Sähköautojen määrä Suomessa kasvaa nopeasti. Viime maaliskuussa Suomessa oli rekisteröity yli 9 000 sähköautoa, ja ennusteiden mukaan 20 000 sähköauton raja ylittyy ensi kesään mennessä.

Sähköautojen yleistyminen on osa liikenteen energiatehokkuuden ja ilmastopäästöjen tavoitteiden saavuttamista. EU:n tavoite on, että tavanomaiset polttoaineet poistuvat kaupunkiliikenteestä vuoteen 2050 mennessä.

Sähköautot eivät voi kuitenkaan yleistyä, jos niitä ei voi ladata. Siksi monessa taloyhtiössä mittaillaan nyt pihaa sillä silmällä, pitäisikö sinne asentaa sähköautojen latauspisteitä.

Moni uskoo, että tulevaisuudessa latauspisteitä tarvitaan, mutta onko asia jo nykyisillä sähköautomäärillä ajankohtaista? Miten taloyhtiön kannattaisi varautua sähköautoiluun?

Pienellä määrällä pääsee alkuun

Energiaremontteihin erikoistuneen LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipellon mukaan taloyhtiöiden on hyvä ottaa asia huomioon tulevien peruskorjaushankkeiden yhteydessä. Sähköauton latauspiste taloyhtiön omalla pihalla voi olla myös kiinteistön arvoa nostava tekijä.

Kun taloyhtiössä seuraavan kerran uusitaan sähköjä osana esimerkiksi lämmitys-, ilmanvaihto- tai valaistusremonttia, voidaan samalla kustannustehokkaasti rakentaa infrastruktuuri, joka mahdollistaa latauspisteiden asentamisen myöhemmin.

Sähköautojen latauspisteet vaativat riittävän sähköjärjestelmän sekä oikeanlaiset kaapelit.

Investoinnin suuruus riippuu taloyhtiöstä ja siitä, miten infrastruktuurin rakentaminen kytketään osaksi muuta peruskorjausta. Sekin vaikuttaa, miten kattava latausjärjestelmä halutaan. Mäkipelto muistuttaa, että alkuun pääsee pienelläkin määrällä latauspisteitä. Niitä ei tarvita heti jokaiselle autopaikalle.

Uudiskohteissa latauspisteet on helpompi asentaa kuin vanhoissa.

– Mitä uudempi talo, sen paremmat lähtökohdat, Mäkipelto sanoo.

Hän toteaa kuitenkin, että useimpiin kiinteistöihin latauspisteet on mahdollista asentaa. Paikka vaikuttaa lähinnä asentamisen kustannuksiin.

ARA myöntää tukea

Vaikka sähköautojen latauspisteet ovat vielä harvinainen näky taloyhtiöiden pihoilla, Mäkipellon mukaan kiinnostusta asiaan selvästi on.

– Kysymyksiä tulee erityisesti osakkailta. Edelläkävijät lähtevät miettimään, miten sähköautoiluun pitäisi varautua, hän sanoo.

Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva on julkaissut osakkaiden ja taloyhtiöiden avuksi oppaan nimeltä Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon. Oppaassa on muun muassa perustietoa erilaisista latauspisteistä sekä tietoa siitä, miten latauspisteistä päätetään asunto-osakeyhtiöissä. Lisäksi opas tarjoaa vinkkejä latauspisteiden suunnitteluun ja toteutukseen.

Jos osakkaat päättävät yhtiökokouksessa, että taloyhtiöön rakennetaan sähköautojen latauspisteitä, hankkeelle voi saada tukea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:sta. Taloyhtiöt ovat voineet elokuusta alkaen hakea ARA:sta tukea latauspisteiden suunnittelu- ja rakennustöihin.

Tavoitteena on, että ARA:n tuella Suomeen luotaisiin 2 000 uutta latauspaikkaa vuodessa.

LeaseGreenin Mäkipelto kehottaa taloyhtiöitä vähintään puhumaan asiasta. Hän muistuttaa, että taloyhtiö voi tehdä valmiiksi suunnitelmat, vaikka niitä ei lähdettäisi heti toteuttamaan.

– Me emme tiedä varmasti, milloin taloyhtiöllä pitäisi olla latauspisteet sähköautoja varten, mutta voimme ennakoida, että sähköautot tulevat yleistymään ja että taloyhtiöiden pitää varautua asiaan. Trendi on ihan selvä, Mäkipelto sanoo.

Miten latauspisteiden rakentaminen viedään yhtiökokouksen käsiteltäväksi?

  1. Hallitus päättää yhdessä isännöitsijän kanssa selvittää asiaa, minkä jälkeen hallitus voi tuoda asian yhtiökokouksen päätettäväksi.
  2. Osakas tai osakkaat voivat myös pyytää hallitusta selvittämään asiaa, jolloin se tulee yhtiökokoukseen hallituksen esityksenä.
  3. Jos hallitus ei halua lähteä selvittämään asiaa, osakas voi halutessaan itse tehdä esityksen asian käsittelemisestä yhtiökokouksessa.
  4. Jos seuraavaan yhtiökokoukseen on reilusti aikaa, osakkaat jotka omistavat vähintään 1/10 yhtiön osakkeista voivat halutessaan vaatia kirjallisesti asian käsittelemistä myös ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Lähde: Motiva

Lue seuraavaksi:

Mikä energiaremontti? – Näin taloyhtiö vaihtoi kaukolämmön maalämpöön