Verkosta ostavia kosiskellaan wow-kokemuksella kivijalkakaupassa – b8ta on diginörtin karkkikauppa
Lisää aiheesta
Konseptiliike b8ta luotiin helpottamaan teknologia-alan uusimpien keksintöjen ja kuluttajien kohtaamista.
Palo Alton keskustasta Piilaaksosta löytyy kaikki idyllisen pikkukaupungin peruspalvelut. Matalien rakennusten katutasossa on vaateliikkeitä, ravintoloita ja kahviloita. Koska ollaan teknologiamaailman pyhätössä, löytyy myös muutama erikoisliike, kuten teknologiasta kiinnostuneiden ”karkkikauppa” b8ta.
b8ta on mielenkiintoinen yhdistelmä vanhaa ja uutta. Vanhasta muistuttaa verkkoshoppailun aikakaudelle epätyypillinen kivijalkaliike, missä sinua tervehditään sisälle astuessasi ja ollaan valmiita auttamaan, missä vain kysymyksessä. Uutta edustaa kaikki muu.
Liike on täynnä pitkillä pöydillä lepääviä pieniä, valkoisia näyttöpäätteitä ja niiden viereen asetettuja toinen toistaan erikoisempia vempaimia. Näytteillä olevien esineiden joukosta voi löytää esimerkiksi pienen kuution, jonka kautta pystyy kännykän välityksellä viihdyttämään yksin kotiin jäänyttä lemmikkiä tai ulko-oven lukon päälle asetettavan ”lukitsijan”, joka sulkee ja avaa lukon kännykällä ohjaten. Jokaisen esineen vieressä olevalta ruudulta voi selailla lisätietoa tuotteesta.
Mikä liikkeestä tekee erikoisen, on myös se, että b8ta ei omista liikkeessä esillä olevia esineitä tai määrittele niistä kertovien infotaulujen sisältöä vaan vuokraa tilaa yrityksille, joiden keksintöjä kuluttaja voi liikkeessä testata.
Myyjäkeskeinen vähittäismyymälä
Idea vuonna 2015 perustettuun b8taan syntyi, kun konseptin keksineet Vibhu Norby, William Mintun ja Phillip Raub työskentelivät älytuotteita koteihin kehittävässä Nestissä. Nestillä Norby ja hänen tiiminsä todistivat henkilökohtaisesti tuotekehittäjien haasteet ja turhautumisen vähittäismyynnissä.
– Halusimme kehittää tuotesuunnittelijalähtöisen vähittäismyymäläkokemuksen ja siitä syntyi vähittäismyynti palveluna-mallimme, kertoo b8tan liiketoimintajohtaja ja yksi perustajista Phillip Raub.
Raub kertoo koko konseptin lähtevän tuotetta myyvästä yrittäjästä. b8ta-tiimi uskoo, että kun myyntikokemus tuotteen suunnittelijalle on onnistunut, johtaa se myös hienoon asiakaskokemukseen.
– Tarjoamme tuotesuunnittelijoille liikemallin, joka helpottaa tuotteiden tuomista markkinoille ja tarjoaa täyden kontrollin tuotteen hintaan ja markkinointiin.
b8ta kerää myös myymälässä käyvistä asiakkaistaan dataa, jonka perusteella tuotetta myyvä yrittäjä voi päätellä, onko tuote kiinnostanut myymälässä vai ei.
Ja mitä liikkeeseen tulevat asiakkaat sitten saavat?
– Out of the box -kokemuksen, jonka tuotteiden demoamiseen koulutettu henkilökunta voi antaa, toteaa Raub. Lisäksi asiakkailla on suorempi yhteys tuotteen tekijään kuin perinteisessä vähittäismyymälässä.
Tuotteita kymmenestä eri maasta
Ainakaan toistaiseksi b8ta ei ole laajenemassa USA:n rajojen ulkopuolelle. Kahdeksan jo olemassa olevan liikkeen lisäksi tarkoituksena olisi avata neljä uutta myymälää USA:ssa. Myymälässä esillä olevien tuotteiden ei tarvitse kuitenkaan olla amerikkalaisia keksintöjä.
– Meillä on tuotteita yli kymmenestä eri maasta esillä liikkeissämme, ja yrityksiä, vähäisellä tai olemattomalla myyntikokemuksella ympäri maailman on saanut tuotteitaan myytyä b8tassa.
Raub kertoo, että yrittäjältä kuluu aikaa noin 15 minuuttia, että hän kirjautuu b8taan. Ja kun kirjautumisprosessi on valmis, kestää suunnilleen 2-4 viikkoa ennen kuin tuote on nähtävillä b8ta-liikkeissä. Tuotteen laatu, turvallisuus ja sopivuus liikkeisiin myös testataan. Rajoituksia on Raubin mukaan kuitenkin vähän. b8ta-liikkeiden kun on tarkoitus luoda ahaa-elämyksiä ja näyttää laajasti, mitä uutta teknologiamaailmassa kehitetään.