Yksi kevään merkki on mopojen pärinä ja kaksitahtibensiinin haju. Ennen liikenteeseen lähtemistä sekä nuoren mopoilijan että tämän vanhemman kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan, jotta ajaminen on mahdollisimman turvallista.

Ajoväline kuntoon

Jos mopo on seisonut käyttämättömänä talviteloilla, se saattaa olla raihnaisessa kunnossa. Oli kyse sitten perinteisestä moposta, skootterista, mopoautosta tai vaikka suosiotaan kasvattavista traktorimönkijöistä, ensimmäinen tarkastettava asia on ajovälineen kunto.

– Renkaiden pitää olla asiallisessa kunnossa, sillä kuluneet renkaat ovat vaaralliset etenkin sateella. Lisäksi pitää testata ainakin jarrujen ja valojen kunto, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Muista turvavarusteet

Toinen huomioitava seikka ovat ajovarusteet. Tärkein niistä on kypärä. Sellaista suomalaiset mopoilijat käyttävät Savolaisen mukaan usein – ainakin ajaessaan.

– Joskus kun mopolla kyyditetään toista, kyytiläiseltä unohtuu kypärä. Ja välillä kyllä laitetaan kypärä päähän muttei kiinnitetä sen remmiä, ja silloin kypärä saattaa kolarissa lentää päästä.

Vaikka olisi ollut sääntöjen mukaan oikeassa ja toinen osapuoli väärässä, se ei paljon lohduta, jos päätyy kolarin jälkeen runneltuna asvaltille.

Vaikka muiden turvallisuusvarusteiden käyttö ei ole pakollista, se on Savolaisen mukaan suositeltavaa.

Nykyään tarjolla on esimerkiksi ajofarkkuja, -paitoja ja -housuja, joihin on ommeltu suojat sisään. Monet niistä ovat ihan asiallisen näköisiä, joten tyyliä ei tarvitse uhrata turvallisuuden takia.

Liikennesäännöt haltuun

Kaksipyöräisen mopon ajamiseen tarvitaan 15 vuoden ikä sekä mopokortti eli AM120-kortti. Sellaisen saa, kun suorittaa ensimmäistä ajokorttia suorittavan neljän tunnin teoriaopinnot, lähettää ajokorttilupahakemuksen Traficomiin ja suorittaa teoriakokeen sekä käsittelykokeen paikallisessa Traficomin palvelupisteessä.

Ajotunteja liikenteen seassa ei kortin saamiseen vaadita, mikä on Savolaisen mukaan vähän huono juttu.

– Liikennetilanteissa ajamista kannattaisi harjoitella edes jonkin verran. Ajotunteja voi ostaa ajokoulusta, tai sitten voi treenata vanhemman kanssa opetusluvalla. Etenkin isommissa kaupungeissa ajaminen on oikeasti vaativaa hommaa.

Mopolla jää aina kakkoseksi

Omista oikeuksistaan liikenteessä ei mopolla ajaessa kannata pitää jääräpäisesti kiinni: vaikka olisi ollut sääntöjen mukaan oikeassa ja toinen osapuoli väärässä, se ei paljon lohduta, jos päätyy kolarin jälkeen runneltuna asvaltille.

Mopo jää aina kakkoseksi törmäyksessä auton kanssa, ja tämä asia vanhempien on hyvä takoa jälkikasvunsa päähän.

– Kaksipyöräisellä ajavan pitäisi tästä syystä osata liikennesäännöt vielä paremmin kuin autoilijan, jotta hän osaa ennakoida vaaratilanteita.

Virittelystä voi tulla mojova lasku

Jos mopoa ollaan vasta hankkimassa, kannattaa varmistua, että ostettava vehje on laillinen – virittelykulttuuri on Savolaisen mukaan edelleen vahva.

Nuori saattaa nimenomaan haluta viritetyn laitteen, kulkeehan se kovempaa. Silloin vanhemman täytyy olla hereillä, sillä viritetyllä mopolla ajaminen on laitonta.

Jos mopoa viritetään niin, että se luokitellaan moottorin koon ja nopeuden puolesta moottoripyöräksi, siitä pitää maksaa autovero.

Vanhempien vastuulla on kuitenkin viime kädessä tavalla tai toisella pitää lapsi turvassa ja hengissä.

Vaikka veron maksaisi, 15-vuotiaana ja mopokortilla sellaista vehjettä ei saa ajaa, vaan mopoa tehokkaampi kulkupeli vaatii kevytmoottoripyörä- tai moottoripyöräkortin.

– Vanhempien vastuulla on kuitenkin viime kädessä tavalla tai toisella pitää lapsi turvassa ja hengissä.

Ja jos se ei ole jo kaikille selvää, niin lopuksi vielä muistutus:

– Kännissä ei ajeta – eikä huumepäissään.

Pohjola Vakuutus tarjoaa Suomen Autokoululiiton kanssa yhteistyössä nuorelle mopokuskille parhaat mahdolliset edellytykset turvalliseen liikkumiseen tien päällä. Tutustu Mopolla perille -kurssiin ja osallistu mopokurssille yhteistyöautokoulussa. Voit saada Pohjola Mopovakuutukseen jopa 20 % edun.