Käytettyä autoa etsimässä? 10 + 1 vinkkiä auton ostoon
Käytetyn auton ostaminen ei ole salatiedettä – ostatpa sitten liikkeestä tai yksityiseltä, muutamilla perusvinkeillä vältät pahimmat sudenkuopat.
Millaisiin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun harkitsee käytetyn auton ostoa? Ennen kuin suuntaat autokaupoille, lue ammattilaisen vinkit käytetyn auton valintaan.
1. Osta vain puhtaita autoja
Ota syyniin vain auto, joka on päältä puhdas. Tarkasta maalipinta naarmujen ja lommojen varalta ja katso, ettei tuulilasissa ole pahoja kiveniskemiä. Ovatko peilit ehjiä, ei kai vanteita ole kolhittu katukiveyksiin? Tarkasta helmat, ovien alareunat sekä lokasuojien kaaret, ettei niissä kuki ruoste. Jos mahdollista, aja auto nosturille ja kurkista, onko pohja siisti ja että siellä ei näy öljy- ja nestevuotoja.
Auton voi käyttää myös kuntotarkastuksessa. Noin sadan euron kustannuksen jakamisesta voi varmasti keskustella myyjän kanssa.
2. Onko auton sisällä siistiä?
Auton sisäpuoli kertoo paljon. Jos paikat ovat pölyn peitossa, lattialla lainehtii roskia ja penkit ovat tahraiset, se ei kerro hyvää. Katso verhoilujen kunto ja se, ettei mattojen alla muhi märkyyttä. Myytävän auton toiset renkaat ovat usein takakontissa, ja takapenkit on sitä varten kaadettu. Pyydä myyjää ottamaan renkaat ulos, jotta voit katsoa myös tavaratilan ja takapenkkien verhoilut.
3. Tutki perusasiat konepellin alta
Autojen moottorit ovat varsin koteloituja, mutta konepellin alta on hyvä tarkastaa moottoriöljyn ja jäähdytysnesteiden määrät. Jos ne ovat minimissä tai jopa alle, se kertoo välinpitämättömästä auton hoidosta. Sama pätee valoihin: jos joka toinen valo on pimeänä, autosta ei ole ehkä huolehdittu muutenkaan.
4. Mitä huoltokirja kertoo?
Auton huoltokirja voi olla paperisena hansikaslokerossa tai sähköinen. Kun auto käy määräaikaishuolloissa, sähköiseen huoltokirjaan tehdään digitaalinen merkintä, mutta omistaja saa siitä yleensä myös printatut dokumentit. Huoltokirjaa, oli muoto mikä tahansa, kannattaa aina kysyä. Siitä on helppo todeta, että huollot on tehty ajallaan. Huoltokirjasta selviää lisäksi kalliimmat huollot, kuten moottorin nokkahihnan vaihto, joka tulee monissa autoissa eteen 100 000 kilometrin jälkeen.
5. Rengashankinnat voivat yllättää
Autossa tarvitaan renkaat kesäksi ja talveksi. Käy alla olevat renkaat yksitellen läpi ja tarkista, että urasyvyyttä riittää seuraavia tuhansia kilometrejä varten. Pyydä myös toisesta rengassarjasta näytille koko sarja, ei vain yhtä rengasta.
Rengaskoot ovat olleet viime vuosina kasvussa, mikä tietää kasvavia rengaskuluja. Jos 18-, 19- tai jopa 20-tuumainen ja leveä rengassarja on loppuun ajettu, siitä tulee uudelle omistajalle helposti iso lisäkulu.
6. Kunnollinen koeajo kannattaa
Pelkkä korttelin kierto ei riitä, vaan auto olisi hyvä saada koeajoon jopa yön yli. Silloin ehtii ajaa erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla nopeuksilla. Yöaikaan on hyvä testata valojen teho. Jos olet pieni- tai isokokoinen kuski, varmista, että istuimesta löytyy säätövaraa.
ABS-jarrujen toiminnan voit kokeilla turvallisesti tilavalla parkkipaikalla. Tee voimakas hätäjarrutus soralla tai jäällä – kun ABS-järjestelmä raksuttaa, auton pitää olla ohjattavissa.
7. Kuuntele autoa, älä radiota
Kuulostele koeajolla auton äänimaailmaa, mutta se ei tarkoita stereoita. Päinvastoin, laita jytisevät bassot pois, jotta kuulet mahdolliset ylimääräiset äänet. Myös sisätilan verhoilujen kitinät ja resonanssiäänet voivat olla ärsyttäviä pidemmän päälle.
Autolla voi ajaa testimielessä pienten kuoppien tai kaivonkansien yli ja varmistaa, ettei kuulu kolahduksia. Ne kielivät usein alatukivarsien nivelten tai puslien väljyydestä. Kannattaa ajaa myös kahdeksikkoa eli kääntää ohjausta ääriasentoon vuorotellen oikealle ja vasemmalle – mahdolliset rutinat paljastavat esimerkiksi vetonivelten ongelmat.
8. Varusteissa vara parempi?
Jos auto on vanha ja siinä on paljon sähköisiä lisävarusteita, on vikaantumismahdollisuuksiakin enemmän. Käy koeajolla läpi kaikkien laitteiden toiminta, kuten lämmitys- ja ilmastointilaitteen puhallin kaikilla nopeuksilla, takalasinlämmitin sekä pissapoika ja pyyhkijät. Testaa myös ratinlämmitin, peruutustutka tai -kamera ja sähköinen takaluukku, jos autossa sellaiset on.
9. Premium parempi käytettynä?
Premium-luokan autot ovat luonnollisesti laadukkaita ja ne kestävät kilometrejä hyvin, mutta premiumkaan ei välttämättä ole tae toimivuudesta käytettyjen autojen kohdalla. On hyvä muistaa, että myös saman merkin, mallin ja vuosimallinkin sisälläkin voi olla parempia ja huonompia yksilöitä.
Yksi tapa vertailla autoja on selailla katsastustilastoja. Niistä löytyy tietoa hylkäysperusteista ja tyyppivoista. Facebookin eri automerkkien harrastajaryhmissä käydään myös asiantuntevaa keskustelua. Kun osaa lukea rivien välit, ryhmistä saa hyvin tietoa eri mallien tai moottorien ominaisuuksista ja ongelmista.
10. Riskit hallintaan vakuutuksilla
Autolla täytyy olla aina liikennevakuutus, joka korvaa kolarin aiheuttamia henkilövahinkoja sekä vastapuolen autolle aiheutuneet vahingot. Mitä kalliimpi auto, sitä kattavampaa ajoneuvovakuutusta kannattaa harkita. Nämä ns. kasko-vakuutukset korvaavat oman auton vaurioita sekä antavat turvaa esimerkiksi tuulilasivaurioita varten.
Liikennevakuutuksen hinta perustuu ajoneuvon merkkiin ja malliin sekä kuljettajan vahinkohistoriaan ja ikään. Ajoneuvovakuutuksen hinta riippuu myös auton tehosta, painosta ja iästä sekä vuosittaisista kilometreistä. Vakuutusyhtiöiden sivuilla on laskureita, joilla voi vertailla vakuutushintoja. Laskurissa voi kokeilla, miten tietyn auton ja mallin vakuutushintaan vaikuttaa, jos käyttää omien tietojen sijaan vaikkapa perheenjäsenen tai hyvän ystävän tietoja.
10 + 1. Takuu vai perävalotakuu?
Jos auto on juuri katsastettu, siinä on yleensä perusasiat, kuten jarrut, ohjaus, alusta, kori ja päästöt, jollakin tasolla kunnossa. Aina kaikki ei silti mene putkeen. Onneksi myyjällä on vastuu myymästään autosta.
Autoliikkeestä ostettaessa ostajan turvana on kuluttajansuojalaki. Monet liikkeet tarjoavat lisämaksusta myös erillistä lisätakuuta, joiden ehdot vaihtelevat. Yksityistenkin ihmisten välisessä kaupassa myyjä on vastuussa virheestä kauppalain puitteissa, mutta ostajalla on huomattavasti suurempi vastuu ymmärtää, minkä kuntoista autoa on ostamassa.
Juttua varten on haastateltu Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista sekä Pohjola Vakuutuksen tuoteasiantuntija Harri Uimosta.
Oletko ostamassa tai myymässä autoa? OP Sujuvat kaupat tekee kuluttajien välisestä kaupanteosta läpinäkyvän, sujuvan ja turvallisen. Tutustu palveluun täällä. |
Lue myös:
Tuliko autoosi lommo? Korjauta se nopealla PDR-menetelmällä