Kolme vuotta sitten yrittäjät Anu ja Mikko Petäjä olivat suuren päätöksen äärellä. Heidän perustamansa nettijoogapalvelu Yogaia oli kasvanut vauhdilla, ja kysyntää näytti riittävän myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Petäjät empivät vain hetken ja muuttivat sitten kolmilapsisen perheensä Espoosta Lontooseen, jonne avattiin Yogaian kansainvälinen studio.

– Muutto oli rankempaa kuin olimme osanneet kuvitella, Anu sanoo nyt.

Lontoossa yrittäjien piti rakentaa omat työ- ja tukiverkostonsa uudelleen, ja myös perheen arki mullistui. Kuopus, muuton aikaan 5-vuotias poika, aloitti paikallisen koulun osaamatta sanaakaan englantia, ja toinen lapsi joutui uudessa koulussaan kiusatuksi. Myös Lontoon pitkät työpäivät ja välimatkat uuvuttivat.

– Hieman hirvitti, että mitä tulikaan tehtyä, Anu myöntää.

Vuoden sisällä uusi arki kuitenkin alkoi asettua uomiinsa. Lapset oppivat puhumaan täysin sujuvaa englantia brittiaksentilla ja koko perhe sai uusia, kansainvälisiä ystäviä.

Nyt Petäjät ovat sitä mieltä, että muutto kannatti ehdottomasti, myös yrityksen kannalta.

Mikko korostaa, että englanninkielisillä markkinoilla kilpaileminen on ollut huomattavasti helpompaa, kun on itse ollut pääkallopaikalla tutustumassa paikalliseen arkeen, kieleen ja yhteistyökumppaneihin.

Anu antaa ulkomaankomennuksen hyödyistä hyvin konkreettisen esimerkin. Tarinaan liittyy se, että alun perin Yogaian nimi kirjoitettiin suomalaisittain kahdella oo:lla.

– Kun olin suurilla joogamessuilla Lontoossa, tajusin kahden kolmasosan ihmisistä kirjoittavan nimen automaattisesti yhdellä o:lla. Alkuperäinen nimemme ei olisi toiminut kansainvälisillä markkinoilla ollenkaan.

Vuorovaikutusta netin kautta

Petäjien joogayritys syntyi omasta tarpeesta vuonna 2013. Markkinointia päivätyökseen tehnyt aviopari harrasti joogaa, ja Anu oli myös kouluttautunut joogaohjaajaksi. Kiireisessä arjessa joogatunneilla käyminen kuitenkin tuntui usein hankalalta ja aivan liikaa aikaa vievältä operaatiolta.

– Heräsin aamulla aikaisin ehtiäkseni joogatunnille ja sitten matkustin vauhdilla töihin. Tajusin olevani stressaantunut, vaikka olin juuri joogannut, Mikko kertoo.

Anu oli joogannut videoiden tahtiin jo vhs-kasettien aikana. Mikko kuitenkin kaipasi videopalvelua, jossa olisi mahdollisuus vuorovaikutukseen opettajan kanssa. Kun sellaista ei löytynyt, hän päätti kehittää palvelun itse.

– Yogaian kantava idea on se, että tuomme joogan yhä useamman ihmisen ulottuville.

Asiakkaat voivat olla tietokoneensa tai puhelimensa kameran kautta yhteydessä joogaopettajaan ja saada vinkkejä tunnin aikana. Vastaavaa live-mahdollisuutta ei muilla nettijoogapalveluilla ole vieläkään.

– Ensimmäiset tunnit ohjasin itse skypen välityksellä olohuoneestamme ystäville. Pian tunneilla alkoi kuitenkin näkyä myös vieraita naamoja, Anu muistelee hymyillen.

Vain muutamassa vuodessa omasta yrityksestä tuli molemmille täysipäiväinen työ.

Kolme vuotta sitten Petäjien perhe oli jännittyneissä muuttotunnelmissa.

Suomalaisuus on työkulttuurissa vahvuus

Nyt Yogaiassa on useita joogaohjaajia, joka viikko järjestetään keskimäärin 150 live-joogatuntia, ja käyttäjiä on 135 maassa. Petäjät ovat jatkaneet maailmanvalloitustaan Lontoosta käsin, ja viime vuonna he avasivat studion Los Angelesiin yhteistyössä joogamattovalmistaja Mandukan kanssa.

Suomessa kasvu tapahtui helposti, mutta esimerkiksi joogakulttuurin mekassa Kaliforniassa massasta erottautuminen on ollut kovan työn takana. Erilaisia nettijoogapalveluita löytyy App Storesta selailemalla välittömästi satoja.

– Haaste on ollut tiivistää palvelumme juju yhteen lauseeseen niin, että se saa ihmisten huomion kaiken hälyn keskellä, Anu sanoo.

Kokeneet markkinoinnin ammattilaiset ovat siis saaneet laittaa osaamisensa likoon yrittäjinä. Mikko kertoo, että he ovat keskittyneet paljon pieniin yksityiskohtiin ja esimerkiksi siihen, miten asiakasta puhutellaan.

– Englanninkielisillä markkinoilla kohteliaisuudelle on erilaiset odotukset. Suomalainen vähäsanaisuus ei välttämättä toimi, Mikko kuvailee.

Yogaian brändi ja tiimi ovat kansainvälisiä, mutta toisaalta Petäjät kokevat suomalaisuuden ehdottomaksi vahvuudekseen. Se näkyy yrityskulttuurin joustavuudessa ja keskinäisessä luottamuksessa.

– Meillä tehdään esimerkiksi paljon etätöitä, mikä on brittikulttuurissa yhä melko harvinaista, Mikko huomauttaa.

Suomalaisuus on valttia myös, kun pitää nostaa pöydälle vaikeita asioita.

– Olemme saaneet kiitosta siitä, ettemme yritä selitellä esimerkiksi huonoja tuloksia paremmiksi, vaan etsimme niihin suoraan ratkaisua.

Liika vauhti hajotti energiaa

Yogaia on laajentunut kansainvälisesti kovalla rytinällä, eikä kaikki ole sujunut ongelmitta.

Viime vuosien aikana Petäjät avasivat kansainväliset studiot myös Hong Kongiin ja Berliiniin – vain joutuakseen sulkemaan ne. Usealla eri aikavyöhykkeellä ja kielialueella toimiminen osoittautui kannattamattomaksi ja ennen kaikkea yrittäjiä liikaa kuluttavaksi.

– Nyt ymmärrämme, että hajotimme energiaa aivan liian moneen suuntaan. Ajattelimme, että kasvu tulee siitä, että tekee mahdollisimman paljon, Mikko pohtii.

Studioiden sulkeminen oli vaikea päätös ja tarkoitti myös hyvien työntekijöiden irtisanomisia. Sen kautta Petäjät kuitenkin oppivat tärkeimmän läksynsä.

– Nyt osaamme fokusoida tekemistämme ja keskitymme tekemään ydinasiat erittäin hyvin, Mikko summaa.

Uusi fokusointi toi mukanaan myös päätöksen siitä, että kolmen Lontoon-vuoden jälkeen Petäjien perhe muuttaa takaisin Suomeen. Tällä hetkellä tuotekehittelyä on paras tehdä Yogaian Espoon toimipisteessä.

Osasyynä muuttopäätökselle oli myös se, että perheen vanhin poika aloittaa lukion.

– Teemme ihmisille hyvinvointia, joten myös meidän ja perheemme hyvinvointi on erittäin tärkeää.

OP tarjoaa ratkaisuja yrittäjille niin kansainvälistymiseen kuin kasvuunkin. Tutustu OPn tarjoamiin yrittäjän palveluihin.