Perinteisestä lehtiliiketoiminnastaan tunnettu A-lehdet on vaivihkaa kasvanut dynaamiseksi monialayritykseksi. Medialiiketoiminnan lisäksi konserniin kuuluvat pohjoismaisen designin johtava verkkokauppa Finnish Design Shop, kasvumarkkinoinnin edelläkävijä Genero ja Suomen suurin kellojen ja korujen verkkokauppa Keskisen Kello. A-lehdillä on pienehkö jalansija myös vastuullisten ulkoilu- ja urheiluvaatteiden verkkokauppa Weekendbeessä.

– Perheyrityksen arvot näkyvät monessa. Työntekijöistä pidetään todella hyvää huolta ja kaikki mielipiteet otetaan huomioon. Yrityksenä lähdemme rohkeasti mukaan uusiin projekteihin. Niinpä menimme mukaan myös OP:n pilottiin, jossa automatisoitiin maksuliikennettä API-ratkaisuiden avulla, A-lehtien palvelupäällikkö Marko Lehtokangas kuvailee.

Parempaa palvelua nykyisille asiakkaille

API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jolla luodaan yhteys yrityksen ja OP:n välille. Rajapinta mahdollistaa sen, että maksujen lähettäminen ja tilikyselyt voidaan kokonaan automatisoida.

– Aikaisemmin meillä meni paljon aikaa selvityksiin, mikäli asiakkaat maksoivat väärällä viitteellä tai kokonaan ilman viitettä. Selvittäminen viivästytti prosessia. Nyt arkistointitunnukset kiertävät suoraan pankin järjestelmässä. Raha voidaan kohdistaa oikean asiakkaan tilille ja oikeaan lehteen. Turhia huomautuslaskuja ei tarvitse lähettää, Lehtokangas kiteyttää.

Uudistuksen merkitys on suuri, sillä huomautuslaskut saatetaan kokea niin negatiivisiksi, että osa asiakkaista päättää asiakassuhteensa harmistuttuaan tilanteesta.

Laskutusassistentti Natalia Harmia on kokenut API-ratkaisuiden hyödyt suoraan päivittäisessä työssään.

– Aiemmin tarkistin virheelliset maksusuoritukset joka aamu käsin. Nyt voin ensin katsoa maksut APIn kautta ja sen jälkeen muut. Työ on nopeutunut ja tehostunut. On hyvä automatisoida prosesseja. Olen saanut muille töille selvästi lisää aikaa, Harmia sanoo.

Pankeista OP on lähtenyt pioneerina kehittämään API-ratkaisuja yhteistyössä yritysasiakkaidensa kanssa. Muiden pankkien maksut vaativat vielä käsin tehtävää työtä.

– Kumppanina OP kuuntelee ja kehittää toiveiden mukaan. Pilottia oli helppoa tehdä yhdessä, Lehtokangas toteaa.

Lehtokangas toivoo, että seuraavan kymmenen vuoden sisällä kaikki pankit tarjoaisivat API-ratkaisuja, ja kaikki rahat saataisiin kohdistettua heti oikein.

– Olisi erittäin hyvä, että yhtään rahaa ei jäisi ”roikkumaan” ja prosessit olisivat tehokkaita. OP on edelläkävijänä kehittänyt API-palveluita. Olisi mahtavaa, jos palvelua saisi tulevaisuudessa jokaisesta pankista.

Pitkäaikaisia asiakassuhteita ja nuorten sitouttamista

Pitkäaikaisten asiakassuhteiden vaaliminen on A-lehdille ydinarvoja.

– Palvelu näkyy siinäkin, että meillä seuraava jakso ei pääse alkamaan huomaamatta. Olemme ainoa lehtitalo, joka lähettää asiakkaille laskun jo kuukautta ennen uuden jakson alkamista.

Lehtiliiketoiminnassa perinteinen asiakaskunta koostuu iäkkäämmistä lukijoista. Työtä tehdään kuitenkin jatkuvasti, jotta nuoretkin kiinnostuisivat lehtimaailmasta.

– Mietimme, kuinka nuoria saisi netistä printin pariin. Sisällöstähän kaikki lähtee. Täytyy tehdä juttuja niistä aiheista, jotka kiinnostavat nuoria, Lehtokangas toteaa.

Lue lisää OP Maksuliikkeen API-ratkaisuista