1. Pysähdy mahdollisimman nopeasti turvalliseen paikkaan

Rengasrikon sattuessa pyri pysähtymään heti. Rikkoutuneella renkaalla ajaminen ei ole turvallista. Myös rikkoutuneen renkaan vanne ja auton muut osat voivat vaurioutua.

Vakuutus ei korvaa vioittuneella renkaalla ajamisesta aiheutuneita lisävauriota.

Valitse pysähtymispaikka niin, ettei pysähtymisestä aiheudu vaaraa itselle tai muille tielläliikkujille. Hyvä pysähtymispaikka voi olla esimerkiksi pientareella – suoralla tieosuudella ja kaukana risteyksistä.

2. Huolehdi omasta ja muiden turvallisuudesta

Kun auto on pysähtynyt, laita päälle auton seisontavalot ja hätävilkut. Vie varoituskolmio riittävän kauas tien varteen takaa tulevia varoittamaan. Sopiva etäisyys autosta on 100–200 metriä, jolloin muille autoilijoille jää riittävästi aikaa reagoida tilanteeseen.

Autoon on hyvä varata valmiiksi heijastinliivi kuljettajaa ja kaikkia matkustajia varten. Pue liivi päälle ennen autosta nousemista ja opasta myös matkustajia pukeutumaan liiviin. Pysykää koko ajan tien reunassa ja liikkukaa varoen.

3. Punnitse vaihtoehtoja: teetkö itse vai kutsutko apua?

Renkaanvaihtoon ei pidä ryhtyä vähäisellä kokemuksella tai vaikeissa olosuhteissa. Jos tiellä on paljon liikennettä, keli on huono tai et ole ennen vaihtanut rengasta, kutsu paikalle hinausauto, tiepalvelumies tai Autoliiton tiepalvelu.

Monien vakuutusyhtiöiden kaskovakuutukset korvaavat hinauksen lähimpään korjaamoon tai renkaanvaihdon vahinkopaikalla. Hinauspalvelua voi käyttää myös silloin, jos pyörän rikkoutumisen huomaa vasta kotipihassa. Yleensä hinauksesta ei mene omavastuuta eivätkä korvaukset vähennä vakuutuksen bonuksia.

Jos et tiedä, mitä autovakuutuksesi korvaa, saat tiedot soittamalla vakuutusyhtiösi palvelunumeroon. Pohjola Vahinkoavusta voit tarkistaa autovakuutuksesi kattavuuden verkossa tai mobiililaittella.

4. Varmista että auto pysyy paikallaan

Auton mukana tullut käyttöohjekirja opastaa renkaanvaihdossa. Varapyörän löydät yleensä tavaratilan välipohjan alta.

Ennen työhön ryhtymistä tarkista, että alusta on tasainen ja kova. Muuten auton tunkki voi upota alustaan ja aiheuttaa vaaratilanteen sinulle sekä vaurioita autolle.

Laita käsijarru ja vaihde päälle, että auto pysyy varmasti paikallaan. Jos autossasi on automaattivaihteisto, valitse P-vaihde ellei käyttöohjekirjassa toisin mainita.

Sijoita pyöräkiilat eturengasta vaihdettaessa takarenkaan ympärille, takarengasta vaihdettaessa eturenkaan ympärille. Jos et ole varannut pyöräkiiloja autoosi, käytä niiden sijaan esimerkiksi puukalikoita tai isoja kiviä.

5. Vaihda vararengas turvallisesti

Sijoita tunkin alle vahva, hieman tunkin pohjaa suurempi levy painumista estämään. Sellainenkin on siis hyvä varata autoon rengasrikkojen varalle.

Löysää ensin renkaan pultteja tai muttereita hieman, ja nosta vasta sen jälkeen auto tunkilla ylös. Pultti voi olla lujasti kiinni, mutta näin toimien tiukan pultin avaamisesta syntyvä liike ei heilauta tunkin varassa olevaa autoa.

Sijoita tunkki käyttöohjekirjassa kerrottuihin nostokohtiin. Varo, ettet naarmuta tunkilla auton maalipintaa.

Jos autosi alumiinivanteet ovat lukkopultilla kiinni, tarvitset aina vanteiden mukana tulleen erikoistyökalun niiden avaamiseen.

Vararenkaassa on useimmiten peltivanne, eivätkä vioittuneen renkaan pultit välttämättä sovellu sen kiinnittämiseen. Siksi autoon pitää varata vararenkaalle sopivat pultit. Ja olethan muistanut tarkistaa vararenkaan ilmanpaineen samalla, kun auton muidenkin renkaiden ilmanpaineet?

Kiristä vuorotellen vanteen keskireiän vastakkaisilla puolilla olevia pultteja. Näin vanne kiristyy suoraan. Laske auto alas ja tee lopullinen kiristys renkaan ollessa maassa.

Usein vararengas on normaalia rengasta pienempi ja muuttaa auton ajo-ominaisuuksia. Siksi sillä ei saa ajaa yhtä kovaa kuin tavallisilla renkailla. Enimmäisnopeuden voit tarkistaa renkaan kyljestä. Kun olet päässyt määränpäähän, vaihda vararenkaan tilalle mahdollisimman pian alkuperäistä rengasta vastaava rengas.

5. Jos autossasi on vararenkaan sijaan korjausvaahtoa

Monissa uudemmissa autoissa vararengas on korvattu korjausvaahdolla. Paikkausaineita on useaa eri tyyppiä, joten paikkausainepakkauksen ohjeet tai auton mukana tullut käyttöohjekirja auttavat sinua renkaan korjaamisessa.

Paikkausaine korjaa vain pistomaiset reiät – isoihin viiltoihin ja renkaiden vanteilta irtoamisiin siitä ei ole apua. Paikkausaine on aina vain väliaikainen hätäapu, ja rengas on vietävä ensi tilassa rengasliikkeeseen korjattavaksi.

Paikka-aineen käyttämistä kannattaa harkita hetki, sillä se sotkee rengasta ja vaikeuttaa vioittuneen kohdan löytymistä. Huonossa tapauksessa rengas voidaan joutua uusimaan kokonaan. Joidenkin automerkkien omilla tiepalveluilla sekä osalla vakuutusyhtiöistä hinauksen ehtona saattaa kuitenkin olla, että rengasta on yritetty ensin paikata itse.

6. Tarkista, korvaako vakuutuksesi myös rikkoutuneen renkaan

Useisiin kaskovakuutuksiin kuuluva törmäysturva korvaa myös rikkoutuneen renkaan korjauksen, jos haaveri on ollut äkillinen ja aiheutunut ulkoapäin vaikuttavasta syystä, kuten naulaan ajamisesta. Vakuutuksesta ei saa korvausta, jos rengas puhkeaa ilman ulkoista syytä, vaikkapa väärän ilmanpaineen, kulumisen tai sisäisen vian vuoksi.

Pienehköissä rengasvahingoissa törmäysturvaa ei kuitenkaan kannata käyttää. Autoilija joutuu maksamaan omavastuun, ja vakuutuksen käyttäminen pienentää vakuutuksen bonusprosenttia. Lisäksi se, että rengas on käytössä kulunut, vähentää odotettavissa olevaa korvaussummaa.

Asiantuntijat: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sekä Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sami Reinikka

Tutustu Pohjola Vakuutuksen autovakuutukseen.