IKI-kiuas on yritys, joka kävi reunalla – ja selvisi syvästä kriisistä. Kuinka ydintuotteen kehittäneen isän ja yritystä luotsaamaan siirtyneen pojan välit kiristyivät siihen pisteeseen, että riitaa meinattiin ratkoa oikeudessa asti?

IKI-kiukaan tarina alkaa 1990-luvulta, kun nykyisen toimitusjohtajan Samuli Kerrmanin isä Jouni Kerrman kehitti puulämmitteisen avorakennekiukaan ja perusti firman niiden myyntiä varten. Asiakkaita oli joitakin kymmeniä, mutta myynti ei oikein lähtenyt lentoon.

Samaan aikaan poika-Kerrman oli ansiolentäjänä Yhdysvalloissa, jossa kiukaat tuntuivat kaukaiselta. Vuosituhannen vaihteessa hän siirtyi pääomasijoittajaksi ulkomaille ja toisinaan mietti, miten isän keksinnön saisi kaupallistettua ja yrityksen kukoistamaan.

Vuonna 2003 Samuli Kerrman palasi Suomeen ja myi osuutensa IT-rahastosta, jossa oli ollut mukana.

Samana vuonna isä-Kerrman myi pojalleen IKI-kiukaan liiketoiminnan ja osakkeet, mutta piti itsellään mallisuojat ja tavaramerkin.

Liiketoiminnan rakentaminen alusta

Samuli Kerrman alkoi heti kehittää IKI-kiukaan liiketoimintaa. Hän järkeili, että sähkökiuas olisi avain myynnin kasvattamiseen. 2004 yritys lanseerasikin ensimmäinen sähkökiukaansa, ja se aukaisi markkinan, mutta kasvu oli silti hidasta.

Rahaa paloi, sillä Kerrman rakensi käytännössä koko liiketoiminnan itse ja yksin.

– Kesällä 2005 laitoin lapun luukulle kahdeksi viikoksi, kun tuntui, etten jaksa. Ihmiset nauroivat meille, eikä homma lähtenyt kunnolla liikkeelle millään.

Vuonna 2006 Habitare-sisustusmessuilla tapahtui kuitenkin selkeä käänne.

– Arkkitehdit ja isot suunnittelijanimet kiinnostuivat meistä. Ennen kiukaat olivat rumia peltilaatikoita. Me teemme niitä design ja laatu edellä. Olemme jossain määrin muuttaneet tapaa, jolla sauna rakennetaan – nyt muu sisustus suunnitellaan kiukaan ympärille, Kerrman sanoo.

Erimielisyydet alkavat

2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen taitteessa alkoi tulla mutkia matkaan. Osakkeet pojalleen myynyt Jouni Kerrman vaati, että IKI-Kiukaan liiketoiminta otetaan Samulilta pois ja siirretään silloiselle alihankkijalle JK Rosterille, jossa isä oli omistajana ja jolla oli myös oikeus IKI-kiukaan tavaramerkkiin ja malliin.

– Syy on minulle yhä epäselvä. Kai hän katkeroitui jostain, eikä pitänyt siitä tavasta, jolla luotsasin firmaa menestykseen.

Kerrman uskoo, että perheyritysten riidat ovat yleisempiä kuin luullaan.

– Perheyritykset ovat täynnä riitoja. Suomalaiset ovat kateellista kansaa, ja perhesuhteisiin liittyy kaikenlaisia jännitteitä. Ihmismieli on sellainen.

Riitely jatkui vuosia ja oli jo menossa käräjille asti. Kiista kuitenkin ratkesi lopulta yrityskaupoilla. IKI-kiuas Oy, JK Roster sekä halpatuotettuja kopiokiukaita Filippiineiltä maahan tuonut Kajosauna Oy fuusioituivat.

Jouni Kerrman myi oman osuutensa JK Roster Oy:sta kokonaan.

Keskustelu kaupoista käytiin välikäsien kautta kylmän virallisesti, sillä isän ja pojan välit olivat tulehtuneet. Nykyään he eivät ole Samuli Kerrmanin mukaan juurikaan tekemisissä, mutta eivät kyllä riitelekään.

– Olemme luonteiltamme kuin yö ja päivä, ja se tietysti näkyy sinä, miten eri tavalla ajattelemme yrityksen brändäämisestä ja johtamisesta. Ennen riitoja välimme olivat ihan normaalit, eivät erityisen läheiset. Aika tavalliset isän ja pojan välit, Samuli Kerrman kertoo.

Riitely opetti Kerrmanin mukaan ainakin sen, että se on turhaa.

– Mutta enhän minä taivu, kun olen tehnyt paljon töitä jonkin asian eteen. Olisin ollut valmis viemään firman konkurssiin, jos olisi ollut pakko, hän sanoo.

Opiksi on otettu

Kun riidat olivat käynnissä, markkina oli Samuli Kerrmanin mukaan sekaisin.

– Ulospäin näytti sekavalta ja epämääräiseltä, mikä on IKI-kiuas ja mikä JK Roster.

Toisaalta myrskyn silmässä syntyi jotain hyvääkin.

– Piti aktiivisesti miettiä omaa olemistaan ja firman asemaa. Silloin kehittelimme uusia tuotteita. Riidan aikana käynnistyi muun muassa yhteistyö Eero Aarnion kanssa. Teimme päätöksen, että unohdetaan pikkukiukaat, joissa kova hintakilpailu, ja keskitytään isoihin design-kiukaisiin.

Nyt IKI-kiukaan bisnes vetää hyvin.

– Kelkka on käännetty. Liikevaihto kasvaa, mutta voitto ei niinkään. Emme ole nostaneet hintoja neljään vuoteen, Samuli Kerrman avaa yrityksen tilannetta.

Suomi on yritykselle tärkeä markkina, mutta IKI-kiukaan kaltaiselle toimijalle kasvun mahdollisuudet ovat kovasta hintakilpailusta johtuen rajalliset. Sen sijaan kansainvälinen markkina kasvaa tasaisesti. Vientiä on erityisesti Venäjälle, Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan.

– Emme tavoittele mitään kymmenien miljoonien liikevaihtoa. Haluamme tehdä laadukkaita tuotteita, joihin sekä asiakkaat että me itse olemme tyytyväisiä.