Yli puolet suomalaisista on käynyt autokauppaa toisen kuluttajan kanssa. Useimmiten syynä on se, että yksityisellä myyjällä on itselle sopiva auto kaupan. OP Ryhmän tutkimuksen mukaan myös tilaisuus ostaa auto tuttavalta sekä edullinen hinta saavat harkitsemaan ostamista yksityiseltä myyjältä 

Sen sijaan kaupantekoprosessi aiheuttaa monessa huolta. Lähes 10 prosenttia kuluttajien välistä autokauppaa käyneistä on joutunut tavalla tai toisella huijauksen kohteeksi. 

Yleisin huijaus on se, että auton kunto ei ole vastannut myyjän antamia lupauksia.

Tutkimuksessamme tuli myös ilmi tapauksia, että myyjällä ei ollutkaan autoon omistajuutta, auton ostaja ei ollut rekisteröinyt autoa itselleen, ostaja ei maksanut sovittua summaa, puhelimesta oli esitetty kaupantekotilanteissa tekaistuja maksukuitteja tai auton vakuutukset olivat maksamatta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo. 

Vältä huijaukset autokaupassa käyttämällä maksutonta OP Sujuvat kaupat-palvelua. 

Miten tarkastaa auton kunto autokaupassa?

Kuluttajien välisessä autokaupassa suomalaisia huolestuttaa eniten auton kunto, auton kolarihistoria ja vastapuolen luotettavuus. Auton kunnon varmistamiseksi käy ostettavasta autosta läpi ainakin seuraavat asiat: 

  • Tarkista autosta huolellisesti ennen ostamista kori, moottori, kolarihistoria sekä mahdollinen huoltokirja.  
  • Tarkista auton rekisteritiedot sekä se, että ajoneuvovero on maksettu 
  • Tarkista, että auton määräaikaiskatsastus on tehty  
  • Tarkista, ettei autoa ole poistettu liikennekäytöstä (ellet ole tarkoituksella ostamassa liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa) 
  • Koeaja auto. Ajaessa kuuntele moottorin ääntä eri nopeuksilla. Kokeile jarruja sekä vaihteita. Tarkista myös, palavatko merkkivalot ja toimivatko sähkölaitteet.

Miten välttää huijaus autokaupassa?

Autokaupassa suomalaisia huolestuttaa myös myyjän ja ostajan vastuunjako, maksusuorituksen toteutuminen ja omistusoikeuden siirtymisen varmistaminen.  

Kuluttajien väliseen autokauppaan on tullut näiden huolien vähentämiseksi uusi maksuton palvelu, jossa myyjä ja ostaja voivat tehdä kaikki autonvaihtoon liittyvät asiat, kuten rekisteröinnin ja maksamisen. Palvelun avulla voi välttää tilanteen, jossa myyjä ottaisi rahat mutta ei esimerkiksi siirtäisi omistusoikeutta auton uudelle omistajalle. 

Jos kaupan osapuolet käyttävät kuluttajien välisessä autokaupassa OP Sujuvat kaupat -palvelua, kumpikin osapuoli tunnistautuu palvelussa vahvalla tunnistamisella. Palvelu hakee ajoneuvon ja omistajan tiedot Traficomilta, mikä estää sen, että kaupan olisi jonkun muun kuin kauppiaan omistama auto.  

Palvelussa on mahdollista esitäyttää kauppakirja, hakea mahdollista ajoneuvon rahoitusta ja maksaa kauppahinta. Maksu odottaa OP:n asiakasvaratilillä, kunnes myyjä tekee auton luovutusilmoituksen. Myyjä voi tehdä luovutusilmoituksen palvelussa. Palvelussa ostaja voi myös vakuuttaa ajoneuvon ja rekisteröi sen.  

OP Sujuvat kaupat -palvelu selättää nimenomaan käytännön asioihin liittyvät ongelmat ja tarjoaa molemmille osapuolille läpinäkyvän, sujuvan ja turvallisen kaupankäynnin. Kaikki tulee tehtyä oikeassa ajassa ja kohdassa, Hiljander kertoo. 

Lue lisää maksuttomasta OP Sujuvat kaupat -palvelusta. 

OP Sujuvat kaupat -palvelun tarjoaa Pivo Wallet Oy. Rahoituksen myöntää OP Yrityspankki Oyj ja vakuutuksen myöntää Pohjola Vakuutus Oy.

Lue myös: 

Älä kättele korvauksia kolaripaikalla – vahingot voivat paljastua vasta myöhemmin