Teknologiajohtaja Juho Malmberg OP:sta seuraa tarkasti tietotekniikan kehittymistä ja pohtii tiimeineen kuinka asiakkaiden arkea voisi helpottaa.

– Mobiilipalvelulla olemme pystyneet suju- voittamaan pankkiasioiden hoitamista. Suurin osa tunnistautumisista tapahtuu nykyisin mobiilipalvelun kautta. Mobiili ohittaa hyvin pian perinteisen verkkopankin myös maksamisessa, Malmberg uskoo.

Viime syksynä voimaan tullut turvallisen maksamisen direktiivi (PSD2) muutti tunnistautumisen vaatimuksia.

Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Teija Kaarlelan mukaan pankkitunnuksien käyttöä koskevat uudet vaatimukset on jo otettu käyttöön kaikissa suomalaisissa pankeissa.

Vahvaan tunnistautumiseen kuuluu aina kaksi turvatekijää kolmesta kategoriasta. Ensinnäkin tarvitaan jokin fyysinen laite. Toisena turvatekijänä voi olla esimerkiksi tunnusluku. Kolmantena turvatekijänä voidaan käyttää biometrisiä tunnisteita, kuten sormenjälkeä, silmää, kasvoja tai ääntä.

Digitaaliset tekniikat kehittyvät kovaa vauhtia ja tunnistautumistavatkin muuttuvat kehityksen myötä.

– Kasvotunnistautuminen yleistyy tulevina vuosina. OP on jo pilotoinut kasvomaksamista kauppojen kassoilla. Se toimii hyvin ja luotettavasti. OP Pivo -kasvomaksaminen on tällä hetkellä käytössä vajaassa kymmenessä kahvilassa.

Myös äänitunnistautuminen tulee mahdolliseksi ja puheohjauksella voi lähitulevaisuudessa käyttää myös pankkipalveluja.

– Uskon, että puheohjauksesta tulee suosittua. Sen käyttäminen vaatii luonnollisesti rauhallisen ympäristön.

Malmberg muistuttaa, että pankkipalvelut rakentuvat aina olemassa olevien teknologioiden pohjalle, ja siksi tulevaisuuden asiointi- ja tunnistautumistapoja on vaikea ennustaa.

– Emme tiedä, millaisia päätelaitteita on käytössä 20 vuoden päästä. Pääte voi olla integroitu silmälaseihin ja siinä voi olla lisättyä todellisuutta. Turvallisuus on kuitenkin aina finanssipalveluiden perusta, Malmberg painottaa.