Yrittäjä, tavoitteletko tehokkaampaa kassanhallintaa? Tutustu näihin rahoitusvaihtoehtoihin
Lisää aiheesta
Epävarmuuden keskellä yritysten kannattaa keskittyä omaan maksuvalmiuteensa. Sen parantamiseen löytyy useita keinoja.
Moni yrittäjä tuskailee pienentyneen kassavirran kanssa. Kassanhallinnan asiantuntija, Senior Business Developer Tea Ranta OP:sta kannustaa yrityksiä tutkimaan tarkasti omia prosessejaan ja lähitulevaisuuden näkymiä.
Kuinka paljon tileillä on rahaa, onko pääomia sitoutunut eri prosesseihin, mitkä ovat säännölliset menot ja kuinka paljon myyntituloja on tulossa lähitulevaisuudessa?
– Oleellista on, että yritys varmistaa maksuvalmiutensa kaikissa eri tilanteissa. Hyvällä suunnittelulla yritys pystyy reagoimaan muutoksiin ja ennaltaehkäisemään mahdolliset maksuvaikeudet, Ranta korostaa.
Katse myynti- ja ostoprosesseihin
Rannan mukaan lähtökohtana tulee olla hyvät kassavirtalaskelmat. Ennusteet yrityksen tuloista ja menoista helpottavat varautumista tulevaan.
– Tulevaisuus näyttää monelta kannalta epävarmalta. Laskelmissa on hyvä tarkastella mennyttä ja katsoa ennustetta.
Lisäksi yrityksen kannattaa pohtia omia myynti- ja ostoprosessejaan ja pyrkiä optimoimaan ne.
– Omille myyntilaskuille kannattaa miettiä tilanteeseen sopivia maksuaikoja ja optimoida sisään tuleva raha nopeammin yrityksen käyttöön. Ostolaskuihin voi sen sijaan yrittää neuvotella pidemmät maksuajat, Ranta neuvoo.
– On myös tärkeää, että koko henkilöstö ymmärtää, miten he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa prosessien toimivuuteen ja yrityksen maksuvalmiuteen, hän jatkaa.
Haastavassa tilanteessa nopea maksu voi olla monelle pienyrittäjälle merkittävä apu.
– Yrityksillä on käytössään OP:n tarjoamat SEPA-pikasiirrot eri maksukanavissa, jolloin raha liikkuu 10 sekunnissa maksajalta saajalle. Rajat ylittävissä maksuissa käytetään SWIFT gpi -maksutapaa aina, kun se on mahdollista. Nämä maksutavat ovat automaattisesti asiakkaidemme käytössä ilman erillisiä sopimuksia. Myös muut, kattavat maksamisen palvelut ovat asiakkaidemme saatavilla, Ranta kertoo.

Mistä rahoitusta kassanhallintaan?
Aina tulot ja menot eivät osu ajallisesti yhteen. Silloin yritys voi hyödyntää erilaisia rahoitusratkaisuja. OP tarjoaa lukuisia hyviä rahoitusvaihtoehtoja yrityksen tilanteen ja tarpeen mukaan.
Esimerkiksi maksusaatavat on mahdollista saada heti käyttöönsä hyödyntämällä saatavarahoitusta eli factoringia.
– Saatavarahoitus on monipuolinen kokonaisuus käyttöpääoman ja luottoriskien hallintaa. Rahoituksen kohteena ovat yrityksen vakiintuneet kauppasuhteeseen perustuvat toimituksen jälkeiset laskusaatavat. OP:lle siirretyt laskut toimivat samalla luoton vakuutena, Ranta selventää.
Luotollinen yritystili toimii kuten tavallinen yritystili, ja se on käytettävissä tarvittaessa. Luotolliselta yritystililtä voi nostaa varoja aina luoton enimmäismäärään asti.
Rahoituslimiitti puolestaan tuo yritykselle kykyä reagoida nopeasti rahoitusta vaativiin tilanteisiin. Se sopiikin luonteensa puolesta hyvin toistuviin lyhytaikaisiin rahoitustarpeisiin, kuten esimerkiksi kausivaihtelujen tasaamiseen.
Leasing eli pitkäaikainen vuokraus ja osamaksu puolestaan sopivat kaluston ja laitteiden hankintaan. Leasing ja osamaksu eivät sido samalla tavalla pääomia kuin ostaminen. Myös menot ovat säännöllisiä ja helposti ennustettavia.
– Yrityksen kannattaa olla mahdollisimman aikaisessa vaiheessa yhteydessä omaan pankkiin ja kertoa haasteistaan. Yhdessä OP:n asiantuntijoiden kanssa löydämme yritykselle parhaiten sopivat ratkaisut, Ranta kannustaa.
Lue myös:
Tehokas kassanhallinta auttaa yritystä menestymään
Yrityslaskutusten maksuajat pitenevät – miten niiden kanssa kannattaa toimia?
Artikkeli on julkaistu alun perin 23.10.2020 ja sitä on päivitetty 24.9.2025.
