Suomen tieliikennelaissa on melko tarkasti määritelty se millaisissa olosuhteissa sumuvaloja saa käyttää: Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- ja tai lumisateen aikana.

Mikäli sumuvalojen käyttämistä tarkastelee vain ja ainoastaan lain näkökulmasta, ovat sumuvalojen liiallisesta käytöstä naputtavat autoilijat enemmän oikealla hajulla niiden käyttötarkoituksesta. Sumuvalojen turha käyttö ei siis ole sallittua, mutta sakkoja niiden turhasta käyttämisestä tuskin kovin herkästi kirjoitetaan.

Etusumuvalojen kanssa menettelytapa on hieman kevyempi, sillä tieliikennelaissa on myös määrätty siitä, että etusumuvaloja voidaan käyttää lähivalojen asemasta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

Pelkkä pimeys ei kuitenkaan ole syy sumuvalojen käyttämiselle. Moni autoilija saattaa ihmetellä miksi lisävalaistusta ei lähtökohtaisesti saa käyttää. Vastaus on Liikenneturvan mukaan yksinkertainen: sumuvalot häikäisevät turhaan muita liikenteessä olevia ja ovat selkeällä kelillä enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Mistä ne sumuvalot oikein löytyvät?

Usealle kuskille auton sumuvalojen toimintaperiaate saattaa olla vieras, eikä tutustakaan autosta välttämättä osaa heti löytää oikeaa painiketta sumuvaloille. Yleensä sellainen löytyy auton valokatkaisijan vierestä. Mikäli auton valoja hallitaan ratin takana olevan viiksen takaa, myös sumuvalo löytyy usein samasta viiksestä.

Painikkeen kuvake muistuttaa monessa tapauksessa valojen kuvaketta, mutta sen valokeilassa saattaa olla pystysuuntainen aaltoviiva. Joissain autoissa valokuvakkeen vieressä voi olla sade- tai sumupilveä muistuttava lisäkuva. Mikäli olet epävarma oman autosi suhteen, löytyy sumuvalojen katkaisija ohjekirjan avustuksella.

Esimerkiksi Lexuksessa sumuvalokatkaisin löytyy ratin takana olevasta valoviiksestä.

Nykyautojen valoautomatiikan kehittyminen ei ole vielä tuonut ratkaisua sumuvalojen käyttämiseen. Ne pitää edelleen napsauttaa päälle itse, sillä automatiikka ei ainakaan vielä tunnista ääriolosuhteita kunnolla.

Joissain automalleissa valojen käyttäminen automaattiasennossa tarkoittaa myös sitä, että sumuvaloja ei voi kytkeä päälle. Tällöin valot täytyy ensin laittaa manuaalisesti ajovaloille, jonka jälkeen sumuvalon voi kytkeä päälle.

Päivävaloautomatiikan anturi saattaa myös tulkita kelin riittävän kirkkaaksi pelkille päiväajovaloille, vaikka todellisuudessa huono näkyvyys vaatisi ajovalojen kytkemistä. Tällaisessa tilanteessa kuskin kannattaa itse kytkeä sopiva valovarustus päälle. Ja mikäli näkyvyys on oikeasti heikko, kannattaa kytkeä myös sumuvalot.

Mikäli olet epävarma oman autosi valojen käytön suhteen, perehdy niiden toimintaan auton huoltokirjan avulla. Valoasiat kannattaa miettiä kuntoon kun syksy pimeät, sadekausi ja pian myös lumisade alkavat haitata näkyvyyttä.

Lähteet: Suomen tieliikennelaki ja Liikenneturva