Auton pienten lommojen korjaus onnistuu näppärästi PDR-korjausmenetelmällä (Paintless Dent Repair), kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden kumppanuuksista vastaava Tommy Stenberg.

– PDR on nerokas korjausmenetelmä. Sen kiistaton etu on nopeus. Perinteisillä korjausmenetelmillä peltikorjaukset vievät helposti 2–4 vuorokautta, mutta PDR-korjaukseen kuluu nopeimmillaan vain muutamia tunteja. PDR on myös huomattavasti kustannustehokkaampi ja käytännössä täysin päästötön korjaustapa, sillä se poistaa maalauksen ja usein myös varaosien käyttötarpeen, Stenberg summaa.

Miten PDR-tekniikalla korjataan vahinkoja?

PDR-tekniikkaan perehtyneet korjaajat palauttavat peltien alkuperäiset muodot erikoistyökaluja käyttäen. Ensisijaisesti lommot oikaistaan sisäpuolelta pitkävartisten keppien ja koukkujen avulla. Jos painumat sijaitsevat paikoissa, joihin ei sisäpuolelta pääse käsiksi, työstetään pintoja ulkopuolelta liimanupeilla ja vetotyökaluilla.

PDR-menetelmällä saavutetaan niin hyvä lopputulos, että korjauksen valmistuttua lommokohtaa on mahdotonta enää havaita.

– PDR-tekniikka soveltuu pintapeltien pienehköjen lommovaurioiden korjaamiseen, kun maali- ja lakkapinta ovat säilyneet ehjänä. Hennot pienet naarmut maalipinnassa harvoin estävät menetelmän käyttöä, Stenberg kertoo.

Millaisiin vaurioihin PDR-tekniikkaa käytetään?

Tyypillisesti PDR-menetelmällä voidaan korjata esimerkiksi sellaisia lommoja, jotka ovat syntyneet parkkialueella sattuneen törmäyksen seurauksena tai auton oven osuttua pysäköidyn auton kylkeen. Tällaiset haaverit muodostavat lähes puolet Suomessa tapahtuneista peltivahingoista.

Stenberg uskoo, että tulevaisuudessa PDR-tekniikkaa käytetään entistä enemmän myös voimakkaiden sääilmiöiden aiheuttamien peltivaurioiden korjaamiseen.

– Ilmastonmuutoksen myötä esimerkiksi raekuurojen rooli peltivaurioiden aiheuttajana lisääntyy. Rakeet lommottavat peltiä, mutta eivät riko maalipintaa, joten PDR soveltuu hyvin korjausmenetelmäksi. Esimerkiksi viime syksynä PDR:llä korjattiin tuhansia voimakkaan raekuuron vaurioittamia autoja Etelä-Suomessa.

Millainen vakuutus korvaa peltivaurion sattuessa?

Lakisääteinen liikennevakuutus ja vapaaehtoinen kaskovakuutus tuovat turvaa tilanteessa, jossa äkillinen ja yllättävä tapahtuma aiheuttaa auton peltivaurion. Vahingon aiheuttaneen osapuolen liikennevakuutus kattaa syyttömän osapuolen ajoneuvoon syntyneiden vaurioiden korjauksen. Kasko puolestaan tuo turvaa tilanteissa, joissa vaurio on syntynyt itseaiheutetusti.

– Valitettavan usein vastaan tulee tilanteita, joissa tuntemattomaksi jäävä osapuoli on kolhinut pysäköityä autoa ja poistunut paikalta asiasta ilmoittamatta. Tällaisissa tilanteissa auttaa Pohjola Vakuutuksen kaskovakuutuksen lisäturvana saatava pysäköintiturva. Se korvaa auton vaurioiden korjauksen ilman bonusmenetyksiä eli asiakkaan maksettavaksi tulee vain vakuutuskirjalla määritelty omavastuuosuus, Stenberg kertoo.

Miten tulee toimia vahinkotilanteessa?

Stenberg opastaa Pohjola Vakuutuksen asiakkaita lukemaan haaverien jälkeen toimintaohjeet Pohjolan Vahinkoapu -sivuilta ja tekemään vahinkoilmoituksen OP:n verkkopalvelussa, mobiilisovelluksella tai soittamalla.

– Henkilöasiakkaamme voivat käyttää myös Korjaamomestari-palveluamme. Vahinkoavun hakutoiminnolla voi etsiä lähimmän Pohjola Korjaamomestari -kumppanikorjaamomme, johon auton voi viedä korjattavaksi. Asiakkaalle vaihtoehto on vaivaton, sillä kumppanikorjaamo hoitaa vahinkoilmoituksen tekemisen korjauksen yhteydessä yhdessä asiakkaan kanssa.

Pohjola Vakuutuksen PDR-pilotti käynnistyy kesällä

Suomessa PDR-menetelmä on vielä monille tuntematon. Pohjola Vakuutuksen tavoitteena on parantaa menetelmän tunnettuutta pääkaupunkiseudulla kesän ja syksyn aikana toteutettavalla kampanjalla

– Haluamme nopeuttaa kestävän kehityksen mukaisen ja asiakkaillemme vaivattoman korjausmenetelmän yleistymistä. Siksi toteutamme puoli vuotta kestävän PDR-menetelmän pilotin PK-seudulla, jossa palvelua on hyvin saatavilla.

Pilottiin osallistuville asiakkaille Pohjola Vakuutus myöntää 50 prosentin omavastuuedun niistä pysäköintiturvasta korvattavista vahingoista, joiden korjaus onnistuu PDR-menetelmällä.

– Keräämme asiakkailtamme palautetta PDR-korjauskokemuksesta sähköisellä kyselyllä, ja kehitämme menetelmän käyttöä palautteen pohjalta. Toivottavasti saamme kerättyä pilotin avulla runsaasti uutta tietoa, Stenberg sanoo.

Lue myös:

Älä kättele korvauksia kolaripaikalla – vahingot voivat paljastua vasta myöhemmin

Nastasade hajottaa tuulilaseja - Näin paljon lasin vaihtaminen maksaa