Kun Sirkku Puustinen oli 15-vuotias, hän sai töitä hattukaupasta. Ala tuli vähitellen tutuksi, ja 25-vuotiaana hän perusti oman hattukaupan. Yrityksen nimeksi tuli Hattu-Baari.

Vuonna 1963 perustettu yritys toimii yhä Mikkelissä. Puustinen kertoo, että toimintavuosien aikana jotkin asiat ovat muuttuneet. Ennen Mikkelin alueella toimi kuusi tai seitsemän muutakin alan yrittäjää, mutta he ovat jo lopettaneet toiminnan.

Yrityksen perustaminen oli 1960-luvulla nykyistä vaikeampaa, koska vapaita liiketiloja ei tahtonut juurikaan olla. Tänä päivänä tyhjiä, uusia yrittäjiä odottavia liiketiloja on enemmän.

Vuosien myötä myös hattujen käyttö on muuttunut.

– Nykyään käytetään vähemmän hattuja ja kävellään paljain päin, Puustinen arvioi.

Myöskään turkikset eivät mene kaupaksi enää samalla lailla kuin ennen. Sen sijaan villamyssyt ovat suosittuja. Ja osittain asiat ovat pysyneet samanlaisina.

– Ei ole tullut jyrkkiä muutoksia mihinkään suuntaan, se on tasaista menoa ja tuloa.

Kunnon talvi ja kesä vauhdittavat myyntiä

Kunnon talvi on yritykselle hyvää aikaa, sillä silloin hatut ovat kysyttyjä. Kesän koittaessa kevyemmät hattumallit alkavat kasvattaa myyntiä. Sen sijaan vuodenaikojen sekoittuminen ja väliajat, jolloin ei oikein ole talvi tai kesäkään, ovat vaikeampia.

– Sää ratkaisee paljon. Jos talvella ei ole kunnon talvea ja kesällä kunnon kesää, sekin vaikuttaa heti.

Puustinen tilaa osan hatuista valmiina, ja silloin tällöin hän valmistaa uusia hattuja liikkeensä ateljee-tilassa. Hatut ovat hänen erikoisalaansa, eikä hän ole laajentanut toimintavuosien aikana hattukaupan valikoimaa esimerkiksi hanskojen tai huivien myymiseen.

Hatuilla on hintaa 30–70 euroa riippuen materiaalista. Baskerien hinnat voivat olla alle 20 euroakin.

– Tietysti materiaali maksaa jonkin verran. Hinta muodostuu työajasta ja materiaalista.

Koko kansan hattukauppa

Viime syksynä Puustisen Hattu-Baari singahti suuremman yleisön tietoon, kun Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm ihastui hänen hattuihinsa. Lindholmin Facebook-päivitys sai myös mediat kiinnostumaan yrityksestä.

Tämä toi Hattu-Baarille valtakunnallista näkyvyyttä ja asiakkaita Mikkeliä kauempaakin.

– Monessa muussa kaupungissa ei enää ole omaa hattukauppaa, ja he ovat tulleet Mikkeliin ja ostaneet kerralla monta hattua. Pariskunnat ovat kummatkin ostaneet hatut. Ei julkisuus ole pahitteeksi, Puustinen arvioi.

Hattukaupalle innostuttiin myös suunnittelemaan omaa verkkokauppaa, mutta se ei vielä ole edennyt toteutukseen.

Päivä kerrallaan

Tarkkoja suunnitelmia Puustisella ei vielä ole liikkeen tulevaisuutta ajatellen. Se on ollut hänelle itselleen hyvää tekemistä.

– Ei tässä ole mitään kovin pitkiä suunnitelmia tehty. Päivä kerrallaan. Pitäähän tästä tietysti jossain vaiheessa luopua.

Hän ei pidä kovinkaan todennäköisenä, että toimisi yrittäjänä enää satavuotiaana.

Pari kiinnostunutta ostajaakin on kaupalla käynyt, mutta sopimuksia ei vielä ole tehty. Toistaiseksi Puustinen jatkaa toimintaa itse.

– Kunhan tässä nyt pikkuputiikki menestyy jotenkuten päivä kerrallaan.