Veneala on viimeiset vuodet taistellut talouden epävarmuutta vastaan. Siinä missä auto- ja moottoripyörämyynti on sakannut paikoin pahastikin, on veneala saanut pidettyä myynnit edes säällisellä tasolla. Huippuvuosista toki jäädään jälkeen edelleen.

Jos kotimaan myynti sakkaa, niin ilon aiheita on veneiden viennissä. Vuonna 2016 kotimaiset yritykset myivät maailmalle veneitä 222 miljoonan arvosta, joka tahtoo sanoa, että Suomen veneteollisuudesta 73% syntyy viennistä.

Tärkeimpiä vientimaita ovat pohjoismaat, mutta veneitä menee kaupaksi myös Saksassa, Italiassa ja Britanniassa. Rahamäärässä mitattuna suurin vientimaa oli viime vuonna kuitenkin Malta.

– Malta nousi vientikategoriassa ykköseksi 70 miljoonan euron viennillä. Tuohon summaan mahtuu kahdeksan venettä, jotka ovat kaikki jahtikategoriassa, kertoo Finnboat Ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Edellä mainittujen lisäksi päätään on muutaman hiljaisen vuoden jälkeen nostanut myös Venäjä, jonka viennin arvo oli viime vuonna kuusi miljoonaa. Huippuvuosista jäädään siis alle puoleen, mutta markkinat ovat hiljalleen normalisoitumassa.

Marino Mustang-mallistosta löytyy myös herkullisia pastellivärejä vesille.

54-metriä jahtia matkasi kohti Maltaa

Suomalainen veneosaaminen maailmalla keskittyy suurelta osin markkinoiden huipputuotteisiin. Mm. Grandezza, Nord Star ja Targa tekevät parhaimmillaan 40-jalkaisia järkäleitä, jotka edustavat veneenvalmistuksen huipputeknologiaa. Vaikka Ruotsiin ja Norjaan menee kappalemäärissä varsin paljon veneitä, hallitsevat myyntitilastoissa järkälemäiset paatit.

Esimerkiksi Maltalle menee vuosittain vajaat kymmenen huippuvenettä, joista suurin ja kaunein oli viime vuonna suomalaisen Baltic Yachtsin mallistosta löytyvä järkälemäinen Baltic 175 Pink Gin. Kyseessä on maailman suurin lasikuidusta valmistettu 175-jalkainen purjevene, joka painaa 250 000 kiloa ja mittaa on metreissä hieman vajaat 54 metriä.

Baltic Yachtsin upea vene on noteerattu hyvin kansainvälisissä venemedioissa ja mm. Forbes-lehdessä, jossa ylistettiin pohjoismaista veneteollisuutta.

Club Swan 50 on messujen kallein vene. Hintalapussa seisoo 1,4 miljoonaa euroa.

Mikä tekee Suomesta hyvän venemaan?

Miksi suomalainen veneteollisuus on noussut niin korkeaan arvoon? Yksinkertaisesti siinä on kyse käsityön laadusta ja pitkistä perinteistä. Suomessa on veistetty veneitä puusta 500 vuotta ja materiaalin muuttuessa lasikuituun ja alumiiniin, on laatu pysynyt korkealla.

Alumiini on noussut lasikuiturunkoisten veneiden rinnalle suosituimpana venemateriaalina. Tälle vuodelle esitellään Venemessuilla suuri määrä alumiinirunkoisia veneitä, joita valmistavat suomessa mm. Buster, Silver ja Yamarin.

– Alumiini on tätä nykyä käytännössä puolet markkinasta, toteaa Pajusalo.

Buster on yksi maamme suositumpia venemerkkejä. Yksi syy suosiolle lienee valmistusmateriaalina toimiva alumiini.

Kookkaiden jahtien ja hulppeiden day cruisereiden lisäksi kalastus näkyy venetrendeissä selvästi. Tänä vuonna Venemessuilla on kiinnitetty erityistä huomiota kalastusvarusteltuihin veneisiin, joita on näytillä melkoinen liuta. Veneiden lisäksi valikoima on varusteiden suhteen laaja.

– Kalastusveneistä löytyy tätä nykyä paljon varusteita, mitä ei tuon kokoluokan veneessä useinkaan ole: useita istuimia, sähkömoottori, kaikuluotaimia ja muita härpäkkeitä, listaa Finnboatin Jarkko Pajusalo.

Helsingin messukeskuksessa tänään alkavilla Venemessuilla on näytillä yli 500 uutta venemallia. Messut ovat käynnissä 18.2. saakka ja käytössä ovat kaikki Messukeskuksen seitsemän näyttelyhallia.

Messujen kallein vene on 1,4 miljoonan hintainen ClubSwan 50. Se on suorituskykyinen lasikuituinen purjevene, jonka 15 metrinen runko on varmasti näyttävä ilmestys niin kuivalla maalla kuin vedessäkin.

Tutustu myös OPn uudistuneeseen venevakuutukseen.