Oletko laittamassa asuntoa myyntiin, mutta naapurillakin on jo samanlainen asunto myynnissä samalta kadulta? Silloin on erityisen tärkeää erottautua myynti-ilmoituksella. Parhaat vinkit ilmoituksen tekoon ovat hyödyllisiä muutenkin. Ilmoituksen tekstillä voi joko hukkua massaan tai sitten onnistua kodinetsijän huomion. Tätä mieltä on myyntineuvottelija Anne Rönkä Iisalmen OP Kodista.

– Kun menen arviokäynnille eli ensimmäiselle käynnille myytävään asuntoon, alan jo heti fiilistellä, että tästä ja tästä olisi ihana kirjoittaa myynti-ilmoitukseen, Rönkä kertoo.

Hätäillä ei sovi, vaan markkinointitekstit pitää kirjoittaa ajatuksella. Muutaman rivin esittelytekstit eivät herätä mielenkiintoa.

Ennen joulua Röngällä oli arviointikäynnin kohteena idyllinen omakotitalo. Saavuttuaan paikalle hän istui hetken autossa ja katseli talon julkisivua ja pihapiiriä ja mietti, että omakotitalo on nätti kuin piparkakkutalo. Kun hän nousi ulos autosta ja meni sisälle tervehtimään myyjiä, hän totesi ensimmäisenä, että kuinka tunnelmallinen voikaan puutalo olla! Ja näillä sanoilla alkoi myös talosta kertova myynti-ilmoitus.

Toisinaan ilmoitusta kirjoittaessaan Rönkä yrittää välittää lukijalle sen, mitä tämä näkisi, jos saapuisi katsomaan taloa. Esimerkiksi näin: Jo pihapiiri hurmaa ulkonäöllään, ja kun astut sisään, aistit kauniin valaistuksen ja kodin lämmön. Olohuoneessa näet ihanan tulisijan ja huonekorkeuden, ja ikkunoista avautuu järvimaisema, vuodenaikojen mukaan vaihtuva maisemataulu.

Tarinat tärkeitä

Ja jos taloon liittyy kiinnostavaa historiaa, Rönkä saattaa aloittaa tekstin sillä, ja edetä nykypäivään. Huomion voi herättää jo otsikossa: Historiaa huokuva Haukiniemen kreivi. Teksti jatkuu fiilistelyllä, että leveä ja jyhkeä kiviportaikko luo arvokkaan tunnelman heti ulko-ovesta rappukäytävään astuessa. Julkisivultaan klassismia edustava talo henkii upeasti vanhan ajan tunnelmaa! Vuonna 1922 rakennetun Iisalmen ensimmäisen kivisen asuintalon huoneistot olivat alun perin yhtiön työväen ja toimihenkilöiden käytössä. Kertomusten mukaan alakerrassa on joskus toiminut myös pieni leipomo.

Tai sitten voi fiilistellä maalaiskohteen luonnon rauhaa, heinäpeltojen suhinaa tuulessa, sitä, että on tilaa olla ja hengittää. Tavoitella sitä tuntua, joka ostajalla voisi olla, kun hän talossa asuu.

Kun löytää pieniä, persoonallisia juttuja, tavoittaa hyvin juuri sen kohteen hengen.

– Esittelytekstiin kannattaa siis välittää tunnelmaa ja fiilistä, joka kohteessa on. Kertoa tarinan muodossa. Faktojen tulee tietysti olla oikein, mutta pelkästään niiden luetteleminen ei esittelytekstissä riitä.

Tekstin voi lopettaa jotenkin henkilökohtaisemminkin kuin vain, että ota yhteyttä ja varaa aika esittelyyn.

– Loppuun saatan laittaa vaikka, että vastasiko tämä koti sinun toiveitasi – olethan yhteydessä minuun, niin lähdetään ottamaan siitä selvää. Tai että katselmus paikan päällä kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten otathan yhteyttä ja varaat henkilökohtaisen esittelyajan.

Asuntoa ei myydä vain kuvilla

Rönkä miettii, että ainakin hyvän oikeinkirjoituksen perusteet kannattaa tarkistaa. Ilmoitus on mukavampi lukea, kun se on kirjoitettu huolellisesti ja hyvällä suomen kielellä.

Sitten, kun faktoja alkaa laittaa, niin niistä ei kannata tehdä pitkiä luetteloita. Voi kirjoittaa tärkeimmät asiat ja lisätä maininnan, että välittäjältä saa lisätietoa. Useimmiten ostajia kiinnostavat ensimmäisenä kuntokartoitus ja tulevat remontit. Jo tehdyistä remonteista kannattaa mainita isoimmat. Ostajia kiinnostaa nyt erityisesti talon lämmitysmuoto. Jos talosta löytyy maalämpö, aurinkopaneelit tai ilmalämpöpumppu, niitä kannattaa nostaa esiin tekstissä.

Mikä merkitys kuvilla sitten on? Nekin toki vetävät huomion myytävään kohteeseen, mutta ne jäävät hieman orvoiksi ilman hyvää esittelytekstiä. Useimmat asunnonvälittäjät käyttävät nykyisin ammattikuvaajaa.

– Usein myyjät tarjoutuvat lähettämään myös itse ottamiaan kuvia varalta, mutta kun niitä lähdetään käsittelemään, niin niistä tulee helposti rakeisia.

Myynti-ilmoituksessa usein vaihdellaan hieman kuvien järjestystä, jos kohde on pitkään myynnissä. Tärkeintä on valita houkutteleva aloituskuva, josta tulee ilmi jokin asunnon parhaista puolista. Ei se harmaa, betoninen julkisivukuva!

Rönkä arvostaa elämän hyviä asioita ja on pitkälti fiilisihminen, joka kokee asiat kaikilla aisteillaan. Ei ihme, että hänen on luontevaa välittää fiilistelyä teksteihinkin.

– Minusta on mukava kirjoittaa. Lähettelin jo lapsena kavereiden kanssa pitkiä kirjeitä ja tykkäsin koulussa ainekirjoituksesta. On tosi kiva, kun asiakkaat ovat antaneet hyvää palautetta markkinointiteksteistäni.