun.

– Ei riitä, että on vain somessa. Eikä sekään, että julkaistaan jotain silloin tällöin tai edes tiheästi. Somessa täytyy huolehtia siitä, että vastataan ihmisten kysymyksiin. Väitän, että monelle voi tulla yllätyksenä, kuinka iso työmaa se on.

Verson Puodin synnystä saa kiittää sosiaalista mediaa. Sami Kaikkosen vaimo Anna-Elina Kaikkonen ompeli vanhempainvapaalla vaatteita ja myi niitä Facebookin ompelu- ja myyntiryhmissä. Kysyntä kasvoi nopeasti, ja syntyi idea Verson Puodista.

Vuoden 2012 lopulla pariskunta avasi yrityksen oman verkkokaupan, jonka tuotevalikoima painottui aluksi kankaisiin.

Verson Puodilla on noutomyymälä Kempeleessä mutta asiakaskunta on ympäri Suomen. Yrittäjät eivät juuri ajattele mainontaa paikallisesta näkökulmasta.

– Meillä kävi vasta verkkokauppatilauksen noutanut asiakas, joka asuu 300 metrin päässä. Hän ei ollut kuullut, että olemme näin lähellä.

Kumppani apuna mainonnassa

Facebook oli pitkään yrityksen ainoa somekanava. Sittemmin sen algoritmi on muuttunut eikä se ole enää yhtä tehokas ilman maksettua mainontaa.

Mainontaa Verson Puoti tekee Instagramissa, Facebookissa ja Googlessa. Sitä on hoitanut vuoden ajan ulkopuolinen kumppani.

– Olen aikanani tehnyt pienesti Google-mainontaa. Ei ole aivan yhdentekevää mitä ja miten sen tekee. On kohdennuksia ja asiasanoja. Kun tekemistä on muutenkin, tuntuu fiksulta, jos saan ostettua sen ulkopuolelta järkevällä hinnalla. Se on näyttänyt kannattavalta, Kaikkonen kertoo.

Seuraajia Verson Puoti ei kuitenkaan osta. Sen yrittäjät päättivät jo vuosia sitten. Näin seuraajat ovat myös aidosti sitoutuneempia.

Lue myös:
Pyydä apua some-markkinointiin ‒ se maksaa itsensä takaisin