Lentoemäntä-äidin ja matkaohjelmia tehneen isän poikana Anders Westerholm tottui näkemään maailmaa pienestä pitäen. Myöhemmin hän ryhtyi ravintola-alan yrittäjäksi ystävänsä Matti Sarkkisen kanssa pyörittämällä Vinyl-nimistä cocktailbaaria. Sittemmin miehet ostivat helsinkiläisen Raku Ya-japanilaisen ravintolan.

Liiketoiminnan mukana tuli valtava määrä sushiosaamista, mutta kunnianhimoiset yrittäjät halusivat tehdä sushille täysin omannäköisen, pohjoismaisen konseptin. Samalla Westerholm halusi tuoda Suomeen uusia tuulia alalle, jolla isot ketjuravintolat jylläävät.

Syntyi Sushibar + Wine, joka juhlisti kymmenvuotista taivaltaan viime vuonna.

– Kymmenen vuotta on sujunut mukavasti ja aloimme miettiä, mitä tekisimme seuraavalla vuosikymmenellä, Westerholm kertoo.

– Mietimme, kasvammeko Suomessa. Tajusimme, että oikeastaan missään päin maailmaa sushi ja viini eivät kohtaa tyylikkäässä skandinaavisessa ympäristössä. Päätimme avata ensimmäisen ravintolamme ulkomaille.

Oslo yllätti positiivisesti

Westerholmin kokemuksen mukaan Tukholma ja Ruotsi ovat aina mukana vaihtoehtoina, kun suomalaisyritys miettii kansainvälistymistä. Näin oli myös Sushibar + Winen kohdalla.

– Kävimme ajatusleikkiä ja mietimme sellaisia maantieteellisiä alueita, joissa olisi helppoa ja turvallista operoida. Valitsimme Pohjoismaat kulttuurin ja logististen etäisyyksien takia.

Seuraavaksi yrittäjät listasivat Pohjoismaiden kymmenen isointa kasvukeskusta. Tässä kohtaa suomalaiskaupungit tiputettiin pois listalta. Jäljelle jäi muutamia kaupunkeja, kuten Oslo, Tukholma ja Göteborg.

Westerholmin mukaan Tukholma on kilpailtu markkina, jossa käydään paljon ulkona syömässä – mutta myös norjalaiset käyttävät runsaasti palveluita. Siksi Oslosta muodostui tässä vaiheessa villi kortti.

Anders Westerholm (oikealla) ja Matti Sarkkinen vievät skandinaavisen sushikonseptinsa Osloon.

– Kävimme tutustumassa kaupunkiin paikallisen agentin kanssa ja olimme positiivisesti yllättyneitä. Tykkäsimme kaupungista ja siitä vibasta, mikä Oslossa oli. Oslo on inspiroiva kaupunki ja sitä kehitetään rohkealla tavalla, Westerholm kuvailee.

Hänen mukaansa kaupungin kehittäminen ja houkuttelevuus on ravintoloitsijalle tärkeää, sillä se innostaa kaupunkilaisia tutkimaan uteliaana uusia vaihtoehtoja myös kotikaupungissaan.

Paljon ennakoivia toimenpiteitä

Oslo vakuutti niin, että yrittäjät päättivät perustaa sinne kaksi Sushibar + Wine -ravintolaa. Molempien on määrä avata ovensa kevään 2020 aikana.

Sushibar + Wine haluaa kansainvälistyä oikeanlaisella asenteella ja ymmärtää siihen liittyvät haasteet.

– Teemme pohjatyöt hyvin, emmekä mene Osloon takki auki, Westerholm sanoo.

Jotta kaikki sujuisi mahdollisimman sujuvasti, yrittäjät ovat tehneet lukuisia ennakoivia toimenpiteitä organisaation sisällä.

– Vaihdoimme muun muassa kirjanpito- ja HR-järjestelmät, jotta voimme toimia virtaviivaisesti Suomessa ja maailmalla, Westerholm kertoo.

Muita kansainvälistymiseen liittyviä asioita oli yrityksen perustaminen Norjaan ja toimilupien saaminen kuntoon. Niissä yritystä avusti paikallinen lakifirma.

Rahoituksen osalta yhtiöön ei ole haettu ulkopuolisia sijoittajia, vaan yhtiö kansainvälistyy tulorahoituksella sekä Finnveran takaamalla lainalla.

Tehtävälistalle kuului myös muun muassa oikeanlaisen henkilökunnan löytäminen Oslon ravintoloihin.

– Se on meille erittäin tärkeätä. Tarvitsimme paikallisen kumppanin, joka auttoi löytämään verkostoituneen keittiömestarin.

Aitoa yhteistyötä maiden välillä

Westerholm pitää tärkeänä sitä, ettei suomalaisyhtiö ainoastaan vie suomalaista sushiosaamista maailmalle, vaan kartuttaa samalla omaa osaamistaan Norjan merellisestä osaamisesta. Yhtiö aikoo esimerkiksi tiivistää yhteistyötä paikallisten kalastajien kanssa.

Westerholm muistuttaa, että samalla yhtiön on uudistuttava.

– Emme vain vie suomalaista firmaa Norjaan, vaan suomalaisesta firmasta tulee pohjoismainen.

Toiminta kahdessa maassa edellyttää sitä, että yrityksessä pyritään tietoisesti välttämään siilojen rakentamista.

– Meille on tärkeää rakentaa tiivistä yhteistyötä Suomen ja Norjan välille, Westerholm kertoo.

Se tarkoittaa muun muassa sitä, että yrityksen suomalaiset työntekijät voivat lähteä Osloon vaihtoon ja norjalaiset toivotetaan tervetulleiksi Suomeen.

Kansainvälistyminen inspiroi myös Suomessa

Uusi aluevaltaus on myös markkinoinnin kannalta tärkeää. Sushibar + Wine avaa ravintolan sekä Oslon Majorstueniin että Posthalleniin lähelle rautatieasemaa.

Avaamalla kaksi ravintolaa samanaikaisesti yhtiö uskoo jopa nelinkertaistavan puheen määrän uudesta toimijasta kaupungissa. Näin yrittäjät aikovat varmistaa oikeanlaisen kiinnostuksen ravintoloita kohtaan markkinoinnilla.

Westerholmin innostuneisuus uudenlaisesta tekemisestä paistaa läpi.

– Olemme saaneet tästä valmisteluvaiheesta inspiraatiota ja energiaa oman toiminnan arviointiin kansainvälisillä standardeilla. Sen avulla osaamme kehittää toimintaamme myös Suomessa, hän kiteyttää.