Uusien autojen vähäpäästöisyyden tavoitteet juontuvat EU:n määräyksistä. Vuonna 2006 Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-luku oli 158 grammaa kilometriltä. Vuonna 2021 tuon keskiarvon pitää olla korkeintaan 95 grammaa kilometriä kohti.

Tavoitteet ovat kovia ja sanktiot isoja. Autovalmistajat nimittäin joutuvat maksamaan sakkoa EU:lle 95€ jokaisesta rajan ylittävästä grammasta kertaa laskennallinen rekisteröintimäärä. Siksi sähkö- ja hybridiautot ovat avainasemassa päästöjen kurissa pitämiseksi. Nolla-CO2:lla keskiarvo putoaa reippaasti.

Sähköautoista ja hybrideistä puhutaan paljon, mutta kuinka trendit näkyvät käytettyjen autojen kaupassa?

– Todellisissa ostopäätöksissä tällaiset trendit vaikuttavat paljon vähemmän kuin mediasta voisi päätellä. Pääosa myytävistä autoista on edelleen bensa- tai dieselkäyttöisiä, toteaa Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Osa asiakkaista hyvin kiinnostuneita hybrideistä ja sähköautoista

Samaan lauseeseen Kalliokoski kertoo kuitenkin, että osa Kamuxin asiakkaista on hyvin kiinnostunut sähkö- ja hybridiautoista. Trendit siis näkyvät ja eivät näy käytettyjen autojen kaupassa.

Sen verran merkittävänä uusien käyttövoimien potentiaalin näkee myös Kamux, että viime syksynä Helsingin Konalaan perustettiin Kamux Green shop-in-shop. Sen tarkoituksena on palvella asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita juuri sähkö- ja hybridiautoista.

– Sinne keskittyy myös Kamuxin myyntiosaaminen näiden käyttövoimien osalta.

Kamuxin markkinaosuus oli viime vuonna käytettyjen autojen kokonaismarkkinasta seitsemän prosenttia ja 41 000 autoa. Käytettyjen autojen myyntimäärät ovat Suomessa varsin kovia ja karkeasti ottaen niitä myydään 4-5 -kertaisesti uusiin verrattuna.

Suosio perustuu Kamuxin mukaan siihen, että auton ostajat haluavat tehdä järkiperäisiä hankintoja ja etsiä itselleen muutaman vuoden ikäisen ja vähän ajetun auton hyvillä varusteilla. Uuteen verrattuna arvon alenema on jo tasoittunut ja rahallinen tappio halutaan saada niin pieneksi kuin mahdollista.

Millaisia autoja meillä ostetaan?

Suomen suurimman käytettyjen autojen ketjumyymälän mukaan kaikkein kysytyimpiä autoja ovat 10 000-20 000 euron hintaiset autot.

– Suomalaisilla on tietyt luottomerkit vuodesta toiseen: Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo, Ford, Toyota, Skoda, Nissan ja Opel, listaa Kamuxin Juha Kalliokoski.

Kysytyimmät autot saattavat käydä kaupaksi tunnissa, mutta keskimäärin varaston kiertoaika on Kamuxilla 17 päivää. Se on muuta alaa huomattavasti nopeampi ja liikkeen koko valikoima uusiutuu reilussa kuukaudessa.

Varaston nopean kiertoajan lisäksi Kamuxin kasvu Suomen suurimmaksi peluriksi käytetyissä autoissa on Kalliokosken mukaan hinnoittelu, palvelu ja erikoistuminen käytettyihin autoihin. Suuren ketjun kohdalla autojen hinnat voivat olla hyvin lähellä yksityisten myyjien vastaavia ja paikoin jopa alle.

Autokauppa sketsien inspiraationa

Käytetyn auton osto on kautta aikain ollut sketsien kohde, jota on käsitellyt lähes kaikki kotimaiset sketsisarjat. Osa niistä keskittyy pieniin ”nyrkkipajoihin”, joissa sutkit myyjät viilaavat ostajaa linssiin huolella. Homma on hauskaa, sillä siinä on totuuden siemen.

Kamuxilla on pörssiyhtiönä pienempiä yrityksiä suurempi maineriski, mikä näkyy toki toiminnassa. Yksityisten välillä autokaupassa on perävalotakuu, mutta liikkeitä sitoo kuluttajasuojalaki, johon Kamuxilla suhtaudutaan vakavuudella.

– Jos autossa ilmenee auton kilometrit ja kunto huomioiden vika, voi ostaja kääntyä myyjän puoleen virhevastuun nojalla. Me noudatamme aina kuluttajaviranomaisen suosituksia autokaupassa, vakuuttaa Juha Kalliokoski.

Turvaa tarjolla ja lisähinnasta enemmän

Aina kuluttajaviranomaisen päätös ei kaada mahdollisia virheitä myyjäliikkeen vastuulle ja sen vuoksi autoliikkeet tarjoavat maksullista lisäturvaa kaupan varalle. Sellainen on tarjolla myös Kamuxilla. Vuoden tai 17 500 kilometriä voimassa oleva Kamux Plus –palvelu voidaan ottaa kaupan yhteydessä enintään 7 vuotta vanhaan ja 200 000 km ajettuun autoon.

Palvelun hinta on Kamuxilla 650€ ja se on eittämättä kannattava tuote autokaupalle. Toki se tuo myös mukavasti turvaa ostajalle silloin kun kohdalle sattuu vaikka vaihteistovaurio, jonka korjaaminen saattaa olla hyvinkin kallista.

Vaikka Juha Kalliokoski kertoo suomalaisen autonostajan olevan varsin konservatiivinen ja luottavan perinteisiin käyttövoimiin, tutkitaan kuluttajien käyttäytymistä varsin tarkalla silmällä. Trendien perässä liikutaan, jos sellaiseen koetaan olevan tarvetta.

Yksi esimerkki onkin Kalliokosken mainitsema Green shop-in-shop, mutta pilotissa on ollut myös muita uusia toimintaympäristöjä.

– Olemme kokeilleet konseptia, jossa kuluttajilla olisi mahdollisuus jakaa omaa autoaan, mutta sellaiseen suomalaiset eivät vielä ole olleet valmiita.