Käytetyissä autoissa voi mietityttää akun kunto ja pari vuotta vanha tekniikka, uusissa taas pitkät toimitusajat. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vinkkaa, millaisia asioita on hyvä miettiä ennen päätöksentekoa. 

1. Löytyykö käytetyistä sähköautoista itselle sopiva vaihtoehto? 

Ennen kaupoille lähtöä on tärkeä miettiä autoon liittyvät yksilölliset käyttötarpeet. Perheellisellä tilantarve on erilainen kuin sinkulla, ja pitkää matkaa ajava kaipaa erilaisia ajo-ominaisuuksia kuin suurkaupungissa kruisaileva.

Sähköautoa etsivän voi olla hankalaa löytää tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan itselleen sopivaa käytettyä ajokkia, sillä mallitarjonta oli vielä muutama vuosi sitten rajallinen. 

− Nyt mallikirjo on jo kattava, mutta pari vuotta sitten täyssähköautomalleja oli vain kourallinen. Useimmat parivuotiaista sähköautoista ovat suurikokoisia, hyvin varusteltuja ja kalliita, niin sanottuja unelma-autoja. Niiden hintoihin valmistajien oli helpompi sisällyttää sähköauton kalliit valmistus- ja akkukustannukset. Toki keskihintaisiakin sähköautoja löytyy käytettyjen markkinoilta, Kallio sanoo. 

2. Vertaile myyntihintoja ja toimitusaikoja

Uusien autojen myyntihinnat laskevat sähköteknologian yleistyessä ja autovalmistajien kilpailun kiristyessä. Tarjolle on myös tullut aiempaa edullisemman hintaluokan sähköautomalleja ja täysin uusia automerkkejä. Edullista perusautoa etsivä voi hyvin löytää itselleen sopivan uuden auton edullisempaan hintaan kuin vaihdokkien valikoimasta. 

− Tuotantomäärien kasvu laskee sähköautojen valmistuskustannuksia ja myyntihintoja. Suomeen on rantautunut myös kiinalaisia autovalmistajia, jotka ovat tuoneet markkinoille halpoja täyssähköautoja, Kallio sanoo.

Käytetyn auton hankintaa puoltaa erityisesti lyhyt toimitusaika. Auton voi saada liikkeestä mukaansa saman tien, mutta tehtaalta tilattavien uusien autojen toimitusajat ovat keskimäärin vielä 4–8 kuukautta akkupulan vuoksi. 

3. Riittääkö toimintasäde päivittäiseen ajoon?

Parin viimeisen vuoden aikana sähköautojen tekninen kehitys on ottanut kauriinloikkia. Autojen suorituskyky on merkittävästi kasvanut, ja markkinoille on tullut runsaasti kahdella sähkömoottorilla varustettuja nelivetoautoja. Olennaisin muutos on tapahtunut akkujen koon ja energiatiheyden sekä auton latausjärjestelmien kehityksessä. 

Uusien autojen toimintasäteet (WLTP) ovat kasvaneet muutamassa vuodessa 100–200 kilometrillä. Toimintasäteen kasvuun ovat akkujen lisäksi vaikuttaneet renkaiden kehitys sekä korin, korinosien ja pohjan muotoilu sähköautoihin sopivammiksi.

− Julkisessa suurteholatauspisteessä uusien täyssähköautojen akut latautuvat 10 prosentista 80 prosentin varaustasoon 15–30 minuutissa automallista riippuen. Tämä tarkoittaa käytännössä noin 250–400 kilometrin toimintasädettä. Vanhempiin autoihin saa ladattua puolessa tunnissa 100–200 kilometriä. Auton ostajan pitääkin miettiä, millainen toimintasäde ja latausteho riittävät omaan tarpeeseen.

4. Tarkasta auton kunto

Niin sähkö- kuin polttomoottoriautoakin ostaessa on tarkastettava huolellisesti auton kunto sekä huolto- ja omistushistoria ja tehtävä kunnollinen koeajo. Jos auto on kolaroitu, on tärkeä varmistaa, että korjaustyöt on tehty kunnolla.

Täyssähköauton kallein komponentti on akusto, joten sen kuntoon tulee kiinnittää erityistä huomiota. Muutaman vuoden ikäisissä ja alle 100 000 kilometriä ajetuissa autoissa akut ovat yleensä hyvässä kunnossa. Niissä on yleensä akkutakuukin voimassa.

− Myyjän kanssa voi neuvotella akkutestin tekemisestä. Akun varauskykyä voi testata myös ottamalla auton akku ladattuna pidempään koeajoon. Kannattaa tosin huomioida, että olosuhteet ja ajotapa vaikuttavat merkittävästi toimintasäteeseen. Akussa ei siis välttämättä ole vikaa, vaikka toimintasäde jäisi paljonkin valmistajan lupaamaa kilometrimäärää pienemmäksi, Kallio sanoo.

Oletko tekemässä autokauppaa toisen yksityishenkilön kanssa? OP Sujuvat kaupat –palvelun avulla käyt autokauppaa turvallisesti ja sujuvasti. Lue lisää palvelusta.‍‍