Rengasrikot ja akkuviat katkaisevat kesän automatkoja
Kesällä liikennemäärät kasvavat, kun suomalaiset matkaavat lomillaan mökeille ja sukuloimaan. Samalla myös hinauspalveluja vaativien ongelmien määrät nousevat.
Kesäliikenteen vilkastuessa myös hinausmäärät kasvavat. Yleisimmät syyt tien päälle jäämiseen ovat erilaiset tekniset viat ja rengasrikot.
– Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan yleisimmin matkan keskeyttää jokin tekninen vika, kuten akun loppuminen. Toiseksi yleisin syy on rengasrikot, Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sami Reinikka kertoo.
Samaa kertovat hinaus- ja tiepalvelu REDGOn tilastot. Niiden mukaan yleisimmät hinauspalvelua vaativat viat autoissa johtuvat käynnistys-, moottori- tai rengasongelmista. Rengasrikot ovat yleistyneet kaikissa käyttövoimissa. Kesäisin rengasvaurio on yksi yleisimmistä syistä hinauspalvelun tarpeeseen.
- Renkaan vaihtaminen on nykyään monelle vierasta puuhaa. Hinaus- tai tiepalvelua tarvitaan entistä useammin apuun, koska uusissa autoissa ei ole enää vararengasta vakiovarusteena, REDGOn verkostopäällikkö Rene Hassinen kertoo.
Vakuutus kattaa usein renkaanvaihdon kustannukset ja hinauksen, ja tämä myös näkyy hinaustilastoissa.
- Rikkoutunut rengas itsessään voi tulla vakuutuksesta korvattavaksi vain, jos se on mennyt rikki ulkoisesta syystä ja autossa on kolarointiturva. Tällöin korvauksesta vähennetään kolarointiturvan omavastuu, minkä lisäksi vakuutuksen käyttäminen alentaa bonuksen, Reinikka kertoo.
Pohjola Vakuutuksen kaskon autopalveluturvasta korvataan rengasrikon aiheuttamia hinauksia. Joissain tapauksissa korvataan myös matkanjatkokuluja.
Rengasrikot vaivaavat erityisesti sähköautoja
Sähköautojen tie- ja hinauspalvelutarpeista reilu neljännes johtuu rengasrikosta.
- Sähköautojen suurempi massa ja nopeampi kiihtyvyys yhdistettynä Suomen tiestön heikkoon kuntoon ovat lisänneet erityisesti sähköautojen rengasongelmia, Reinikka kertoo.
Sähköautoa hinattaessa kannattaa käyttää aina ammattilaista.
– Sähköautoa ei saa hinata siten, että vetävät pyörät pyörivät vapaasti, koska se voi vaurioittaa auton järjestelmiä. Turvallinen sähköauton hinaus tehdään lähtökohtaisesti siirtämällä auto lavahinauksella, Hassinen neuvoo.
Akku on kovilla kesähelteillä
Käynnistysongelmiin on useimmiten syynä akkuvika. Pohjola Vakuutuksen tilastoissa hellepäivät näkyvät autopalveluvahinkojen lisääntymisenä. Hellekelit kuormittavat autoa samaan tapaan, kuin kovat pakkasetkin. Matkan keskeyttäviä vikoja ilmaantuu erityisesti akkuihin. Helle voi heikentää akun toimintakykyä jopa niin, että se lakkaa toimimasta ja auto jättää tienpäälle.
– Kuumuus, ilmastoinnin käyttäminen ja lyhyiden matkojen ajaminen saattaa tyhjentää akun. Kesällä on tärkeää muistaa, että autolla ajetaan välillä pidempiäkin matkoja, jolloin akulla on aikaa latautua, Reinikka muistuttaa.
Polttomoottoriautoissa moottoriviat ovat edelleen merkittävä hinausperuste. Sähköautoissa taas esiintyy enemmän sähköjärjestelmiin liittyviä vikoja.
Hinauksia korvataan Pohjola Vakuutuksella autopalveluturvasta, joka on osana suurimmassa osassa kaskoja.
Nämä hinaussyyt ovat jäämässä historiaan
Nämä aiemmin yleiset hinausperusteet ovat vähentyneet tai kadonneet kokonaan muun muassa teknologian ja polttoaineiden kehittymisen myötä:
• Moottorin ylikuumentuminen
• Pakoputken tippuminen
• Dieselautojen jäätymisongelmat