Hyppy syvään päähän: yrittäjäksi sukupolvenvaihdoksella
Lisää aiheesta
Mikko Haapala ei ollut toiminut yrittäjänä päivääkään, kun setä tarjosi hänelle mahdollisuuden ottaa haltuun vuosikymmeniä vanhan perheyrityksen. Päätös oli Haapalalle helppo.
Jos on 31-vuotiaana suuren markettiketjun aluejohtaja, ei välttämättä ensimmäiseksi tulisi mieleen hypätä täysin vieraalla toimialalla toimivan yrityksen puikkoihin. Niin teki kuitenkin Pudasjärvellä Profin Oy:tä viitisen vuotta johtanut yrittäjä Mikko Haapala.
‒ Hyvästä uraputkesta, palkasta ja työsuhdeautosta huolimatta olin haaveillut pääseväni joskus yrittäjäksi. Halusin todella nähdä oman työn jäljen. Kun setäni sitten kysyi, jatkaisinko yrittäjänä Profin Oy:ssä hänen jälkeensä, se tuntui heti oikealta, Haapala muistelee nyt vuosien takaista hetkeä.
Keskustelusta alkoi noin vuoden kestänyt sukupolvenvaihdostyö. Joka toinen sunnuntai kello 18 Mikko Haapala istui alas setänsä Martti Haapalan ja kahden neuvonantajan kanssa suunnittelemaan, miten sukupolvenvaihdosurakassa pitäisi seuraavaksi edetä.
Valikoima supistui, liikevaihto kasvoi
Tänä vuonna 40 vuotta täyttävä Profin on nykyisin Pohjoismaiden johtava lasiliukuovien valmistaja. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna lähes 11 miljoonaa euroa, kun se oli yli puolet pienempi Haapalan ottaessa vetovastuun.
Kasvanutta liikevaihtoa selittää osin sukupolvenvaihdoksen eteen tehty järjestelmällinen suunnittelutyö.
‒ Teimme muun muassa suunnitelman, jossa oli asetettu vuosikohtaiset tavoitteet. Yksi niistä oli juuri liikevaihdon selvä kasvattaminen, Haapala kertoo.
Joku saattaisi tämän kuullessaan sanoa, että tuore silmäpari ja ideat olisivat laittaneet yrityksen kasvu-uralle. Tämä on silti vain osa totuutta.
Kun Profin aloitti 1970-luvulla toimintansa, se valmisti puusta melkein mitä vain. Tuotevalikoimaan kuului niin lasten puuleluja, kangaspuita kuin ovia ja ikkunoita.
Yhtenä Martti ja Mikko Haapalan tavoitteena oli kuitenkin supistaa tuotevalikoimaa ja keskittyä kapeampaan bisnekseen. Profin oli laajentunut jo ennen uuden toimitusjohtajan aikaa Japaniin. Sieltä Martti Haapala oli saanut ideaan lasiliukuovista.
Hän uskoi lasiliukuovien kasvattavan suosiotaan tulevaisuudessa myös Pohjoismaissa ‒ ja niin kävi.
Vaikeinta muutoksessa on nuoremman Haapalan mukaan ollut juuri tuotevalikoiman supistaminen, ei uuteen tuotteeseen keskittyminen. Vaikka temppuja oli helppo oppia, yrityksen valaminen uuteen muottiin vaati panostamista.
Jokainen kivi käännettiin
Haapalan mukaan yrittäjäksi ryhtyminen oli täysin oikea valinta, mutta vaati valtavan pitkiä työpäiviä. Nyt hän yrityksineen korjaa niiden tuottamaa satoa.
Jälkeenpäin arvioidessaan Profinin vuoden kestänyttä sukupolvenvaihdosurakkaa, Haapala pitää sitä onnistuneena.
Sukupolvenvaihdos kestää suomalaisyrityksissä keskimäärin kymmenisen kuukautta. Profin käytti suunnitteluun yhdeksän, kolme meni odotellessa verottajan päätöksiä. Haapalasta kyse on niin isosta asiasta, että pienimmätkin yksityiskohdat on selvitettävä etukäteen.
‒ Esimerkiksi rahoitusasiat, se mikä sukupolvenvaihdostapa sopii juuri omalle yritykselle ja miten vaihdos tehdään, Haapala luettelee.
Profinin kohdalla sukupolvenvaihdos tehtiin liiketoimintakauppana. Haapala maksoi aluksi puolet myyntihinnasta. Loppuosa taas maksettiin yrityksen käyttökatteen kehityksen mukaan kolmessa vuodessa.
Menetelmä takasi sen, että Haapalalla oli ylipäänsä mahdollisuus ostaa liiketoiminta. Setä vaimoineen omistaa edelleen esimerkiksi yrityksen kiinteistöt.
Vuosi saattaa uudesta yrittäjästä tuntua pitkältä ajalta saada liiketoiminta itselleen. Haapalan mukaan sukupolvenvaihdosprosessi pitää aloittaa kuitenkin jo paljon aiemmin.
‒ Jos asiaa aletaan miettiä kaksi vuotta etukäteen, voi olla jo liian myöhäistä. Mielestäni on ennakoitava ja asian pohtiminen on aloitettava ainakin 3‒4 vuotta ennen kuin se on ajankohtaista. Silloin ehditään löytää sopiva ratkaisu.
Jos väistyvällä yrittäjällä on lapsia, sukupolvenvaihdosta kannattaa käydä läpi myös heidän kanssaan. Profinin tapauksessa Martti Haapalan lapsilla ei ollut halukkuutta ottaa yritystä haltuunsa. Kaikki tämä kirjattiin kuitenkin ylös.
‒ Setäni pysyi tiukkana ja piti tärkeänä, että asiat kirjattiin ylös etukäteen, jottei kellään olisi jälkeenpäin asiaan mitään sanomista.
Sata päivää yhdessä
Loikkaaminen alalta toiselle ei ole aiheuttanut Haapalalle kasvukipuja. Pitkä ura johtoasemassa vähittäiskaupan myyntitehtävissä antoi kuitenkin pohjaa. Haapalan mukaan sukupolvenvaihdoksen onnistumisessa tärkeää oli myös se, että vanha toimitusjohtaja antoi hänelle tukensa vielä kauppojen jälkeen.
‒ Teimme sopimuksen, että toimimme yhdessä sata päivää, ja sen jälkeen hän hyppää syrjään. Tämä oli tärkeä merkki etenkin työntekijöille, ettei uusi toimitusjohtaja tule ja pistä vain kaikkea sekaisin. Toisaalta näin pääsee hyvin sisälle yrityksen toimintaan ja tutustuu asiakkaisiin, Haapala kiteyttää.
Homma oli osattava viheltää poikki. Kahta toimitusjohtajaa yritys ei nimittäin kaivannut. Pitkässä juoksussa se olisi Haapalasta aiheuttanut enemmän pahaa kuin hyvää, sillä uudella toimitusjohtajalla on oltava täysi valta johtaa yritystä ilman valvovia silmiä niskassa. Tällöin esimerkiksi päätöksenteko on luontevampaa.
Vaikka Martti Haapala on jättänyt päätösvallan seuraajalleen, hän tarkkailee edelleen mielenkiinnolla Profinia. Palautetta on entiseltä yrittäjältä tullut, mutta se on ollut vain kiittävää.