Ajoneuvojen omistamiseen kuuluu vastuita ja velvollisuuksia liittyen rekisteröintiin ja pakolliseen liikennevakuutukseen. Lain määräykset koskevat ajoneuvon omistajaa tämän iästä riippumatta.

Rekisteröinti ja liikennevakuutus

15-vuotta täyttänyt voi itse rekisteröidä ajoneuvonsa Traficomin sivuilla, mutta vakuutuksen ottamiseen tarvitaan huoltajan suostumus – ja usein myös apua.

Liikennevakuutus tulee olla aina voimassa lähes kaikilla moottoroiduilla ajoneuvoilla. Ajoneuvon ulkonäöstä ei voi päätellä, tarvitseeko vakuutusta vai ei. Vakuutuksen tarpeen voi tarkistaa Liikennevakuutuskeskuksesta.

Ajoneuvo on vakuutettava seitsemän vuorokauden kuluessa sen hankinnasta.

– Ilman vakuutusta ajamisesta seuraa rahallinen sanktio. Maksu veloitetaan siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton. Loppusumma voi olla kova, kertoo tiimipäällikkö Tomi Niemi Liikenneturvasta.

Ajoneuvon kelpoisuusvaatimukset

Se, että ajoneuvo täyttää kelpoisuusvaatimukset esimerkiksi renkaiden ja valojen suhteen, on kuljettajan vastuulla.

– Laki määrää, mistä minkäkin ajoneuvon kohdalla täytyy huolehtia. Liikenneturvan verkkosivuille on listattu ajoneuvokohtaisia vaatimuksia.

Ajoneuvon puutteellisesta kunnosta voi seurata sakkoja sekä ajoneuvon asettaminen ajokieltoon. Mopon virittäminen taas voi johtaa siihen, että se luokitellaan kevytmoottoripyöräksi tai moottoripyöräksi, sillä lain mukaan mopo ei saa liikkua yli 45 km/h.

– Jos kuljettajalla on vain mopokortti, nopeammaksi viritetyn mopon ajaminen katsotaan ajokortitta ajamiseksi.

Vanhemmilla on avainrooli turvallisen liikennekäyttäytymisen välittämisessä nuorille. Syntyneitä asenteita ei korjata viikossa ennen mopokorttikoetta.

Turvallinen käyttäytyminen liikenteessä

Tilastokeskuksen mukaan nuorten kuljettajien kuolemanriski on koko väestöön verrattuna kaksinkertainen.

Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä on noin kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin.

 – Kyky lukea liikennettä ja ennakoida vaatii harjoittelua. Ajokortti antaa luvan harjoitella liikenteessä toimimista itsenäisesti, ja harjoittelu jatkuu loppuelämän.

Niemen mukaan realistinen käsitys omista taidoista on turvallisuuden kannalta keskeistä.

– Hyvä ja ennakoiva kuljettaja ei koskaan joudu niihin tilanteisiin, joista taitava selviää. Koskaan ei tarvita kikkailua, ainoastaan taitoa selviytyä matkasta turvallisesti.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita?

Vauhti kiehtoo monia nuoria ja vanhempiakin kuljettajia. Mopon nopeusrajoitus voi ihmetyttää ja harmittaakin. Sen tarkoitus nuorten suojelu, sillä kyky hallita ajoneuvoa ja tilanteita kehittyy vähitellen.

– Mitä kovempaa mennään, sitä nopeammin eri tilanteet tulevat vastaan. Rauhassa ajaessa on aikaa ennakoida ja hoitaa tilanteet kunnialla loppuun.

Päihtyneenä ajaminen on yleinen syy nuorten liikenneonnettomuuksille. Rattijuopumustapauksissa kuolleista joka neljäs ja loukkaantuneista joka kolmas on nuoria. Niemi kehottaa pohtimaan muiden vaikutusta omaan liikennekäyttäytymiseen.

– Kavereiden painostuksesta voi seurata turhaa riskinottoa.

Niemi painottaa myös maltin tärkeyttä.

– Liikenteessä tekee helposti oletuksia muista, vaikka ei voi tietää, miksi joku toimii kuten toimii. Harvoin kukaan haluaa kiusata, vaan kyse on virheestä tai huolimattomuudesta.

Itsensä rauhoittaminen esimerkiksi kymmeneen laskemalla voi auttaa toimimaan fiksusti, jos rattiraivo herää.

Varusteet kuntoon – myös kesällä

Ajovarusteista huolehtiminen on tärkeää. Kypärä on pakollinen, ja se pitää aina muistaa kiinnittää kunnolla. Muut ajovarusteet, kuten hanskat, kengät, housut ja takki suojaavat, jos jotain sattuu.

Lämmin sää saattaa johtaa puutteellisessa varustuksessa ajamiseen:

– Kesäsandaalit jalassa mopoilussa on ihan omat riskinsä. Jos vauhtia on 30 kilometriä tunnissa, ei paljoa tarvita, kun kolahtaa jo pahasti, Niemi muistuttaa.

Vanhempien vastuu

Vanhemmilla on avainrooli turvallisen liikennekäyttäytymisen välittämisessä. Esimerkkiä tulee antaa jatkuvasti, vuosien ajan.

– Asenteita ei korjata viikossa ennen mopokorttikoetta, Niemi toteaa.

Niemi toivoo kokeneemmilta tielläliikkujilta ymmärrystä nuoria kohtaan.

– Mopoilijat eivät ole kiusallaan tiellä, vaan heillä on syy mennä jonnekin. On jokaisen velvollisuus huolehtia siitä, että kaikkien matkanteko on turvallista.

Pakollinen liikennevakuutus

Liikennevakuutus tulee olla aina voimassa lähes kaikilla moottoroiduilla ajoneuvoilla. Pakollinen liikennevakuutus korvaa liikenteessä vakuutuksenottajalle ja vastapuolelle sattuneita henkilövahinkoja sekä vastapuolen omaisuusvahinkoja, kun vakuutuksenottaja on aiheuttanut ne tuottamuksella.

Ajoneuvon ostamisen jälkeen on seitsemän vuorokautta aikaa ottaa siihen liikennevakuutus. Vapaaehtoisen kaskovakuutuksen voi ottaa samalla. Uudet kuskit saavat Pohjola Vakuutuksen asiakkaana liikennevakuutukseen jopa 40 %:n lähtöbonuksen.