Sosiaalinen media on yhä useammalle luovan alan yrittäjälle tärkeä markkinointi- ja myyntikanava, jonka kautta potentiaaliset asiakkaat ottavat yhteyttä.

25-vuotias valokuvaaja Janita Autio meni vielä asteen pidemmälle: uransa alkuvaiheessa hän lähetti itse Instagram-kuvapalvelussa viestejä mielenkiintoisille ihmisille ja kysyi, voisiko kuvata heitä.

– Olin muuttanut juuri Helsinkiin, enkä tuntenut paljoakaan ihmisiä. Ei minulla ollut mitään suurta suunnitelmaa mutta tiesin, millaisia kuvia halusin ottaa.

Instagramin kautta Autio sai kuvauskeikkoja esimerkiksi bloggareiden kanssa. Sana lahjakkaasta ja mukavasta valokuvaajasta levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa, ja nykyään Autio kuvaa muotitalojen kampanjoita ja poptähtiä ympäri maailmaa.

– Aluksi tärisin jännityksestä kotona ennen kuvauskeikkoja, mutta niiden jälkeen fiilis oli mahtava. Opin sen, että aina kannattaa kysyä – siinä ei menetä mitään.

Itseoppineena maailmalle

Autiosta ei oikeastaan pitänyt tulla valokuvaajaa, vaikka hän onkin harrastanut kuvaamista lapsesta saakka. Autio sai ensimmäisen digikameransa rippilahjaksi, ja hänen lukioaikainen opettajansa rohkaisi nuorta tyttöä kuvaamaan mahdollisimman paljon.

– Raahessa kasvaessa en oikein hahmottanut, että valokuvaamisesta voisi tehdä itselleen uran. Ajattelin, että se voisi tarkoittaa lähinnä pienten lasten studiokuvausta.

Autio ei ole koskaan opiskellut valokuvausta muodollisesti. Sen sijaan hän matkusteli lukion jälkeen pari vuotta ympäri maailmaa ja kuvasi kaikkialla tapaamiaan mielenkiintoisia ihmisiä. Samalla kehittyi leikittelevä ja omalaatuinen kuvaustyyli.

– Kaiken, mitä osaan, olen oppinut tekemällä ihan hirveästi töitä.

Juuri Aution kaltaisille, itseoppineille luovan alan ammattilaisille sosiaalinen media tarjoaa kanavan saada työnsä ihmisten tietoisuuteen ilman sen kummempia välikäsiä.

– Sosiaalinen media on muuttanut pelin sääntöjä aika rankasti sen suhteen, kuka pääsee ääneen. Nyt kutsun itseäni valokuvaajaksi, mutta ei kukaan antanut minulle sitä titteliä, hän pohtii.

Luo aidosti uutta

Sosiaalisen median kautta myös asiakkaat voivat poimia entistä helpommin projekteihin omaa silmäänsä miellyttävät tekijät. Autio uskoo, että somessa erottuu laadukkaan työn lisäksi persoonallisuudella ja tietynlaisella uskolla omaan tekemiseen.

– Parasta on, jos pystyy luomaan jotain aidosti hieman uutta tai erilaista, eikä vain kopioi muiden tekemisiä.

Autio vierastaa ajatusta, että sosiaalista mediaa tehtäisiin vain työtarjoukset tai seuraajanumerot mielessä.

– Kyllä sen näkee ja aistii aika helposti, jos joku tekee sisältöä todella laskelmoivasti. Sellainen harvoin toimii, pitää olla sydäntä mukana.

Kuva: Viena Kangas, pääkuva: Iina Pitkänen

Vapaa-aika ja työ lomittuvat

Erityisesti Instagram on ollut suuri osa Aution arkea siitä päivästä saakka, kun hän latasi sovelluksen puhelimelleen. Tällä hetkellä hänen Instagram-tilillään on yli 28 000 seuraajaa.

Hän kuvaa sisältöä esimerkiksi Marimekon, Lumenen ja Samsungin sosiaaliseen median ja erilaisiin kampanjoihin, mutta tekee kaupallista yhteistyötä myös omilla kasvoillaan ja omassa sosiaalisessa mediassaan.

– Sosiaalinen media on minulle sekä työtä että omaa hupia. Pyrin olemaan kuitenkin aina oma itseni, hän sanoo.

Autio arvelee, että osa sosiaalisen median vetovoimasta perustuukin sen luomalle tuttuuden tunteelle. Tuhansista seuraajista huolimattaan hän huomaa usein ajattelevansa, että päivittää tiliä lähinnä ystävilleen.

Luovalla alalla oma persoona ja työ lomittuvat usein helposti, ja sosiaalisessa mediassa rajankäynti on yhä häilyvämpää. Autio ei koe, että työ- ja yksityisen persoonan erottelu sosiaalisessa mediassa on välttämätöntä tai edes täysin mahdollista.

Hän kuitenkin suosittelee kaikille pientä somelomaa silloin tällöin.

– Olin juuri ystävieni kanssa pitkällä roadtripillä Euroopassa, enkä päivittänyt Instagramiani 10 päivään. Se on minulle ennätys, ja tuntui tosi hyvältä.

Tutustu OPn tarjoamiin yrittäjän palveluihin.