Alustataloudesta tulevat mieleen Airbnb:n ja Woltin kaltaiset yritykset, jotka ovat muuttaneet perinteisiä palvelutoimialoja. Alustojen omistajat ovat toki omia menestystarinoitansa, mutta alustatalous tarjoaa myös muille yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia skaalata tai tehostaa toimintaansa.

Siinä missä perinteisissä bisnesmalleissa arvonluonti tapahtuu yrityksen omistamissa arvoketjuissa, alustataloudessa arvo syntyy ekosysteemeissä. Avainasemassa ovat verkostovaikutukset: yksinkertaistettuna se, että jokainen uusi käyttäjä hyödyttää kaikkia alustan osapuolia.

Alustatalouden logiikka muistuttaa niinkin yksinkertaista mallia kuin torimarkkinat: tori on avoin alusta, joka kokoaa eri tuotteita myyvät toimijat ja niitä tarvitsevat asiakkaat yhteen. Näin molempien osapuolien resursseja säästyy siihen verrattuna, että myyjä etsisi asiakkaansa yksi kerrallaan tai asiakas etsisi tarvitsemansa hyödykkeen myyjää ympäri kaupunkia. Toreja on useita, ja niin myyjät kuin ostajatkin voivat liikkua vapaasti näiden välillä ja operoida yhdellä tai useammalla torilla.

– Jo olemassaoleville alustoille mukaan meneminen on monelle yrittäjälle järkevä valinta, tiivistää tällä hetkellä Harvardissa vieraileva, muun muassa alustataloutta ja yrittäjyyttä tutkiva Turun yliopiston professori Anne Kovalainen.

Yrityksen sisältä verkostoihin

Kovalaisen mukaan alustatalous toimii jo paitsi monelle tutuissa kuluttajapalveluissa myös teollisuudessa. Viimeksi mainitussa se voi tarkoittaa esimerkiksi digitaalisten verkostojen käyttämistä yrityksen omassa liiketoiminnassa.

Kovalainen mainitsee esimerkkinä yhdysvaltalaisen General Motorsin lentokonemoottorin. Kun moottorissa on sen toimintaa seuraava siru, saadaan reaaliaikaista tietoa siitä, miten moottori toimii ja mitä osia mahdollisesti on syytä vaihtaa.

Tieto kulkee reaaliaikaisesti pilvipalvelun kautta eteenpäin. Poikkeaman merkitys arvioidaan keinoälyn avulla, ja näiden tietojen valossa voidaan tehdä päätöksiä tarvittavista toimista ennakoivasti: esimerkiksi päättää korjaustarve ja lähettää logistisesti lähimpänä olevasta varastosta oikea osa – ja tarvittaessa myös mekaanikot – vaikkapa öljynpainemittarin anturin vaihtamiseksi.

– Tämä monimutkaiselta kuulostava esimerkki kertoo sen, miten alustatalous toimii globaalisti yhden yrityksen sisällä ja laajenee verkostoiksi, joissa parhaat voivat olla mukana.

Yrittäjän kannattaa varautua

General Motorsin esimerkin voi skaalata yleisemmäksi yritysten väliseksi vaihdannaksi ja tiedonvaihdoksi.

– Alustataloudessa pärjääminen vaatii paljon monenlaista osaamista. Se vaikuttaa esimerkiksi uuden yritystoiminnan lähtökohtiin. Yrittäjä voi miettiä aiempaa laajemmin, mille markkinoille yrityksen perustamista suunnittelee. Lisäksi on osattava realistisesti arvioida, miten vahva alustojen merkitys on oman osaamisen ja idean toiminnalle, Kovalainen toteaa.

Sama kysymys koskee hänen mukaansa myös olemassaolevia yrityksiä. Kaikkien yritysten liiketoiminnan kannalta alustoilla ei ole samanlaista merkitystä, mutta esimerkiksi yhä useampi parturi-kampaamokin käyttää verkossa olevia ajanvarausjärjestelmiä töiden suunnitteluun ja järjestämiseen.

– Alustatalous ei ole siis vain yksi talous, vaan monta taloutta, ja niitä yhdistävä piirre on digitaalisuuden kasvanut merkitys kaikessa toiminnassa, Anne Kovalainen sanoo.

Kaikkea ei kannata tehdä itse

Kovalaisen mukaan kuluttajamarkkinoilla ei ole helppoa olla ensimmäinen, olipa kyse kivijalkakaupasta tai skaalattavasta tuotteesta tai palveluista.

– Samalla tavoin on vaikea luoda hyvää ja toimivaa alustaa – vaikkapa appia – joka löisi laudalta jo olemassaolevia, hyvin toimivia palveluja ja markkinoita ja leviäisi kuluttajien parissa helposti, hän sanoo ja jatkaa esimerkillä:

– Jos ajattelet vuokraavasi asuntosi Helsingissä turistikaudella, ei kannata sitä varten rakentaa Airbnb:n tai muun jo olemassaolevan alustan kanssa kilpailevaa alustaa. Sama koskee vaikkapa käsitöitä – teet maailman parhaita design-koruja tai suunnittelet loistavia pienoismalleja – niiden saamiseksi maailmalle sinun ei tarvitse keksiä omaa alustaa, koska näitä globaaleja kauppapaikkoja jo on olemassa.

Kasvua ja kansainvälistymistä

Eri ennusteiden mukaan alustatalous tulee vaikuttamaan kaikkien toimialojen bisnekseen, myös valmistavan teollisuuden. Ajatellaan suomalaista, pk-kokoista konepajayrittäjää. Miten tällainen yritys voisi hyödyntää alustataloutta?

– Otetaan taas esimerkki: Konepajayrittäjä tarvitsee tilauksen viimeistelyyn kiireisesti valumuotin suunnittelijan tekemään piirustukset hyvin harvinaiseen, ehkä vanhaan ja monimutkaiseen moottorinosaan, eikä alan osaajaa löydy Suomesta vapailta työmarkkinoilta tai he ovat kaikki kilpailijan palveluksessa.

Kovalaisen mukaan tämän tyyppisen työtehtävän voi kilpailuttaa globaalisti työtä ja asiantuntemusta välittävien alustojen kautta. Samalla tavoin konepajayrittäjä voi myydä ja markkinoida yrityksensä osaamista globaalisti.

– Alustat tarjoavat kansainvälistymiseen ja kasvuun mainion välineen, hän summaa.

Alustatalous ei nimittäin ole tyypillisesti kansallisesti rajattua.

– Meillä on useita globaaleja yrityksiä jotka toimivat Suomessa, ja myös Suomessa perustettuja, alustataloutta hyödyntäviä yrityksiä. On ollut hienoa seurata täysin uusienkin business-ideoiden lentoon lähtemistä digitaalisuuden avulla, Kovalainen sanoo.