Kannattaako polttomoottoriautoa enää hankkia?
Täyssähköautot tulevat ja uusien polttomoottoriautojen myynti saattaa päättyä EU:ssa vuonna 2035. Minkälaisen auton nyt uskaltaa ostaa?
EU:n alueella myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen on vuodesta 2035 lähtien oltava päästöttömiä. Jos synteettisten polttoaineiden ja polttomoottoriautojen kehityksessä ei seuraavan vuosikymmenen aikana oteta isoja harppauksia, uusien diesel-, bensiini- ja hybridiautojen myynti tulee päättymään. Uudet autot ovat todennäköisimmin täyssähkö- tai vetyautoja.
Epävarmuus mietityttää uuden auton hankintaa harkitsevia. Uskaltaako polttomoottoriautoa enää ostaa, kun Helsingin keskustaankin on väläytelty polttomoottoriautokieltoa vuodesta 2035 lähtien?
Miten lainsäädännössä ja tekniikassa tapahtuva kehitys vaikuttaa auton käyttöön ja oman auton jälleenmyyntiarvoon?
Polttomoottoriautot eivät väisty nopeasti
Autoalan kehitystä läheltä seurannut Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen rauhoittelee keskustelua. Hän toki uskoo liikenteen siirtyvän kohti vähäpäästöisempiä ja päästöttömiä kulkuneuvoja. Muutos ei ole kuitenkaan kovin nopea.
– Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna noin 74 000 uutta henkilöautoa, joista noin 30 prosenttia oli sähköautoja. Maassamme on nyt 2,8 miljoonan henkilöautoa, joista vajaat 120 000 on täyssähköautoja. Kestää pitkään, että täyssähköautot syrjäyttävät polttomoottoriautot kokonaan. Käytetyillä polttomoottoriautoilla ajetaan vielä pitkään vuoden 2035 jälkeen, Tolvanen uskoo.
Kestää pitkään, että täyssähköautot syrjäyttävät polttomoottoriautot kokonaan.
Polttomoottorikiellon Tolvanen näkee voivan olla mahdollinen korkeintaan Helsingin keskustassa, jossa autokannan uusiutuminen on nopeinta ja täyssähköautojen määrä Suomen suurin. Sielläkään kiellosta tuskin tehdään lähivuosina päätöstä.
– Suomessa välimatkat ovat pitkiä ja autojen merkitys liikkumisessa suuri, joten en usko polttomoottorikieltojen toteutumiseen. Tiettyjä alueita voidaan autoilulta toki rauhoittaa kokonaan. Sellaisia on jo nyt joissain Euroopan maissa olemassa, Tolvanen kertoo.
Oma käyttötarve ratkaisee
Tolvasen mielestä suomalaisen kuluttajan kannattaa edelleen valita auton käyttövoima oman tarpeen ja budjetin mukaan. Jos ajoakun toimintasäde riittää päivittäiseen ajoon, sähköauto voi olla osuva valinta. Paljoon maantieajoon diesel- tai bensiiniauto saattaa olla parempi valinta.
– Täyssähköautojen toimintasäde on edelleen polttomoottori- sekä hybridiautoja pienempi ja akun lataaminen vie tankkausta pidempään.
Tolvanen suosittelee huomioimaan autovalinnassa auton arvon alenemisen ja käyttökustannukset. Uudet sähköautot ovat 15–20 000 euroa polttomoottoriautoja kalliimpia ja niiden hinnat voivat laskea polttomoottoriautoja nopeammin.
Sähköauton käyttövoimakustannukset ja huollot ovat edullisempia, polttomoottoriautossa hankintahinnat ja vakuutukset halvempia.
– Sähköauton käyttövoimakustannukset ja huollot ovat edullisempia, polttomoottoriautoissa hankintahinnat ja vakuutukset halvempia. Sähköautojen arvonalenemariskiä voi poistaa hankkimalla auton leasing-sopimuksella, jonka kulut tietää tarkasti jo autoa hankkiessaan, Tolvanen sanoo.
Käytetyssä sähköautossa huomioi akun kunto
Tolvanen uskoo, että uusien sähköautojen toimintasäteet kasvavat ja polttomoottoriautojen päästöt kevenevät lähivuosina ripeästi, kuten tähän asti. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vuonna 2019 rekisteröidyn uuden auton keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli noin 139 g/km, vuonna 2023 enää noin 68 grammaa.
Käytetyn sähköauton hankintaa harkitsevan kannattaa tarkistaa ajoakun kunto.
Vähän ajetut ja uudehkot polttomoottori- ja sähköautot kiinnostavat nyt monia. Käytetyn sähköauton hankintaa harkitsevaa Tolvanen vinkkaa tarkistuttamaan kalleimman komponentin, ajoakun, kunnon.
– Käytetyn sähköauton ostajan kannattaa teettää auton ajoakulle kuntotarkastus, jossa selvitetään akun varauskyky, fyysinen kunto sekä SoH-arvo (State of Health), joka ilmaisee akun nykyisen kapasiteetin suhteessa uuden akun täyteen suorituskykyyn, Tolvanen sanoo.