Asunto-osakkeen eli kerros- tai rivitaloasunnon omistajalla on tähän päivään saakka ollut asiakirja, joka tuntuu tuulahdukselta menneisyydestä. Se on paperinen osakekirja, joka on todiste siitä, että ihminen omistaa asunnon asunto-osakeyhtiössä.

Taloyhtiöiden osakeluetteloa ylläpitää joko taloyhtiön hallitus tai isännöintitoimisto. Pian asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloiden ylläpito siirtyy Maanmittauslaitokselle. Samalla paperisista osakekirjoista tulee turhia.

Osakekirjojen säilytys ei ole enää ongelma

Usein paperisia osakekirjoja on säilytetty pankeissa ja joskus vaikka omistajan piirongin laatikossa. Pian näitä dokumentteja ei enää tarvita, sillä osakekirjat ovat muuttumassa sähköisiksi.

Tai kuten Maanmittauslaitoksen palvelupäällikkö Suvi Väärälä sanoo:

– Viimeinkin siirrytään osakekirjojen kanssa sähköiseen maailmaan. Näin poistuu velvollisuus ja huoli esimerkiksi siitä, että mitä jos se osakekirja vaikkapa katoaa.

Missään nimessä paperista osakekirjaa ei saa itse tuhota, sillä sitä tarvitaan Maanmittauslaitoksella, jossa paperi mitätöidään.

Osakekirjan omistajan ei kannata vielä tehdä itse yhtään mitään asian suhteen, Väärälä sanoo. Ensin odotetaan, että taloyhtiö siirtää osakeluettelon sähköiseksi.

Se on taloyhtiön lakisääteinen velvoite. Taloyhtiöillä on aikaa tehdä maksuton siirto tämän vuoden loppuun asti.

Siirron vaatimia toimenpiteitä ja muistilistoja voi käydä tarvittaessa katsomassa täältä.

Kun taloyhtiö on tehnyt siirron, se ilmoittaa osakkaille asiasta. Tämän jälkeen on mahdollista hakea omistuksen rekisteröintiä paperisella osakekirjalla Maanmittauslaitokselta.

10 vuotta aikaa toimia

Kun osakeluettelo on siirretty, osakkaalla on puolestaan kymmenen vuotta aikaa siirtää oma osakekirjansa sähköseksi.

Jos on ostanut asunnon siirtymäajalla, uudella omistajalla on vain kaksi kuukautta aikaa siirtää osakekirja sähköiseksi.

Missään nimessä paperista osakekirjaa ei saa itse tuhota, sillä sitä tarvitaan Maanmittauslaitoksella, jossa paperi mitätöidään. Jos osakekirja on kadonnut, pitää hakea käräjäoikeudesta osakekirjan kuolettamista.

Mikäli taloyhtiö on perustettu 1.1.2019 jälkeen, mitään toimenpiteitä ei tarvita. Näin uusissa taloyhtiöissä osakekirjat ovat jo valmiiksi sähköisessä muodossa.

Osakekirjan sähköistämiselle vaikka heti ei ole mitään estettä, mutta kiirettäkään asialla ei ole – kunhan asian hoitaa siirtymäajan kuluessa.

Osakekirja toimitetaan Maanmittauslaitokselle

Mikäli omistaa osakkeen asunto-osakeyhtiöstä, homma menee kaikilla osakkailla samalla sapluunalla: toimitetaan paperinen osakekirja sekä hakemuslomake Maanmittauslaitoksen palvelupisteelle.

Omistuksen rekisteröinti -hakemuksen voi tulostaa Maanmittauslaitoksen verkkosivuilta tai täyttää paikan päällä palvelupisteellä. Sivustolta löytyy myös kätevä asiointiapuri: vastaamalla sen kysymyksiin pystyy helposti tarkistamaan, miten omistuksen rekisteröinti tehdään eri tilanteissa.

Netistä voi katsoa, mikä on itselleen lähin Maanmittauslaitoksen palvelupiste. Niitä on kattavasti halki Suomen.

Osakekirjapaperin ja hakemuksen voi myös postittaa tai valtuuttaa asiamiehen hoitamaan asiaa.

Omistuksen rekisteröinti sähköiseksi maksaa 63 euroa. Jos haluaa säilyttää paperisen, mitätöidyn osakekirjan, sekin onnistuu. Osakekirja maksaa 11 euroa.

– Joillekin niillä paperisilla osakekirjoilla on tunnearvoa, ja niitä voidaan pitää melkein taideteoksina, joten tällainenkin mahdollisuus sitten on.

Lisää ohjeita asunnon omistajalle osakekirjan sähköistämisestä löydät täältä 

Lue myös:

Uusperhe, asunnon ostaminen ja asuntolaina: Mitä pitää ottaa huomioon?

Kriisiaika voi olla hyvä hetki asuntokaupoille

Asuntokauppa piristyy! – vai piristyykö sittenkään